Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Jeg ville ha malt bokstavene til slutt. Så slipper du også at lakk oppå malingen gulner i sola. Mange bruker pensel når de lakkerer, men for slike skilt med innfreste bokstaver/tall/symboler synes jeg det er greiere å bruke skumrulle til lakken.

 

Ville da ha gjort som følger; skrapt og slipt vekk det gamle, først nedi bokstavene og sidekantene til disse for så de større flatene til slutt. Så hadde jeg brukt en liten pensel og lakkert nedi bokstavene og sidekantene med denne. Sidekantene (som blir endeved og suger lakk godt) kan godt lakkeres like mange strøk som du tenker på flatene, mens nedi selve innfresningen, altså der du skal male hvitt ville jeg ha nøyd meg med et par strøk med lakk før maling. Lakken der blir beskyttet av den hvite malingen og vil dermed ikke bli direkte påvirket av sollys og yttre påkjenninger. Likevel er det en fordel med et par strøk med lakk for å hindre vanninntrengning til treet under. Til slutt kan du så rulle lett over de store flatene med skumrulle, akkurat nok press til at du får lagt igjen lakk på overflaten, men ikke så mye press at det renner lakk ned i utfresingene.

 

Hvilken lakk ser du for deg å bruke? Hvis ikke teakdekalene dine vil få oppleve større grad av mekanisk slitasje, altså at folk tråkker på overflaten, vi jeg anbefale å bruke en såkalt halvmyk oljebasert lakk, gjerne også markedsført som herdende olje. Halvmyke lakker er til dels elastiske og beveger seg med treet. Da unngås oppsprekking (med vanninntrengning til følge) og glansen beholdes over tid. For eksempel Benar har vist seg å holde glansen og lakkhinna over lengre tid enn hardere lakker som for eksempel Ravilakk og tokomponente lakker (både vist gjennom uavhengige tester (blant annet Båtmagasinet) og egen erfaring). Velger du Benar ville jeg først ha brukt et par strøk med Benar UVR (UV-filter, beskytter treet og hindrer at lakken glipper på grunn av sollys) for så bygge videre lakksjikt med Benar Blank. Skulle du ønske silkematt overflate ville jeg ha bygget lakksjiktet med Benar UVR for så å avslutte med Benar Silkematt (det er ikke gunstig å lakkere med flere strøk med silkematt oppå hverandre da matt lakk i flere strøk reduserer "dybden" og diffuserer fargen). Bakdelen med Benar er at den tørker sakte og at den ikke tåler noe særlig mekanisk slitasje. Er det luftig, tørt og varmt tørker den greit sånn sett, men du skal ikke mye ned i temperatur før det kan ta flere dager før overflaten er tørr nok til enda et strøk. Det finnes også andre typer lakk som gjerne går under kategorien halvmyk, som f.eks. Owatrol D2 og Jotun Penguin Clipper II. Disse er ikke like myke som Benar, men de tørker raskere og tåler mer mekanisk slitasje enn Benar. Bakdelen er at de kan miste glansen raskere og kan sprekke opp lettere på hjørner og slikt når det har gått en tid.

Hakkannen

Hakkannen

Jeg ville ha malt bokstavene til slutt. Så slipper du også at lakk oppå malingen gulner i sola. Mange bruker pensel når de lakkerer, men for slike skilt med innfreste bokstaver/tall/symboler synes jeg det er greiere å bruke skumrulle til lakken.

 

Ville da ha gjort som følger; skrapt og slipt vekk det gamle, først nedi bokstavene og sidekantene til disse for så de større flatene til slutt. Så hadde jeg brukt en liten pensel og lakkert nedi bokstavene og sidekantene med denne. Sidekantene (som blir endeved og suger lakk godt) kan godt lakkeres like mange strøk som du tenker på flatene, mens nedi selve innfresningen, altså der du skal male hvitt ville jeg ha nøyd meg med et par strøk med lakk før maling. Lakken der blir beskyttet av den hvite malingen og vil dermed ikke bli direkte påvirket av sollys og yttre påkjenninger. Likevel er det en fordel med et par strøk med lakk for å hindre vanninntrengning til treet under. Til slutt kan du så rulle lett over med skumrulle, akkurat nok press til at du får lagt igjen lakk, men ikke så mye press at det renner lakk ned i utfresingene.

 

Hvilken lakk ser du for deg å bruke? Hvis ikke teakdekalene dine vil få oppleve større grad av mekanisk slitasje, altså at folk tråkker på overflaten, vi jeg anbefale å bruke en såkalt halvmyk oljebasert lakk, gjerne også markedsført som herdende olje. Halvmyke lakker er til dels elastiske og beveger seg med treet. Da unngås oppsprekking (med vanninntrengning til følge) og glansen beholdes over tid. For eksempel Benar har vist seg å holde glansen og lakkhinna over lengre tid enn hardere lakker som for eksempel Ravilakk og tokomponente lakker (både vist gjennom uavhengige tester (blant annet Båtmagasinet) og egen erfaring). Velger du Benar ville jeg først ha brukt et par strøk med Benar UVR (UV-filter, beskytter treet og hindrer at lakken glipper på grunn av sollys) for så bygge videre lakksjikt med Benar Blank. Skulle du ønske silkematt overflate ville jeg ha bygget lakksjiktet med Benar UVR for så å avslutte med Benar Silkematt (det er ikke gunstig å lakkere med flere strøk med silkematt oppå hverandre da matt lakk i flere strøk reduserer "dybden" og diffuserer fargen). Bakdelen med Benar er at den tørker sakte og at den ikke tåler noe særlig mekanisk slitasje. Er det luftig, tørt og varmt tørker den greit sånn sett, men du skal ikke mye ned i temperatur før det kan ta flere dager før overflaten er tørr nok til enda et strøk. Det finnes også andre typer lakk som gjerne går under kategorien halvmyk, som f.eks. Owatrol D2 og Jotun Penguin Clipper II. Disse er ikke like myke som Benar, men de tørker raskere og tåler mer mekanisk slitasje enn Benar. Bakdelen er at de kan miste glansen raskere og kan sprekke opp lettere på hjørner og slikt når det har gått en tid.



×
×
  • Create New...