Jump to content

Erfaringer med Tobias-båtene?


ellen

Recommended Posts

Hei Ellen!

 

Det er gledelig å høra at du er blit begeistra for Tobias-båtane.

Men det ser dessverre ut som det ikkje er så mange Tobias-eigarar her enda. (Eller så er alle på sjøen i det fine vêret :cool: )

 

Dersom du derimot tek kontakt, kan vi finna kva båtar som er levert i nærleiken av der du bur, så kan vi høra med nokre av dei om det går an å få sjå båten, og kva erfaringar dei har gjort seg.

 

Eg kan imidlertid fortellja at Tobias 21 Combi vil koma i ein ny og modifisert utgåve iløpet av høsten, og den vil mellom anna bli litt romeligare. Meir om dette vil du finna på våres internett sider ut over sommaren.

 

Ser fram til tilbakemelding.

 

mvh

Harald

Tobias Plastindustri AS

:cool:

Link to post
Share on other sites

Hei Tobias!

Jeg har allerede vært i kontakt med dere, og venter i spenning på et tilbud!  Årsaken til at jeg leter på nettet etter andre eiere, er at selv om jeg tror Tobias er den rette båten for meg, har jeg lyst til å høre andres erfaringer - særlig fordi jeg aldri har sett en Tobias-båt.  Hadde forøvrig en trivelig båtprat med dere, og regner med flere før jeg blir den stolte eier av Tobias!  (Bare navnet er jo til å smelte av!) :cool:

 

Hilsen Ellen

Link to post
Share on other sites

Ellen: Synd at du ikke har fått noen tilbakemelding.

Man må nok se i øynene at selv om vi er en livlig og engansjert "gjeng" så representerer vi fortsatt bare en liten brøkdel av båtfolket.

Dette vil sikkert endre seg fremover, tatt i betrakning at vi bare har eksistert i 9mnd. og at vi ikke har noe reklamebudsjett er utviklingen over enhver forventning.

 

Med hensyn på folks vurdering av båter holder Batdilla, med god hjelp av flere medlemmer, nå på å bygge opp en erfaringsdatabase hvor medlemmer kan legge inn opplysninger om båter de har/har hatt. Dette er et opplegg vi tror kan bli svært nyttig for potensielle båteiere.

 

Jeg synes iallfall det gjør et positivt inntrykk at Tobias-produsenten er med oss. :cool:

Vi har gjort en rekke fremstøt for å få med bransjefolk, noe som dessv. har vist seg å være mildt sagt vanskelig.

Det vil være til stor hjelp i mange sammenhenger å kunne få råd direkte fra produsent/leverandør.

Link to post
Share on other sites

Det vil være til stor hjelp i mange sammenhenger å kunne få råd direkte fra produsent/leverandør.

 

Forøvrig bekrefter vel bare dette det som vi allerede vet:

 

Noen få leverandører av båter og motorer er interessert i hva brukerne/kundene mener. Mens andre har lallet seg fullstendig inne i en skremmende "meg-alene-vite-holdning" - og denne gangen nevnte jeg ikke en bestemt motor :flag:

 

. . . . du vet den grønnmalte som i skrivende øyeblikk bekler to av de øverste "trådene" i forumet, med blårøk, oljesøl og tilhørende kjennetegn - som leverandøren er fullstendig ukjent med . . . . :flag:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

. . . .  du vet den grønnmalte som i skrivende øyeblikk bekler to av de øverste "trådene" i forumet, med blårøk, oljesøl og tilhørende kjennetegn   -   som leverandøren er fullstendig ukjent med . . . .  :puke:

 

mvh

Poseidon

 

Å fytti katta Poseidon.Noen liker mora og noen dattera vet du.De grønne er bra de men de må ha stell.De grå japseklumpene kommer nok etter når de hart gjennom flere eiere og hatt tilnærmet null vedlikehold,da kommer det nok frem en forundret motoreier og spør spørsmål om disse også. :lol: :lol: Som tidligere Yanmar eier var jeg imponert av drifts sikkerheten,men han som kjøpte min Saga 25 T har jaggu skrudd fletta av seg!!Godt det skjedde 6 år etter jeg solgte. :cheers:

Link to post
Share on other sites

:lol:

Jeg har planer om å kjøpe Tobias 21 el 23 ft.  Er det noen som kan dele sine erfaringer med Tobias-båtene med meg?  På forhånd takk!

Å legge ut så mye penger, for så lite båt er det gladeste vannvidd......... :cheers:

 

21 fot, 13 knop, pris i fra 360 000 og oppover!!!!  :puke::lol:

 

Og i fra en halv million, og oppover for en 23 foter, som gjør 13 knop!!!

 

Jaja, noen må jo kjøpe nytt og, skal de holde oss, våre barn, og barnebarn med bruktbåter......

 

Misforstå meg rett Ellen, båtene er sikkert kjekke de, men.......

Link to post
Share on other sites

Å legge ut så mye penger, for så lite båt er det gladeste vannvidd......... :puke:

 

Jeg ble nysgjerrig etter å ha lest hva Johnny skrev, og tok en tur på www.tobias.no.

 

I min verden ser det ut som at dette er bare flotte båten. Å måle hastighet i pris, er kanskje litt misvisende? Det handler vel mer om hva slags båtype en ønsker seg.

 

Om Tobiasbåtene er spesielt dyre, vet jeg ikke, men det er definitivt et større bruksområde på en slik enn, en eksempelvis Uttern 18 til 250 000.

 

Det som jeg liker ved Tobiasbåtene er den store uteplassen bak, praktisk for de fleste formål. En god kabin å krype inn i for kvelden, kombinert med eget toiletrom og et lite pentry, og sommeren er reddet. Slik skroget ser ut, kan det tyde på at disse båtene tåler litt ruskevær.

 

Godt båtkjøp  :cheers:

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Har en onkel på Østlandet en plass som kjøpte seg en Tobias for noen år tilbake. Har ikke hørt noe negativt om båten. Han går grundig til verks og gjør aldri noen tilfeldige og overilte kjøp.Det er god grunn til å tro at båten er brukbar ettersom han tydelig er fornøyd. Mener han valgte akkurat Tobias fordi denne var god til bla. hobbyfiske. Motoren er 1400cc Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Tobias er ein båt du blir glad i! Den har høg status blant kystens folk, som må (eller vil) bruke tid på sjøen heile året. Det er ein skikkeleg ruskevêrsbåt. Og arbeidsbåt. Hobbyfiskarane drøymer om ein slik. Du kan kanskje vurdere å gå ned eit par fot, for båten er "stor" - lengda seier ikkje alt om eigenskapane, det er ein peikepinn.

 

Den bør stå høgt på ønskelista dersom du ikkje er jålete og vil vere aktiv.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

 :confused:  Takk for svar Thor, Johnny, TMe, og carmina!

Det er sååååå bra å få innspill fra dere!

Jeg synes jeg lærer noe nytt hver gang jeg er inne på disse sidene.  I går var jeg inne og leste masse om ekkolodd, kartplottere og GPS.  Jeg tror nok at jeg i første omgang ender opp med et enkelt ekkolodd (noen anbefalinger?), etter det jeg har forstått er det greit å få det fabrikkmontert.

Nå har jeg altså nesten bestemt meg for en Tobias 21 ft (men tror jeg må titte på den mindre utgaven en gang til).  Jeg tror også det blir en 72 hk Yanmar m. sluregir, men skal prate litt med Tobias om det.

Igjen takk!

:headbang:

Ellen

 

Link to post
Share on other sites

Ny båt i Norge er dyrt, men jeg tror ikke Tobias er dyrere enn andre. Tenk bare på hva motoren i seg selv koster og regn litt på ekstrautstyr.

 

Tar man høyde for utgifter som kan påløpe på bruktbåt samt tid og krefter som går med til mekking er ny båt ikke noe dumt alternativ dersom man er så heldig å ha økonomisk mulighet til dette. Man betaler for ekstra sikkerhet og trygghet.

 

Har også hørt mye bra om Tobias. Vi har en Viknes (som er noe dyrere og større) og er ekstremt godt fornøyd. Motoren som er Yanmar har det aldri vært tull med.

 

Tror nok du vil bli meget fornøyd med en Tobias og Yanmar!

Link to post
Share on other sites

Demobrukte og brukte Viknes, kan kjøpes her: http://www.baatsenteret.no/

 

Her er noen andre kjekke båter, fullspekket med utstyr, til "halve" prisen: (Husk at utstyr er svindyrt, og alt kommer i tillegg ved kjøp av ny båt)

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=380...050&pos=9&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=380...050&pos=9&rub=7

 

Når vi først er inne på Viknes, her er der noen (godt utstyrte) for salg:

 

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11995

 

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11995   (En eier)

 

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=11995   (Alle med Yanmar motor)

 

Hansvik er jo gode båter:

 

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=13356

 

http://www.baatnett.no/GetObject.asp?ObjectID=13452

 

Tobias er sikkert helt supre de, men husk at det er de første årene en båt taper seg mest i pris, mens bruktbåter holder seg meget godt.

 

Uannsett, lykke til med båtkjøpet Ellen  :headbang::confused:

Link to post
Share on other sites

Noen fine båter du hadde funnet frem til der Jonny!

 

Til Ellen:

Så du også hadde vurdert Viknes. Har en del erfaring med en 770 og dette er en meget bra båt. Tobias og Hansvik er flotte båter, men en Viknes er nok "et godt hakk opp".

 

Send meg gjerne en IM hvis du har noen spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Tobias ser ut til å være en veldig godt egnet båt til bruk som fritids fiske og tur  båt, er dere bare to som ikke blir flere vil jeg gått for 21 foteren. Blir dere fler vil jeg ha vurdert 23 foteren. Denne og kanskje og 21 foteren tror jeg det ville være mulig å lage bøyler og kalasje til. Yes kalesje er noe dritt men har du  små unger og du er på tur og drittværet kommer så er plassen under denne gull verd. De som snakker om pris burfe gå tilbake i tid og ta en titt på hva du taper på båt kjøp for mitt inntrykk er at det dreier seg om renter og eventuell inflasjon hvis du har båten i noen år, ja da vil du etter all sansynlighet få det samme for den som du betalte + litt for utstyret. Dett ved godt vedlikehold selvsagt.

 

Mvh Jon-Kåre

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Baatguru, Jonny, Jon-Kåre og Eysteind!

 

Baatguru:

:confused:  Så enig, så enig Baatguru, at Viknes er en flott båt (misunn, misunn), men prisen er jo litt flott også.  Harstad Marina var på sin årlige salgstur langs helgelandskysten for et par uker siden.  De kjørte et jubileumstilbud på Viknes 770 Combi + 2 batterier, defroster, Wallas, dekkslys,    primet og bunnsmurt, inspeksjonssjakt propell, hengsla takluke, brannslukker m.m.   Yanmar 120 hk m. sluregir (i tillegg skrev han på kjøleskap og to styreposisjoner).              

Pris: 595 000,-  Min bedre halvdel og jeg var helt sjuke da vi hadde vært ombord.  MEN - vi har ikke råd til å bruke riktig så mye på båt, det blir jo ca. 200 000 mer enn Tobias.  Dessuten er båten litt større enn jeg har lyst til å hanskes med aleine.  Jeg har sjødilla, og det er ikke alltid jeg får med meg far i huset (fotballkamp på tv er en stor hindring).

 

Jonny:

Tittet på båtene.  Snilt av deg å komme med gode tips!  :smiley: Tror jeg har brukt 20 timer på nettet på leiting etter bruktbåt, var nesten kjøper av en Biam 660 Fisher (artig båt).  Hansvikene som ligger ute på nettet nå, har lagt der en stund - skjønner ikke helt det, for de er jo populære båter?!  26 ft båtene blir litt for store, se over.

 

Jon Kåre:

Vi har vært fem, er for tida tre, og fra høsten av er vi to.  Drøyer kalesjen til ev. barnebarn dukker opp.  Ellers enig i det du skriver om båter og hvordan de holder seg i pris, og håper vi har rett i det!  :wink:

 

Eysteind:

Fiske!  Jeg blir sur når de andre ombord foreslår bål og pølser og kos og dill og dall på en fin strand i en lun vik.  Gi meg et snøre og jeg er et lykkeligere menneske.  La meg sette en uersnik og jeg blir religiøs osv.

Familieturer!  Av og til må jeg gå i land, ellers får jeg bare uvenner ombord.

Overnatting!  Dra på multetur uti øyan, spise fersk sei og lever :smiley:, ta en kaffe og en konjakk, se på solnedgangen og sove til jeg våkner!   :seeya:

Link to post
Share on other sites

:confused:  Så enig, så enig Baatguru, at Viknes er en flott båt (misunn, misunn), men prisen er jo litt flott også.  Harstad Marina var på sin årlige salgstur langs helgelandskysten for et par uker siden.  De kjørte et jubileumstilbud på Viknes 770 Combi + 2 batterier, defroster, Wallas, dekkslys,    primet og bunnsmurt, inspeksjonssjakt propell, hengsla takluke, brannslukker m.m.   Yanmar 120 hk m. sluregir (i tillegg skrev han på kjøleskap og to styreposisjoner).              

Pris: 595 000,-  Min bedre halvdel og jeg var helt sjuke da vi hadde vært ombord.  MEN - vi har ikke råd til å bruke riktig så mye på båt, det blir jo ca. 200 000 mer enn Tobias.  Dessuten er båten litt større enn jeg har lyst til å hanskes med aleine.  Jeg har sjødilla, og det er ikke alltid jeg får med meg far i huset (fotballkamp på tv er en stor hindring).

Sant nok at Viknes er kostbare båter. Men du skal vite at de holder seg ekstremt godt i pris og at det du taper er renter av pengene. Holder du båten godt får du igjen det du gir for den ny.

 

Den er også veldig grei å hanskes med alene. Bruker den for en stor del alene, og dette går veldig greit. Enkelt å legge til pga. utestyringen. Tror neppe det blir enklere med en Tobias, en større båt vil gjerne drive mindre av også.

 

Men selvsagt er det økonomiske argumentet så absolutt holdbart :smiley: Heldigvis finnes det masse fine båter noe rimeligere også. Et par år gammel NB750 er jo rimeligere enn Viknes.

 

Det viktigste er likevel å kjøpe en båt enten det er Viknes, NB, Tobias, Hansvik eller Biam!

Link to post
Share on other sites

Ja bor du på helgeland som meg så skaff deg varmer i båten med en gang, gjerne gass eller parafin som kan gi noe varme selv om du ligger på bakking. Da jeg netopp solgte en dickinson ov pratet jeg litt med dickinson og han kunne fortelle om en ny ovn de hadde fått som gikk på gass og hadde passe størrelse, størrelsen var det som gjorde at jeg solgte min, desverre så var ikke prisen etter min pengebok da det fortiden går unna på den fronten når man resturerer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei godt båtfolk!

 

Det er ikkje intensjonen å drive snik-marknadsføring på desse sidene, men eg vill gjerne nevna, for dei som måtte vera interessert i å sjå båtane våre, at vi skal ha Tobias 23 Combi utstilt under Båter i sjøen. (Plass B - 37 )

 

Det vil også vera mogleg med ein liten prøvetur, fortrinnsvis mot slutten av dagen. Ta då gjerne kontakt på førehånd for avtale.

 

Dei som kjenner Tobias båtane veit at vi har mange fleire modeller enn Tobias 23 Combi, det lot seg dessverre ikkje gjera å ha utstilt fleire modellar, men alle er hjarteleg velkomne ombod til ein båtprat.

:smiley:

 

Mvh

Harald Hopen

Tobias Plstindustir AS

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være en kjempefin båt, men også jeg reagerer på prisen.  Ikke fordi den er høyere enn på andre nye tilsvarende båter, men fordi det er en høy pris på en båt i den størrelsen.  En brukt båt vil man kunne få en god del billigere, og sansynligheten for at men får ekstra utgifter med det i forhold til en ny båt er ganske liten, om man bare ser seg for.

 

I sin tid (1986) kjøpte jeg en Skarpnes 30 1984 modell.  I forhold til ny båt sparte jeg i alle fall kr 150.000,-.  Denne båten hadde jeg i 17 år, og hadde ikke noe problem over hodet, som ikke hadde kommet om jeg hadde kjøpt ny båt.  Driftkostnadene ble med andre ord så like som det kunne bli i forholdet ny og gammel båt.  Et tankekors er at båtens pris sank mere for første eier som hadde hatt båten i to år, enn den gjorde for meg som hadde den i 17 år.

 

Jo eldre båt, jo mere sparer man, men det er klart, risikoen øker med alderen på båten/motoren

 

 

Om man skal kjøpe en ny 23 foter med 53 hk motor, kokeplate, dusj/varmtvann, badeplatform og kjøleskap får man en toppfart på 10 knop, må man ut med ca kr 500.000,-.  Bruker man de samme pengene på en noe brukt båt, får man så myye større plass.  Min båt ligger i samme prisklasse (den er riktignok 32 år gammel) men jeg har kjøkken med fire bluss, komfyr og grill, to store kabiner med to brede gode senger i hver, diger salong hvor vi har servert middag til 12.  Sof**n kan gjøres om til en gedigen dobbeltseng, to toiletter, det ene med dusj, autopilot, to maskiner, to styreposisjoner, radar, varmt og kalt vann, dieselvarmer Wallas, badeplatform, daviter, bra uteplass, masse soleplass på dekk (båten er 37x11,4 fot).  Når motorene tusler rundt på 1600 rpm går den 10 knop.  Toppfart med hjemlengsel og sol og vind i ryggen er ca 16 knop.

 

Jeg forstår godt at dette sikkert ikke hadde vært noen båt for deg, min båt representerer sikkert for de fleste den andre ytterlighet i forhold til ny båt,  men det finnes alle mulige avskygninger i  mellom disse ytterlighetene.  Sjekk ut disse før du kjøper, kanskje du finner drømmebåten litt brukt til en rimeligere penge, eller en annen større båt til samme pris, som du til syvende og sist blir mere fornøyd med enn en ny drømmebåt (for deg).

 

 

Jeg vet at Tobias er fantastiske båter, men også disse byttes ut fra tid til annen (trefot syken angriper fra tid til annen Tobias eiere også.  I tillegg finnes det andre fantastiske båter som også byttes ut.  Uansett, lykke til med båtkjøpet, det blir sikkert ikke lettere å bestemme seg etterhvert.  Imidlertid er jeg sikker på at du tilslutt ender opp med en båt som er det rette for DEG, om det blir nytt eller brukt, Tobias eller  ???.   :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være en kjempefin båt, men også jeg reagerer på prisen.  Ikke fordi den er høyere enn på andre nye tilsvarende båter, men fordi det er en høy pris på en båt i den størrelsen.

 

Alle kan jo ha en mening om prisen på en båt, og konklusjonen vil vel være forskjellig fra person til person. Selv har jeg ikke råd til en slik båt, men jeg synes det blir litt feil å komentere sån på prisen når alle tilsvarende båter koster like mye.

 

Hansvik 700 er jo samme størelse som 23 foteren, dog synes jeg Hansviken virker litt "enklere" men denne koster jo 560 000 med 96 hk Yanmar.

Et annet alternativ er Viknes 750 (som i følge Båt Magasinet er 22 fot pluss baugspyd og badeplattform) men denne er også litt dyrere enn Tobias`en. NB 750 er min. 100 000 dyrere, men så er vel denn litt større igjenn.

 

Menn i alle fall, fine båter for de som kan  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...