Chiefengineer
tobixen skrev 56 minutter siden:
- Opprinnelige Rana på Hemnesberget gikk konkurs. De var beryktet for å produsere kvalitetsbåter. Såvidt jeg har skjønt det var båtene CE-merket og tilfredstilte alle tekniske krav fra det ble obligatorisk med CE-merking og frem til 2004. (Når gikk opprinnelige Rana konkurs? Var det før eller etter 2004?)
- Disse båtene har vært produsert i et visst volum helt siden 2004, det er nok blitt foretatt adskillig millioner med båtturer med nye Rana-båter. Det har nok også vært en del ulykker, men de fleste skyldes nok andre forhold enn tekniske problemer med båten. Dersom disse båtene var "rene dødsfeller", så ville det nok ha blitt medieoppslag om dette, og tilbaketrekningsvarsling ville nok ha blitt gitt på annet grunnlag enn at CE-merkingen mangler.
Rana plast båtene ble rodusert under "seriøst flagg" styrt fra Hemnesberget med alle godkjenninger og dokumentasjon iorden fram til de gikk konkurs i 2013. En av årsaken var at de slet betydelig med å få produksjonen opp å gå iht. fabrikkens etablerte kvalitetskriterier etter flyttingen til Kroatia i 2012. Noe som medførte mye kostbar feilretting i Norge.
https://www.ranablad.no/nyheter/flagger-ut-batproduksjon/s/1-93-5902796
https://www.ranablad.no/nyheter/slutt-for-bateventyret/s/1-93-7010059
Nå må de etterhvert tilårskomne brødrene som grunnla bedriften se at livsverket deres er svertet på grunn av at en useriøs person fikk hand om formene og boet etter konkursen:
https://m.facebook.com/permalink.php?id=513304285453476&story_fbid=2733636480086901