Jump to content

Uvær på Sørlandet og Østfoldkysten på lørdag.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Det har blåst godt i båthavnen der jeg har båten, Sonskilen båthavn. Son er riktignok ikke (tidligere) Østfold, men dog noen kilometer unna. her gikk det en mindre (lett) motorbåt med solid presenning over ende. Her var det sønnavind rett på tvers av båten.

baatvelt_2020_02_09a.jpg.a203e67b1420b25900b3b4f09f1d3ee9.jpg

Nå viser målestasjonen i havnen at vinden har gitt seg, men det tok nok godt i morges. Nå er det utrolig lavt trykk, håper ikke vinden tar seg opp igjen når barometeret stiger. Jeg har heldigvis båten stående med baugen mot vinden. Bildet er forresten fra der jeg har båten på vannet i sesongen, rett ved slangekveilen. Og det positive ved bildet er at det er fullstendig isfritt!

vaer_son_2020_02_09.jpg.52256ba3878d21cb26048f9fb17db4a1.jpg

Også her hjemme på Skjetten ved Lillestrøm står viseren på barometeret langt fobi "Stom".

barometerstand_2020_02_09.jpg.a6d9558538ce525ab0e8a30844d5e4e9.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 13 minutter siden:

Det har blåst godt i båthavnen der jeg har båten, Sonskilen båthavn. Son er riktignok ikke (tidligere) Østfold, men dog noen kilometer unna. her gikk det en mindre (lett) motorbåt med solid presenning over ende. Her var det sønnavind rett på tvers av båten.

baatvelt_2020_02_09a.jpg.a203e67b1420b25900b3b4f09f1d3ee9.jpg

Nå viser målestasjonen i havnen at vinden har gitt seg, men det tok nok godt i morges. Nå er det utrolig lavt trykk, håper ikke vinden tar seg opp igjen når barometeret stiger. Jeg har heldigvis båten stående med baugen mot vinden. Bildet er forresten fra der jeg har båten på vannet i sesongen, rett ved slangekveilen. Og det positive ved bildet er at det er fullstendig isfritt!

vaer_son_2020_02_09.jpg.52256ba3878d21cb26048f9fb17db4a1.jpg

Også her hjemme på Skjetten ved Lillestrøm står viseren på barometeret langt fobi "Stom".

barometerstand_2020_02_09.jpg.a6d9558538ce525ab0e8a30844d5e4e9.jpg

Uff da ....

Min båt ligger på land og i le for nesten alle vindretninger. Men i dag dro vinden rett på. Selv den tunge presenningen og godt med vannkanner som lodd blafret bra i dag. Nå er båten lagt med bauen mot vinden (den eneste retningen vinden kan treffe den), så den lå jo greit. 

Ellers har det flakset både presenninger og kalesjer av andre båter i båthavnen her. Noen har fått betydelig vått på interiøret sitt.. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Måler på Stavernsodden fyr viste 35,5 m/s i kast kl 1440 i dag. Middelvind 30,9 m/s kl 1612 i følge webside selarvik.no. Begge er rekord på denne måleren. Vet ikke om den er helt nøyaktig, men jeg tror ingen plass på vestfoldkysten er mer blåsende enn oppe på fyret på Stavernsodden.

Hadde selv store deler av oppveksten der ute på 60-70-tallet hos mine besteforeldre, dvs morfar var fyrmester. Ikke uten grunn at hele  gårdsplassen var inngjerdet. Men morfar syntes ikke det blåste noe særlig der, for han var født og oppvokst på Kråkenes fyr utenfor Måløy. Og der blåser det jo i hvert fall godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...