Kaptein Plast
Off..
Jeg har definitivt ikke noe til overs for folk som kaster ting enten det er båter eller søppel uten å ta ansvar, men et slikt 'påbud' vil uansett bare gjelde de lovlydige av oss. Litt som fartshumper; de som vil, kjører fort der uansett, vi andre må bare lide oss gjennom utslitte understell og vonde rygger..
Man vil ikke få gjennom registreringsplikt for 'vrak', eller eldre båter som kanskje aldri har vært i noe som helst register, man vil heller aldri klare å stoppe/bøtelegge alle båtene på sjøen. Da tror jeg politiet må øke antall uniformerte båter med mange tusen prosent..
Og jeg må si meg helt enig i flere over her, dette vil i beste fall bli en ordning der det må samles inn masse penger kun for å drifte apparatet som samler inn penger og forvalter denne aktiviteten. Typisk sosialistisk tankegang i sysselsettingens ånd.
Kan hende det heller hadde vært en løsning med en engangssum (som vrakpanten?) som kunne gått til evt. opprydningsarbeid der eier ikke kan finnes.
Jeg tror vel ellers heller ikke en eier av en jolle eller en gammel tresnekke eller mindre seilbåt vil være særlig interessert i å måtte punge ut med 2-3000 i året kun fordi noen ikke klarer å rydde opp etter seg..
Leste ordet 'snylter' et sted over her, da må man vel kanskje ikke kjøre elbil heller? ;)