Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Begge deler er like viktig. Radar gir et bilde av hva som faktisk befinner seg i farvannet, men AIS gir mye mer informasjon om fartøyene (ja, man kan bruke ARPA, men det gir ikke f.eks. navn og størrelse på skipet).

Det kommer litt an på seilingsområdet også. Er man plaget av mye tåke, eller er i områder med mye småbåttrafikk uten AIS, er radar veldig viktig. De få gangene vi har hatt bruk for radar, har den vært gull verdt. Plutselig ligger man der i skoddehavet og ikke aner hva som befinner seg i nærheten.

Ellers gir AIS mer praktisk informasjon, mener nå jeg. Særlig utaskjærs. Mange er sikkert totalt uenige.

Forøvrig er AIS-systemet avhengig av at flest mulig bidrar for at det skal ha en hensikt. Å bare kjøre med mottak er nesten litt egoistisk.

S/Y Emma

S/Y Emma

Begge deler er like viktig. Radar gir et bilde av hva som faktisk befinner seg i farvannet, men AIS gir mye mer informasjon om fartøyene (ja, man kan bruke ARPA, men det gir ikke f.eks. navn og størrelse på skipet).

Det kommer litt an på seilingsområdet også. Er man plaget av mye tåke, eller er i områder med mye småbåttrafikk uten AIS, er radar veldig viktig. De få gangene vi har hatt bruk for radar, har den vært gull verdt. Ellers gir AIS mer praktisk informasjon, mener nå jeg. Særlig utaskjærs. Mange er sikkert totalt uenige.

Forøvrig er AIS-systemet avhengig av at flest mulig bidrar for at det skal ha en hensikt. Å bare kjøre med mottak er nesten litt egoistisk.

S/Y Emma

S/Y Emma

Det kommer litt an på seilingsområdet også. Er man plaget av mye tåke, eller er i områder med mye småbåttrafikk uten AIS, er radar veldig viktig. Ellers gir AIS mer praktisk informasjon, mener nå jeg. Særlig utaskjærs. Mange er sikkert totalt uenige.

• Create New...