Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

12 hours ago, Knude said:

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Det som er mitt poeng det er hvordan CE merkingen praktiseres i en del bransjer og hvordan det formelle regelverket er bygd opp og fungerer i praksis. For en del bransjer så er det vel slik at CE merkingen gir en "falsk tro" på at "alt er i orden".

 

For elektrisk utstyr og en del "maskiner" så er det jo fritt fram for produsent og/eller importør å CE merke uten at det i praksis finnes noen som helst myndighetskontroll av produktene, før de importeres markedsføres og selges. 

 

Hvis det blir gjennomført et slik "godkjenning" eller "kontroll av produksjonen" for et produkt, da hører jo dette med til ett av unntakene for den generelle regelen at produsent og/eller importør kan CE merke ut fra egen vurdering og uten at det behøver å finnes noen godkjenning eller tilsyn i forhold til produksjonen ut i fra noe myndighetsorgan.

 

Hvis det finnes slike krav for produksjon av båter da er jo dette unntaksbestemmelser som gjelder for denne produktgruppen.

 

Hvis man ser på formuleringen i Småbåtloven §21 og §22 så finnes det rammebetingelser eller fullmakt til å gi ut forskrifter med spesifikke krav:

 

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§21

 

Ser man i lovens forskriftsregister, så kan det se ut som at disse forskriftene fortsatt ikke er gitt ut. (??!)

 

Når sjøfartsdirektoratet "overvåker for båter i kategori C" hvilken rettshjemmel bruker de da for denne overvåkingen?

 

Hvilket regelverk er det som gjelder spesielt for båter og som gir Sjøfartsdirektoratet muligheten til en slik overvåking?

 

Jeg kjenner rent faktisk ikke til disse "spesielle reglene for båter" men jeg mener vel å vite hvordan CE merkingen kan forlede brukerne til å tro at det foreligger en slag "myndighetsgodkjenning" når produktene er CE merket, innenfor andre bransjer, uten at dette nødvendigvis behøver å være tilfellet.

 

Jeg spør for å bli litt klokere, ikke for å påstå noe. (Men jeg synes nok det er litt skremmende hvordan dette med CE merking kan fungere innenfor andre bransjer en båtbransjen.)

 

Dette er jo grunnen til at jeg heller ville si "vurder heller båten selv" i stedet for å legge for mye vekt på denne CE merkingen. (Men det er jo ut i fra en forutsetning at bransjen "fritidsbåter" ligner på en del andre bransjer. Vet jo egentlig ikke om det er tilfellet.)

 

Edit:

 

Undersøkte litt for å se om det er noen "spesielle regler for båter", og det ser ut til å være det, og at det er denne forskriften:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35

 

Mange ganger så er det jo slik at leser man en slik forskrift grundig nok så finner man alltid en måte å tolke på slik at den i praksis ikke betyr så veldig mye. Det kan vel for eksempel hende at det praktiske kravet er at produktet skal være "CE merket" uten at det kanskje nødvendigvis ligger så mye bak det enn at det er en "formell papirmanøver".  

 

 

 

 

Arne2

Arne2

12 hours ago, Knude said:

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Det som er mitt poeng det er hvordan CE merkingen praktiseres i en del bransjer og hvordan det formelle regelverket er bygd opp og fungerer i praksis. For en del bransjer så er det vel slik at CE merkingen gir en "falsk tro" på at "alt er i orden".

 

For elektrisk utstyr og en del "maskiner" så er det jo fritt fram for produsent og/eller importør å CE merke uten at det i praksis finnes noen som helst myndighetskontroll av produktene, før de importeres markedsføres og selges. 

 

Hvis det blir gjennomført et slik "godkjenning" eller "kontroll av produksjonen" for et produkt, da hører jo dette med til ett av unntakene for den generelle regelen at produsent og/eller importør kan CE merke ut fra egen vurdering og uten at det behøver å finnes noen godkjenning eller tilsyn i forhold til produksjonen ut i fra noe myndighetsorgan.

 

Hvis det finnes slike krav for produksjon av båter da er jo dette unntaksbestemmelser som gjelder for denne produktgruppen.

 

Hvis man ser på formuleringen i Småbåtloven §21 og §22 så finnes det rammebetingelser eller fullmakt til å gi ut forskrifter med spesifikke krav:

 

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§21

 

Ser man i lovens forskriftsregister, så kan det se ut som at disse forskriftene fortsatt ikke er gitt ut. (??!)

 

Når sjøfartsdirektoratet "overvåker for båter i kategori C" hvilken rettshjemmel bruker de da for denne overvåkingen?

 

Hvilket regelverk er det som gjelder spesielt for båter og som gir Sjøfartsdirektoratet muligheten til en slik overvåking?

 

Jeg kjenner rent faktisk ikke til disse "spesielle reglene for båter" men jeg mener vel å vite hvordan CE merkingen kan forlede brukerne til å tro at det foreligger en slag "myndighetsgodkjenning" når produktene er CE merket, innenfor andre bransjer, uten at dette nødvendigvis behøver å være tilfellet.

 

Jeg spør for å bli litt klokere, ikke for å påstå noe. (Men jeg synes nok det er litt skremmende hvordan dette med CE merking kan fungere innenfor andre bransjer en båtbransjen.)

 

Dette er jo grunnen til at jeg heller ville si "vurder heller båten selv" i stedet for å legge for mye vekt på denne CE merkingen. (Men det er jo ut i fra en forutsetning at bransjen "fritidsbåter" ligner på en del andre bransjer. Vet jo egentlig ikke om det er tilfellet.)

 

 

 

 

Arne2

Arne2

12 hours ago, Knude said:

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Det som er mitt poeng det er hvordan CE merkingen praktiseres i en del bransjer og hvordan det formelle regelverket er bygd opp og fungerer i praksis. For en del bransjer så er det vel slik at CE merkingen gir en "falsk tro" på at "alt er i orden".

 

For elektrisk utstyr og en del "maskiner" så er det jo fritt fram for produsent og/eller importør å CE merke uten at det i praksis finnes noen som helst myndighetskontroll av produktene, før de importeres markedsføres og selges. 

 

Hvis det blir gjennomført et slik "godkjenning" eller "kontroll av produksjonen" for et produkt, da hører jo dette med til ett av unntakene for den generelle regelen at produsent og/eller importør kan CE merke ut fra egen vurdering og uten at det behøver å finnes noen godkjenning eller tilsyn i forhold til produksjonen ut i fra noe myndighetsorgan.

 

Hvis det finnes slike krav for produksjon av båter da er jo dette unntaksbestemmelser som gjelder for denne produktgruppen.

 

Hvis man ser på formuleringen i Småbåtloven §21 og §22 så finnes det rammebetingelser eller fullmakt til å gi ut forskrifter med spesifikke krav:

 

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§21

 

Ser man i lovens forskriftsregister, så kan det se ut som at disse forskriftene fortsatt ikke er gitt ut. (??!)

 

Når sjøfartsdirektoratet "overvåker for båter i kategori C" hvilken rettshjemmel bruker de da for denne overvåkingen?

 

Hvilket regelverk er det som gjelder spesielt for båter og som gir Sjøfartsdirektoratet muligheten til en slik overvåking?

 

Jeg kjenner rent faktisk ikke til disse "spesielle reglene for båter" men jeg mener vel å vite hvordan CE merkingen kan forlede brukerne til å tro at det foreligger en slag "myndighetsgodkjenning" når produktene er CE merket, innenfor andre bransjer, uten at dette nødvendigvis behøver å være tilfellet.

 

Jeg spør for å bli litt klokere, ikke for å påstå noe. (Men jeg synes nok det er litt skremmende hvordan dette med CE merking kan fungere innenfor andre bransjer en båtbransjen.)

 

 

 

 

Arne2

Arne2

12 hours ago, Knude said:

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Det som er mitt poeng det er hvordan CE merkingen praktiseres i en del bransjer og hvordan det formelle regelverket er bygd opp og fungerer i praksis. For en del bransjer så er det vel slik at CE merkingen gir en "falsk tro" på at "alt er i orden".

 

For elektrisk utstyr og en del "maskiner" så er det jo fritt fram for produsent og/eller importør å CE merke uten at det i praksis finnes noen som helst myndighetskontroll av produktene, før de importeres markedsføres og selges. 

 

Hvis det blir gjennomført et slik "godkjenning" eller "kontroll av produksjonen" for et produkt, da hører jo dette med til ett av unntakene for den generelle regelen at produsent og/eller importør kan CE merke ut fra egen vurdering og uten at det behøver å finnes noen godkjenning eller tilsyn i forhold til produksjonen ut i fra noe myndighetsorgan.

 

Hvis det finnes slike krav for produksjon av båter da er jo dette unntaksbestemmelser som gjelder for denne produktgruppen.

 

Hvis man ser på formuleringen i Småbåtloven §21 og §22 så finnes det rammebetingelser eller fullmakt til å gi ut forskrifter med spesifikke krav:

 

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§21

 

Ser man i lovens forskriftsregister, så kan det se ut som at disse forskriftene fortsatt ikke er gitt ut. (??!)

 

Når sjøfartsdirektoratet "overvåker for båter i kategori C" hvilken rettshjemmel bruker de da for denne overvåkingen?

 

Hvilket regelverk er det som gjelder spesielt for båter og som gir Sjøfartsdirektoratet muligheten til en slik overvåking?

 

Jeg kjenner rent faktisk ikke til disse "spesielle reglene for båter" men jeg mener vel å vite hvordan CE merkingen kan forlede brukerne til å tro at det foreligger en slag "myndighetsgodkjenning" når produktene er CE merket, innenfor andre bransjer, uten at dette nødvendigvis behøver å være tilfellet.

 

Jeg spør for å bli litt klokere, ikke for å påstå noe. (Men jeg synes nok det er litt skremmende hvordan dette med CE merking kan fungere innenfor andre bransjer en båtbransjen.)

 

 

 

 



×
×
  • Create New...