Arne2
14 hours ago, Knude said:Hvordan kvalitetssystemet ,teknisk dokumentasjon, brukerhåndbok og sjekklister, logger kommer klart frem i iso standardene for produksjon av fritidsbåt. Disse standarder kan man kjøpe tilgang til om man vil sette seg inn i hvordan kravene er. Det er disse standarder som det henvises til i samsvarserklæringen for hver enkeltprodukter. Cin nr.
Alt annet blir synsing .
Hvordan andre brangsjer håndterer dette har jeg lite greie på
Alt handler om å følge spillets regler noe ikke denne produsenten har tatt alvorlig. Derfor reaksjon fra sjøfartsdirektoratet. Brått slutt på salget, konkurs og daglig leder i heisen. Sier noe om hvor alvorlig dette er?...
Nå er det vel vanligvis ikke noe krav til at man skal oppfylle noen ISO standarder for å CE merke, men man skal oppfylle EU standardene for produktet. (Som i en del tilfeller bygger på ISO Standarder, slik at det kan bli forholdsvis likt.)
Her er noen av prinsippene omkring "harmoniserte standarder" beskrevet:
https://www.standard.no/standardisering/ce-merking/nye-metode-og-harmoniserte-standarder/
For de fleste produkttyper så er det slik at man har en forskrift, som gjerne bygger på EU sitt regelverk, som er "juridisk bindende". Det kan se ut som at for fritidsbåter så kan det se ut til at det er denne forskriften:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35
Vanligvis eller ofte så er det slik at forskriften gir videre henvisning til EU normer som en praktisk måte å oppfylle forskriftens krav på. Kravene til å oppfylle kravene i normene gjelder da ikke likt som for en forskrift. Normen er vanligvis i større grad "veiledende".
Jeg finner ikke noen henvisning til noen norm som gjelder selve båten i forskriften over. (Kun en henvisning til en norm som gjelder båtens motor.)
Hvilke europanormer eller eventuelt ISO standarder er det som gjelder for "for produksjon av fritidsbåt" ?
Når det gjelder denne problemstillingen: "Brått slutt på salget, konkurs og daglig leder i heisen. Sier noe om hvor alvorlig dette er?..."
Så sier jo dette at Rana Plast har brutt de formelle forpliktelsene som følger av EØS avtalen, og som senere har blitt implementert inn i den norske lovgivningen, slik som EØS avtalen legger opp til. Sjøfartsdirektoratet kunne sånn sett ikke la være å reagere. Denne saken handler jo sånn sett kanskje mer om politikk og i hvilken grad norske virksomheter innordner seg under EU sitt formelle regelverk, enn det egentlig handler om produksjon av båter.
De som "har sansen for det" kan vel i noen tilfeller gjøre tingene "formelt riktig", selv om dette ikke nødvendigvis har "realitetene ba seg", slik at man utarbeider en dokumentasjon som oppfyller de formelle kravene innenfor EU og EØS, selv om "den tekniske og faktiske virkelighet" kanskje noen ganger kan være "så som så".