Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen


Korrigeringer på faktabit, basert på tilbakemeldinger

13 hours ago, Balder.. said:

For å koke dette ned til basic, tror dere det er spekulert i kortsiktig profitt slik att disse båtene faktisk er dårligere/mindre sikre en tidligere Rana båter ? eller er det "bare" slark med sertifisering.....

 

Jeg tenker også at dette kanskje er det viktigste spørsmålene i tråden her (de andre viktige spørsmålene er om det vi privatpersoner har lov å bruke, kjøpe og selge båten, og jeg tolker @Båtadvokatendithen at svaret på disse spørsmålene er "ja").

 

Jeg har null peiling utover det jeg ser i tråden her, men slik jeg har skjønt det, fakta er at:

 

  • Opprinnelige Rana på Hemnesberget gikk konkurs.  De var kjent for å produsere kvalitetsbåter.  Såvidt jeg har skjønt det var båtene CE-merket og tilfredstilte alle tekniske krav frem til konkurs.  Noe av årsaken til konkursen var at det ble mye ekstrakostnader med å opprettholde kvalitet etter forsøk på å flytte produksjon ut av landet.
  • Merkenavnet og formene ble kjøpt ut av konkursboet, produksjonen av "nye" Rana-båter ble gjort i utland.
  • "Nye" Rana-produsenten maktet ikke å få til CE-merking.
  • Ekstern kvalitetskontroll (godkjenning) er en av betingelsene for å bruke CE-merket på fritidsbåter. 
  • Vi vet ikke årsaken til at CE-merkingen ikke kom på plass.  Det kan være fordi båtene ikke oppfyller tekniske krav, det kan også være fordi firmaet ikke hadde råd til rundene med ekstern kvalitetskontroll.
  • Denne "tilbakekallingen" skyldes kun formelle forhold rundt merkingen.  Det foreligger ikke noe eksplisitte uttalelser fra offentlige myndigheter om at disse båtene er farlige i bruk.
  • I denne tråden har noen kommet med negative og tildels svært negative erfaringer (bl.a. selvlensing hvor vannet renner feil vei) med nye Rana-båter, mens andre rapporterer om båter som virker å være i god stand.

Noen tanker:

  • At de aldri fikk på plass CE-merkingen har som nevnt over to forklaringsmodeller, hvilken er mest sannsynlig?  Jeg tipper at fabrikken har tatt snarveier ifht tekniske krav.
  • Det finnes svært mange tekniske krav som båtprodusenter må forholde seg til, ikke alle går på sikkerhet, og ikke alle er like relevante for den jevne båteier.
  • Disse båtene har vært produsert i et visst volum helt siden 2004, det er nok blitt foretatt adskillig millioner med båtturer med nye Rana-båter.  Det har nok også vært en del ulykker, men de fleste skyldes nok andre forhold enn tekniske problemer med båten.  Dersom disse båtene var "rene dødsfeller", så ville det nok ha blitt medieoppslag om dette, og tilbaketrekningsvarsling ville nok ha blitt gitt på annet grunnlag enn at CE-merkingen mangler.

 

 

tobixen

tobixen


Korrigeringer på faktabit, basert på tilbakemeldinger

13 hours ago, Balder.. said:

For å koke dette ned til basic, tror dere det er spekulert i kortsiktig profitt slik att disse båtene faktisk er dårligere/mindre sikre en tidligere Rana båter ? eller er det "bare" slark med sertifisering.....

 

Jeg tenker også at dette kanskje er det viktigste spørsmålene i tråden her (de andre viktige spørsmålene er om det vi privatpersoner har lov å bruke, kjøpe og selge båten, og jeg tolker @Båtadvokatendithen at svaret på disse spørsmålene er "ja").

 

Jeg har null peiling utover det jeg ser i tråden her, men slik jeg har skjønt det, fakta er at:

 

  • Opprinnelige Rana på Hemnesberget gikk konkurs.  De var kjent for å produsere kvalitetsbåter.  Såvidt jeg har skjønt det var båtene CE-merket og tilfredstilte alle tekniske krav frem til konkurs.
  • Merkenavnet og formene ble kjøpt ut av konkursboet, produksjonen av "nye" Rana-båter ble gjort i utland.
  • "Nye" Rana-produsenten maktet ikke å få til CE-merking.
  • Ekstern kvalitetskontroll (godkjenning) er en av betingelsene for å bruke CE-merket på fritidsbåter. 
  • Vi vet ikke årsaken til at CE-merkingen ikke kom på plass.  Det kan være fordi båtene ikke oppfyller tekniske krav, det kan også være fordi firmaet ikke hadde råd til rundene med ekstern kvalitetskontroll.
  • Denne "tilbakekallingen" skyldes kun formelle forhold rundt merkingen.  Det foreligger ikke noe eksplisitte uttalelser fra offentlige myndigheter om at disse båtene er farlige i bruk.
  • I denne tråden har noen kommet med negative og tildels svært negative erfaringer (bl.a. selvlensing hvor vannet renner feil vei) med nye Rana-båter, mens andre rapporterer om båter som virker å være i god stand.

Noen tanker:

  • At de aldri fikk på plass CE-merkingen har som nevnt over to forklaringsmodeller, hvilken er mest sannsynlig?  Jeg tipper at fabrikken har tatt snarveier ifht tekniske krav.
  • Det finnes svært mange tekniske krav som båtprodusenter må forholde seg til, ikke alle går på sikkerhet, og ikke alle er like relevante for den jevne båteier.
  • Disse båtene har vært produsert i et visst volum helt siden 2004, det er nok blitt foretatt adskillig millioner med båtturer med nye Rana-båter.  Det har nok også vært en del ulykker, men de fleste skyldes nok andre forhold enn tekniske problemer med båten.  Dersom disse båtene var "rene dødsfeller", så ville det nok ha blitt medieoppslag om dette, og tilbaketrekningsvarsling ville nok ha blitt gitt på annet grunnlag enn at CE-merkingen mangler.

 

 

tobixen

tobixen

12 hours ago, Balder.. said:

For å koke dette ned til basic, tror dere det er spekulert i kortsiktig profitt slik att disse båtene faktisk er dårligere/mindre sikre en tidligere Rana båter ? eller er det "bare" slark med sertifisering.....

 

Jeg tenker også at dette kanskje er det viktigste spørsmålene i tråden her (de andre viktige spørsmålene er om det vi privatpersoner har lov å bruke, kjøpe og selge båten, og jeg tolker @Båtadvokatendithen at svaret på disse spørsmålene er "ja").

 

Jeg har null peiling utover det jeg ser i tråden her, men slik jeg har skjønt det, fakta er at:

 

  • Opprinnelige Rana på Hemnesberget gikk konkurs.  De var beryktet for å produsere kvalitetsbåter.  Såvidt jeg har skjønt det var båtene CE-merket og tilfredstilte alle tekniske krav fra det ble obligatorisk med CE-merking og frem til 2004.  (Når gikk opprinnelige Rana konkurs?  Var det før eller etter 2004?)
  • Merkenavnet og formene ble kjøpt ut av konkursboet, produksjonen av "nye" Rana-båter ble gjort i utland.
  • "Nye" Rana-produsenten maktet ikke å få til CE-merking.
  • Ekstern kvalitetskontroll (godkjenning) er en av betingelsene for å bruke CE-merket på fritidsbåter. 
  • Vi vet ikke årsaken til at CE-merkingen ikke kom på plass.  Det kan være fordi båtene ikke oppfyller tekniske krav, det kan også være fordi firmaet ikke hadde råd til rundene med ekstern kvalitetskontroll.
  • Denne "tilbakekallingen" skyldes kun formelle forhold rundt merkingen.  Det foreligger ikke noe eksplisitte uttalelser fra offentlige myndigheter om at disse båtene er farlige i bruk.
  • I denne tråden har noen kommet med negative og tildels svært negative erfaringer (bl.a. selvlensing hvor vannet renner feil vei) med nye Rana-båter, mens andre rapporterer om båter som virker å være i god stand.

Noen tanker:

  • At de aldri fikk på plass CE-merkingen har som nevnt over to forklaringsmodeller, hvilken er mest sannsynlig?  Jeg tipper at fabrikken har tatt snarveier ifht tekniske krav.
  • Det finnes svært mange tekniske krav som båtprodusenter må forholde seg til, ikke alle går på sikkerhet, og ikke alle er like relevante for den jevne båteier.
  • Disse båtene har vært produsert i et visst volum helt siden 2004, det er nok blitt foretatt adskillig millioner med båtturer med nye Rana-båter.  Det har nok også vært en del ulykker, men de fleste skyldes nok andre forhold enn tekniske problemer med båten.  Dersom disse båtene var "rene dødsfeller", så ville det nok ha blitt medieoppslag om dette, og tilbaketrekningsvarsling ville nok ha blitt gitt på annet grunnlag enn at CE-merkingen mangler.

 

 



×
×
  • Create New...