Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

3 hours ago, moray said:

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye det vil gro. Temperatur, salt/fersk/brakkvann, strøm etc..

Veldig.  Jeg har sett båten (også forrige båt) gro til på uker når den har ligget på "feil" sted (alle tre gangene var det pga verkstedbesøk ... hmmm, noen sammenheng der mon tro?  Eidskjosen i Tromsø, Nordhavnen i København samt Bestumkilen i Oslo).  Jeg har båten i vannet hele året, og tar den opp for spyling når det trengs, normalt sjeldnere enn hvert år, men normalt oftere enn annethvert år.  Nå trengs det veldig (etter Bestumkilen), men det er få steder hvor det er mulig å få det gjort vinterstid.

Det er stor variasjon i Biltema bunnstoff.  Jeg husker en gang jeg tok opp båten etter to sesonger og det omtrent ikke var groe i det hele tatt på flatene som var stoffet ... men på og i skroggjennomføringer og andre metallflater var det blåskjellfarm ... men det (ingen groe på der det har vært stoffet, etter et par år i sjøen) er unntaket, ikke regelen.

tobixen

tobixen

2 hours ago, moray said:

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye det vil gro. Temperatur, salt/fersk/brakkvann, strøm etc..

Veldig.  Jeg har sett båten (også forrige båt) gro til på uker når den har ligget på "feil" sted (alle tre gangene var det pga verkstedbesøk ... hmmm, noen sammenheng der mon tro?  Eidskjosen i Tromsø, Nordhavnen i København samt Bestumkilen i Oslo).  Jeg har båten i vannet hele året, og tar den opp for spyling når det trengs, normalt sjeldnere enn hvert år, men normalt oftere enn annethvert år.  Nå trengs det veldig (etter Bestumkilen), men det er få steder hvor det er mulig å få det gjort vinterstid.

Det er stor variasjon i Biltema bunnstoff.  Jeg husker en gang jeg tok opp båten etter to sesonger og det omtrent ikke var groe i det hele tatt på flatene som var stoffet ... men på og i skroggjennomføringer og andre metallflater var det blåskjellfarm ... men det er unntaket, ikke regelen.

• Create New...