
ozo
R.O skrev 54 minutter siden:Heldigvis kommer tåke vanligvis sammen med rolig vind og flatt vann, og man vil alltid ha litt sikt også inne i tåka. Kjører da på plotter og med hue opp av luka på konstant utkikk etter skygger i tåka.
Man kan selvsagt kompensere for dårlig sikt, med lavere fart og ekstra påpasselig utkikk. Man klarte seg jo uten radar i flere tusen år. Men jeg tror nok ulykkesfrekvensen, spesielt i tåke, var større før radaren ble tatt i bruk. Noen vil vel hevde at dette også skyldtes dårligere kart, men det var mange skjær som ble gjenoppdaget i tåke.
Ida Marie III skrev 54 minutter siden:Radar krever langt mer innsikt av brukeren, og en er heller ikke garantert at den ser alt....det merket de Sleipner når de stod på Bloksen...
Som med alt utstyr, og kanskje spesielt radar, er det viktig å kunne betjene det, for å ha maksimalt utbytte. Når det gjelder skjær som "Store Bloksen", kan disse bli usynlige på radaren i grov sjø, og det må man være klar over som radarbruker. Jeg vet ikke om den hadde lykt på ulykkestidspunktet, men uansett, fastlandskonturene på Vestlandet forsvinner ikke; så med en viss årvåkenhet, og bruk av radar, hadde ikke denne ulykken skjedd.
Forøvrig svarte kapteinen "nei" på spørsmål om han var ute av kurs. Underforstått: han kjørte på grunn med hensikt; -men det var nok ikke det han egentlig mente…