Jump to content

Fleksibel vanntank (pose)

Pinne

Recommended Posts

Jeg har nå en fast vanntank på 110 liter, men det er noe for lite når vi alle er ombord og blir liggende en helg i uthavn. Forbruket er såklart høyt med komforten som er etablert med dusj, varmtvann, vask her og der, og mye god mat i stekeovnen og på blussene med tilhørende oppvask.

Så jeg lurer på om en fleksibel tank hadde vært en god løsning (ca. 60-100 l.), den er enkel å tilpasse ledig plass ombord. Mulig den kan kobles inn med en vendekran mot pumpesystemet eller en stuss som "tømmer" den inn i hovedtanken når den går tom.

Er det noen her som har erfaring med slike tanker ?

Har en fleksibel tank på 150 liter. Den har fungert fint i to sesonger nå. En absolutt fordel er muligheten til enkelt å få den gjort ren. Tar med hele posen hjem, fyller på med oppvaskmaskin middel, varmt vann fra krana, lar det stå ei stønn, "gnir" posen, og skyller kjempegodt. :smiley:

Voila! Rent vann, med god smak.

La billig liggeunderlag under og rundt posen nede i golvet, for å minimere mulighetene for gnissing/hull. Det fine med disse posene, er jo at de kommer i ulike fasonger, og kan kiles ned i ganske små hull, uten å bygge om båten.

Sylfiden hadde en slik pose i 10+ år. Den lakk bestandig, særlig hvis vi fylte den full. Jeg vil anta at dette er noe som er forbedret nå. Vi solgte Sylfiden i 1995. Ellers så greide vi å holde posen ren, prosedyren til Snoopy virker jo særs smidig. Dette er vel noe man bør gjøre et par ganger i sesongen?

Jeg hadde en slik i den forrige baaten, en Skarpnes9100. tanken var fra 1996 og fungerte perfekt da jeg solgte baaten naa i hoestes. Ingen lekkasjer, 150 liter kapasitet... Vurderer faktisk en slik en i vaar nye baat...

bare godord om slik sekk.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tappet ike vannet av den :-) Åpnet alle kraner og kjørte til det var tomt på høsten. Tømte varmtvannstanken. Lot så alle kraner stå åpne vinteren over.

Men det er jo skrukoblinger på "vann inn" og "vann ut"+luft, så jeg kunne sikkert skrudd de av og tatt den ut.

Joda 310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg var med og seilte en Sunshine 38 til Shetland i liten kuling. Den hadde to vannsekker på ca 100liter hver og som var fulle. Begge sprakk, og alt vannet fløt omkring før vi fikk lenset det ut. Det var forøvrig sveisen for feste av tappeslangen som røk på begge.

Etter min mening er og blir dette en enkel nødløsning hvis man ikke finner andre faste tanker som passer.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg var med og seilte en Sunshine 38 til Shetland i liten kuling. Den hadde to vannsekker på ca 100liter hver og som var fulle. Begge sprakk, og alt vannet fløt omkring før vi fikk lenset det ut. Det var forøvrig sveisen for feste av tappeslangen som røk på begge.

Etter min mening er og blir dette en enkel nødløsning hvis man ikke finner andre faste tanker som passer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda begynte etter hvert å finne disse posene attraktive for montasje ombord. Har noen sysnpunkter her? Ville det bli bedre hvis posene f.eks ble installert i finnerkasser slik at de får bedre støtte?

<{POST_SNAPBACK}>

OK :smash:

Jeg holdt på å bli omvendt til å lure på å kjøpe en fleksibel tank, før jeg leste dette. :eek::lol:

Har merket meg at kona og barnas behov for vann til dusjing er vannvittig, så jeg lurer på å putte inn en ekstra tank. Fordelen er at fleksible kan en jo putte på utilgjengelige steder med ubrukt plass ift en i hardplast.

Det er sikkert kvalitetsforskjeller på ulike merker fleksible tanker, men jeg "safer" nok og kjøper hardplast-tank, likevel. :yesnod:

Vi har planet med vår forrige Skarpnes9100 med poser i drøye 2 meter bølger (medbølger). ikke noe problem i det hele tatt. Kjørte hjem i sommer fra Koster i 2 timer i plan. motbølger på 3/4-1 meter.. fortsatt ikke noe problem.

Det skal nevnes at posen lå alene i et rom, god slakk till alle slanger og ikke noen skarpe kanter.

Jode310

Har en slik "pose" liggende - kjøpt ny for 2 år siden - men skjønner ikke hvordan man fyller den?!?!!!?

Klart at det er en påfyllingsstuss øverst, men forstår ikke hvordan stussen holder seg, når nivået minker og posen blir flat? Stikker dere bare en vannslange nedi stussen, fyller opp, for så og skru igjen? Er ikke noe skrulokk på min, kun en stuss...... :o/

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tenkte en stor pose i kjølsvinet på pinnebåten min, fylle den rett i stussen med slange fra kaien.

MEN, dette vannet må jo opp i den rustfrie hovedtanken når den er tom, eller jeg kan montere en Y-kran hvor jeg velger vekk hovedtanken og lar pumpen suge fra posen istede.

Høres det OK ut ? :confused::confused::drink:

Tenkte en stor pose i kjølsvinet på pinnebåten min, fylle den rett i stussen med slange fra kaien.

MEN, dette vannet må jo opp i den rustfrie hovedtanken når den er tom, eller jeg kan montere en Y-kran hvor jeg velger vekk hovedtanken og lar pumpen suge fra posen istede.

Høres det OK ut ? :confused:  :confused:  :drink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp. Har min "påsa" under dørken i stuerommet ute. Påfylling fra dekk.

Vendekran før pumpa.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har en spesiallaget pose i babord kjølsvin - ja, jeg har en hel grisebinge der nede :lol: . Produsent Duksveis AS på Lunner. De har en webside her.

Når det gjelder luftingen av slike tanker er det en sannhet med modifikasjoner at de ikke trenger luftingen. Hvis det kommer luft inn i tanken under påfyllingen som ikke kan tilbake fordi påfyllingsslangen har noen vertikale strekk (hos meg er dekksforskruvning av historiske årsaker på SB) så samler det seg luft i posetanken. Da trenger du en utlufting eller en ferskvannspumpe i systemet som også pumper luft.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...