Jump to content

Flytte dieselfilter TAMD31

Geir

Recommended Posts

Det er litt for liten plass i motorommet for min TAMD31 motor.

I sommer brukte jeg mange timer for å bytte dieselfilter (joda jeg har mange tommeltotter, men likevel.....)

Må også bruke ett uorginalt dieselfilter, da det ikke er plass til standard

Har derfor lyst til å flytte dieselfilteret ut på siden, og montere dette på samme sted som grovfilter og vannutskilleren står.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på, eller er dette uproblematisk?

Rørene som går fra matepumpa og ned til filteret, samt fra filteret og opp til dieselpumpa er spesielle i hver ende. Hvor får jeg tak i dette? (har ikke bilde av dette her og nå)

Bilde

Skjønner ikke problemet jeg Geir. Knølete å skifte men det er da plass til orginalfilteret ?

<{POST_SNAPBACK}>

Neida Thor. Det er hos meg ikke plass til originalfilter. Originalfilteret er for langt, slik at det går nedi "bunnstokken" (som går langsetter). Røed fant ett alternativt filter som kunne brukes.

Det er heller ikke plass til filtertang ( for å ta av filteret igjen). Jeg var rimelig forb...... når jeg lå ute på Lindholmen og sleit med dette en hel dag, for deretter å oppdage at lokket til ladeluftkjøleren var sprekt, slik at jeg måtte slepes hjem.....

(Og forresten så nekter konemor meg å selge båten...)

Geir

Det må da være såre enkelt å flytte filteret.

Med mindre jeg ser feil på det fotografiske billedet av den grønne herlighet, sitter filteret montert på en brakett som er boltet til motorblokken. Og til filteret går der to rør med banjo-koblinger. Løsningen er jo da ganske enkelt å flytte braketten fra motoren og til et mer egnet sted, på et skott i nærheten el.l. I stedet for rørene bruker du (lange nok) slanger med banjo-koblinger.

Og vips! så er problemet løst.

Trur eg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det må da være såre enkelt å flytte filteret. 

Med mindre jeg ser feil på det fotografiske billedet av den grønne herlighet, sitter filteret montert på en brakett som er boltet til motorblokken.  Og til filteret går der to rør med banjo-koblinger.  Løsningen er jo da ganske enkelt å flytte braketten fra motoren og til et mer egnet sted, på et skott i nærheten el.l.  I stedet for rørene bruker du (lange nok) slanger med banjo-koblinger. 

Og vips! så er problemet løst.

Trur eg.

<{POST_SNAPBACK}>

Herlighet!!!?

Du kan bare kappe rørene slik at du har en passelig lengde igjen så du får på en slange på banjoene som sitter på filteret, eneste du trenger er slange for diesel og dobbelt opp med slangeklemmer. Husk å legge slangene uten fare for gnag, trekke rør er en fin ting til beskyttelse.

Dersom du ønsker å modifisere så har Ford et veldig kjekt Boschfilter med slangeanslutninger som kan nyttes. Det heter EFG316 og er utstyrt med to slangestusser og en tapping for vann/slam i bunnen. Det har ingen luftenippel og er derfor selvluftende om innspr.pumpa står høyere enn filteret. Husker ikke lenger hvilken bil det passet til, men filteret er kurant hos Ford-forhandleren.

Du kan bare kappe rørene slik at du har en passelig lengde igjen så du får på en slange på banjoene som sitter på filteret,

Du kan sikkert gjøre det på den måten, men sikkert blir det ikke. Da må du i tilfelle til å lage en flens på røret slik at slangen/slangeklemmen har noe å henge fast på. Drivstofftilførselen er jo ikke noe man bør ta sjanser med, og slange utenpå glatt rør er ingen ideell kombinasjon.. :nonod: .

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er ikke noe problem å flytte filteret men vær obs på at når du skifter/kapper det røret mellom filter og innspr.pumpe så er 100% renslighet 100% nødvendig. En partikkel av et eller annet slag går rett i pumpa og da vet en ikke hva som skjer, alt fra ingenting til pumpe og/eller dysehavari........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Etter å ha snakket med Joachim og inspisert Slagskipets buk i fellesskap så er konklusjonen at det er orginal filteret som er montert Geir. Joachim hadde ingen god forklaring på hvorfor du har problemer men vi tror kanskje at det kan ha noe med høyden på motorlabbene å gjøre. :confused:

Hei.

Dette problemet hadde eg og, med att det ble fortrangt for filteret.

Årsaken til det var slik som thor skriv, motorlabbene bygde formykje.

Eg løyste problemet med å file dei 2 hullene som er i filterbranketten slik eg fekk trekke filteret litt ut mot siden og samtidig bøyde rørene slik att dei ikkje sto i spenn.

Hos meg har dette fungert veldig bra, så kansje dette er løsningen for deg også?

Steinar

Du kan sikkert gjøre det på den måten, men sikkert blir det ikke.  Da må du i tilfelle til å lage en flens på røret slik at slangen/slangeklemmen har noe å henge fast på.  Drivstofftilførselen er jo ikke noe man bør ta sjanser med, og slange utenpå glatt rør er ingen ideell kombinasjon.. :nonod: .

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Ønsker ikke på noen som helst måte å ta noen som helst sjanse.

Tror jeg ville foretrukket å la Tess lage til nye slanger med passende banjokoplinger i stedet for å kutte og skjøte. Det blir litt mer ordentlig. Tror ikke det blir særlig dyrt heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres fornuftig ut. Men tåler disse slangene trykket som oppstår?

Etter å ha snakket med Joachim og inspisert Slagskipets buk i fellesskap så er konklusjonen at det er orginal filteret som er montert Geir. Joachim hadde ingen god forklaring på hvorfor du har problemer men vi tror kanskje at det kan ha noe med høyden på motorlabbene å gjøre. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det har sikkert noe med motorlabbene å gjøre. Jeg mistenker at min motor står dypere i båten enn din. Jeg har nemlig god plass mellom motor og motorluke. (dørkplate)

Geir

Du kan sikkert gjøre det på den måten, men sikkert blir det ikke.  Da må du i tilfelle til å lage en flens på røret slik at slangen/slangeklemmen har noe å henge fast på.  Drivstofftilførselen er jo ikke noe man bør ta sjanser med, og slange utenpå glatt rør er ingen ideell kombinasjon.. :nonod: .

<{POST_SNAPBACK}>

Det går et x antall busser og lastebiler i hordaland med denne løsningen så den holder :wink:

Men du får kjøpt løse banjoer som du setter på slangen selv, har ikke delenr her men du får det hos et volvo tungbilverksted og jeg mener at tess har de også.

Dette høres fornuftig ut. Men tåler disse slangene trykket som oppstår?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen problem. Standard drivstoffslanger tåler vel 10-20 ganger det trykket du får på disse.

På min forrige motor (Sabb 2H) var slike slanger originalmontert mellom matepumpe, filter og innsprøytningspumpe. Og Sabb går ikke på akkord med sikkerheten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei. Monterte selv et dobbelt filter med vender på min tamd30. Jeg beholdt det "gamle" filteret på motoren. Dvs. at filteret på motoren blir stående etter det doble filteret slik at det ikke går fullt. Dette er en meget praktisk, sikker og lettvint lösning. Har noen prövd å bytte filter i grov sjö og det er da man får problemer med ett tett filter. Med det doble filteret er det bare å vri hendelen over til et friskt filter selv under fart.

Heisan Geir ja jeg er her, er igjen enig med thor at du har fornuftig kone.

ble nesten skremt da jeg så du averterte.

Jeg har flyttet diesel filteret til et bedre sted, med slanger fra tess, ferdige med pressete banjo koblinger, slik andre har gjitt deg råd om her , har også satt in en vannutskiller også

Jeg mistenker at min motor står dypere i båten enn din. Jeg har nemlig god plass mellom motor og motorluke. (dørkplate)

<{POST_SNAPBACK}>

God plass mellom motor og dørkplate har ikke jeg. Det er så trangt at Finn trodde en lang stund han måtte heve dørken for å få på luka. Toppen av ekspansjon tanken er misfarget fra isolasjonen og Volvo bokstavene på toppen likeså. Men ingen vekt hviler fra dørkplata og ned på motoren så derfor har ikke dørken blitt modifisert.

Kanskje motorlabbene kan justeres slik at motoren får litt mere klaring til bunnstokken ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...