Pinne Startet 18.September.2005 Link til dette innlegget Startet 18.September.2005 Har sett enkelte seilbåter med splittflagg og lurer nå på hvem som kan føre dette fine flagget og hvordan det kan skaffes til veie, er jo litt spesielt og stikker seg litt ut i mengden skulle gjerne hatt et selv i akterstaget Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Meld deg in i KNS - http://www.kns.no Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 KNS medlemmer kan etter avtale med KNS føre splittflagg. Splittflagget tilhører personen som fører det, og kan ikke overdraes til andre ved f.eks salg av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Er det noen som kan svare på hvorfor KNS ikke har Kongens offisielle monogram i flaggene sine? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Pinne Svart 18.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 KNS : - medlemsfordeler ved opphold på Royal Thames Yacht Club i London (akkurat det jeg trenger for å glemme en gammel sliten MD11C) - rabatt ved kjøp hos Jernia avd. Skillebekk (bor ikke i nærheten engang) Men jeg er klar som et egg allikevel, litt stas må det være. 850,- må først unnalures husholdningsbudsjettet for neste måned, men hva skal jeg si når hun ser det fine røde flagget med revne i Kan jo prøve med at det er Baatplassen.no spesialvimpel Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Dette hadde jeg jo helt oversett i første omgang: skulle gjerne hatt et selv i akterstaget <{POST_SNAPBACK}> Nå må du høre godt etter, gutt! Et splittflagg føres IKKE i akterstaget men i henhold til spesifikke regler i en flaggstang på riktig sted på båten med riktig vinkel i forhold til vannoverflaten Du må ikke komme her og kommer her.... Det skulle bare mangle Sitér dette innlegget Link to post
Pinne Svart 18.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Ja da får jeg heller bruke den gamle originale teakpinnen med CE godkjent og vinklet rørholder fabrikksveiset på pushpiten. Men det er ikke rare stangen å fire (hilse) det på, er nok regler for hilsing når fort og festninger passeres slik det var i sjøforsvaret. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 (redigert) Er det noen som kan svare på hvorfor KNS ikke har Kongens offisielle monogram i flaggene sine? <{POST_SNAPBACK}> ??? Har de ikke det da? Mener du at det monogrammet som du ser i det hvite feltet i KNS-flagget ikke er Kongens offisielle monogram?? Redigert 19.September.2005 av PanPan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Må da flagget byttes hvis vi får ny konge? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 (redigert) Må da flagget byttes hvis vi får ny konge? <{POST_SNAPBACK}> I praksis: Ja! (I alle fall nytt monogram - det hvite feltet). Redigert 19.September.2005 av PanPan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 KNS : - medlemsfordeler ved opphold på Royal Thames Yacht Club i London (akkurat det jeg trenger for å glemme en gammel sliten MD11C) - rabatt ved kjøp hos Jernia avd. Skillebekk (bor ikke i nærheten engang) Men jeg er klar som et egg allikevel, litt stas må det være. 850,- må først unnalures husholdningsbudsjettet for neste måned, men hva skal jeg si når hun ser det fine røde flagget med revne i. Kan jo prøve med at det er Baatplassen.no spesialvimpel <{POST_SNAPBACK}> Jeg så på hjemmesiden til KNS. Du kan også shoppe andre steder i Oslo og Sandvika, til en rabatt som i hvertfall Hulda greier å prute seg til unansett. Hvis du bor utenfor Oslo-området er prisen kr. 700 (for oss eldre) pluss kr. 300 i båtavgift. I tillegg må du jo også kjøpe Flagget hos Oslo Flaggfabrikk, husk medlemskortet. Jeg snakket med en som ligger ved siden av meg i Strömstad. Bryggeavgiften hos KNS er visst ganske rimelig, mener han betalte rundt 8- 9000 kroner for sesongen for 4,5- til 5 breddemeter. Mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 ??? Har de ikke det da? Mener du at det monogrammet som du ser i det hvite feltet i KNS-flagget ikke er Kongens offisielle monogram?? <{POST_SNAPBACK}> Kongens monogram er med et vanlig 5-tall og IKKE romertall. Sjekk en femmer, luemerkene til forsvaret, så ser du hvordan det skal være. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
PanPan Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Kongens monogram er med et vanlig 5-tall og IKKE romertall. Sjekk en femmer, luemerkene til forsvaret, så ser du hvordan det skal være. <{POST_SNAPBACK}> Ser hva du sier. Men er du sikker på at ikke romertall er akseptert som alternativ i kongens monogram? Merkelig hvis KNS har gjort feil på dette punktet. Dette med KNS-splittflagget er jo en alvorlig formell sak, det er godkjent etter behandling i statsråd. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 (redigert) Nå må du høre godt etter, gutt! Et splittflagg føres IKKE i akterstaget men i henhold til spesifikke regler i en flaggstang på riktig sted på båten med riktig vinkel i forhold til vannoverflaten Du må ikke komme her og kommer her.... Det skulle bare mangle <{POST_SNAPBACK}> Hmmm Hva med å lage sitt EGET flagg Et splittflag med "sildesalat" "Salaten" velger du selv: Er du trompetist, tar du bilde av en trompet: Er du trommeslager.... Eller Batplassens utmerkede logo Noen som ble provosert NÅ?? For å gjøre det komplett: Bruk 2 eller 4 "splitter"... Eller åker jeg i bua ved framvisning av sådan uhyrlighet?? Føring av "Jolly Roger" medfører jo IKKE straffeansvar!! Redigert 19.September.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PanPan Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Hmmm Hva med å lage sitt EGET flagg Et splittflag med "sildesalat" "Salaten" velger du selv: Er du trompetist, tar du bilde av en trompet: Er du trommeslager.... Eller Batplassens utmerkede logo Noen som ble provosert NÅ?? For å gjøre det komplett: Bruk 2 eller 4 "splitter"... Eller åker jeg i bua ved framvisning av sådan uhyrlighet?? Føring av "Jolly Roger" medfører jo IKKE straffeansvar!! <{POST_SNAPBACK}> Du kan spøke du, skøyer'n! Hvis du legger et norsk flagg til grunn for dine fantasier og du bruker dette i offentlighet kan du nok risikere en reaksjon. Nasjonenes flagg er beskyttet ved lov. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Bare for "morro´s" skyld: HVEM kommer og tar meg DA?? Eller for å være mere seriøs: Er noen noengang blitt DØMT for slikt? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Dette hadde jeg jo helt oversett i første omgang: Nå må du høre godt etter, gutt! Et splittflagg føres IKKE i akterstaget men i henhold til spesifikke regler i en flaggstang på riktig sted på båten med riktig vinkel i forhold til vannoverflaten Du må ikke komme her og kommer her.... Det skulle bare mangle <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pinne Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 <{POST_SNAPBACK}> Stiiilig Men jeg forstår ikke hvorfor KNMF (KONGELIG Norsk Motorbåtforening) ikke får tillatelse til å bruke dette flagget etter årelange diskusjoner, gjør jo flagget mer sært da, men likhet for loven bør praktiseres. :nono: Må være et flott flagg å ha bakpå en god gammel klassisk trebår /seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2005 Dette var en gammel diskusjon, men jeg er fristet til å forsøke å svare på et par spørsmål. Er det noen som kan svare på hvorfor KNS ikke har Kongens offisielle monogram i flaggene sine? Ser hva du sier. Men er du sikker på at ikke romertall er akseptert som alternativ i kongens monogram? Merkelig hvis KNS har gjort feil på dette punktet. ... Den korte og enkle forklaringen er at KNS-flagget ikke har Kong Haralds monogram. Det er helt riktig at monogrammet skrives med et vanlig 5-tall. Det merket som brukes i KNS-flagget er Kong Haralds navnesiffer. Kongens monogram og Kongens navnesiffer er altså to forskjellige ting. Hmmm Hva med å lage sitt EGET flagg Et splittflag med "sildesalat" ... Å lage sitt eget fantasiflagg er helt i orden bare du holder deg unna nasjonalflagg, orlogsflagg og riksvåpen. Slikt kan gjerne være kjenningsflagg. De vanligste flaggene av denne typen på båter er vel rederiflagg. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 23.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2005 Splittflagg er skikkelig flott på en staselig båt! Min kompis Wicma derimot synes det er ordentlig blærete!... er ikke enig i det! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
giver Svart 23.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2005 Splittflagg er skikkelig flott på en staselig båt!HeiDa tror jeg jammen jeg skal skaffe meg ett. mvh giver P.s. Jeg er ikke helt objektiv når det gjelder egen båt, men hvem er det? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2005 Fikk liksom ikke noe svar på innlegg # 16... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 23.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2005 Fikk liksom ikke noe svar på innlegg # 16...Tja, med formuleringen er noen noengang så kreves det jo en del arbeid for å svare. I enkelte andre land kan du faktisk raskt bli bøtelagt av politi dersom du f.eks. bruker et flagg som er ødelagt eller fillete. I Norge skal det vel mer til får det offentlige reagerer på flagg, men terskelen er langt lavere dersom du tuller med riksvåpenet. På spørsmålet om hvem som reagerer så er det vel formelt sett UD, men i praksis er vel ivrige 17. mai-komiteer langt mer aktive til å reagere på uflagg. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2005 <{POST_SNAPBACK}> Stiiilig Men jeg forstår ikke hvorfor KNMF (KONGELIG Norsk Motorbåtforening) ikke får tillatelse til å bruke dette flagget etter årelange diskusjoner, gjør jo flagget mer sært da, men likhet for loven bør praktiseres. :nono: Må være et flott flagg å ha bakpå en god gammel klassisk trebår /seiler. Hei Pinne Det ble fremmet forslag på Båttinget i 2004 om å søke om splittflagg også for KNBF (Vi skiftet navn fra Kongelig Norsk Motorbåt-Forbund (KNMF) til Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i 1998!). Forslaget ble nedstemt. Det var meget sterke meninger både for og mot. Hvis forslaget hadde blitt vedtatt, ville det kunne bidratt til å splitte forbundet. Derfor tror jeg at det var bra at det gikk som det gikk. Handelsflagget er jo bra nok for de fleste da... Og de andre kan jo melde seg inn i KNS, selv om det kun er en lokal seilforening på Bygdøy, men dog med visse eksklusive privilegier som jeg tror ikke vil passe helt for en landsomfattende interesseorganisasjon som helst skal samle så mange som mulig og ikke virke ekskluderende. Nå tar jeg jul! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Trophy Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Dette flagget fulgte med båten min når eg kjøpte den. Hvilket flagg er dette ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.