Arne2
3 hours ago, Båtadvokaten said:To ting som er bra med CE-regimet, alt annet til side: Det ene er at alle sammenliknbare båter er (skal være) produsert etter sammenfallende retningslinjer og krav. Som kjøper av nybåt kan man da legge til grunn eller anta at de grunnleggende sikkerhetskrav blant alle konkurrerende produkter er noenlunde likt og riktig løst.
Ser at det kan se ut som at det kan se ut som at du/dere kan ha rett i forhold til båter. Det kan se ut som at kravene i praksis er strengere for båter enn mange andre produkttyper.
Forskriftene er rettskilder. Det er normene ikke. Det er formelt sett bransjemessige anbefalinger, slik at man kan avvike fra kravene i normene eller bruke andre løsninger som er "like bra".
Det kan imidlertid se ut som at "båtbransjen" har noen krav som er annerledes enn mye annet. Her kan det se ut som at det er et (rettsbindende) krav om at det er en uavhengig tredjepart som utsteder samsvarserklæring og CE gjennomfører CE merking.
Se kapittel 4 i forskriften.
https://lovdata.no/forskrift/2016-01-15-35/§23
Det står at det alltid er en uavhengig tredjepart som skal stå for samsvarserklæring og CE merking?!
Mener at for eksempel Maskinforskriften og Forskrift for elektrisk utstyr ikke har noe tilsvarende. Her er det vel produsent og importør som selv sørger for samsvarserklæring og CE merking.
Det stemmer vel ellers 100% overens med det Knude forklarer over?
Man kan fortsatt avvike fra normkravene, men da skal det skje ut i fra en enighet med en uavhengig tredjepart, "kontollorganet" om at løsningen er like bra. (?!)
Kommenterer ikke for å "kverulere" men for å få oversikt over dette "regelverket for båter".
Edit:
Sjekket litt videre. Det kan se ut som at produksjon av fritidsbåter i Norge forutsetter et samarbeide med et kontrollorgan som er vanligvis vil være "det Norske Veritas".
https://www.sdir.no/veiledninger/mer-informasjon-om-ce-merking/#Teknisk_kontrollorgan_(TKO)
Ikke rart at Rana Plast ikke fikk godkjent sine "hjemmelagde" båter.