DIYglenn Startet 17.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2020 (redigert) Hei! Ser ut til at det er installert et K&N (eller tilsvarende "cone") filter på min 2005 Mercruiser. Motoren er opprinnelig 250 HK men oppgitt til 300. Så vidt jeg vet var det 250, 270, 300 og 320 HK-versjoner av denne motoren, og alle var like bortsett fra ECU. Det er saget ut en bit av motordekselet bak hvor luftfilteret er, satt på 90 graders bend og et K&N filter. Hva tenkes om dette? Jeg har alltid vært skeptiske til disse grunnet mindre toleranse for olje etc. og mindre beskyttelse mot partikler i lufta. Med tanke på at det sitter en j***a dyr turbo bak, så kanskje det bør være lurt å ha riktig filtrering. Hva tenker dere - beholde eller finne ut hvordan dette skal være originalt? Har sett noen bilder hvor det er en stor, perforert sylinder med skum-filter, noen også med en slange ut fra den ene enden(?). Setter pris på innspill. Redigert 17.Januar.2020 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2020 Det er ikke uvanlig med K&N-filter eller lignende på båtmotorer. Mange båtmotorer har ikke luftfilter i det hele tatt. Jeg hadde ikke vært bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2020 Man kan ikke sammenlikne en bilmotor som suger i seg alt slagg skitt, veistøv osv. med en båtmotor der luften i all hovedsak er fri for fremmedlegemer. Jeg har originale filter og bytter disse innimellom men det er såvidt man kan se en litt dypere fargenyanse i et brukt filter kontra et nytt. Og nevneverdige partikler av en slik størrelse at de er synlig med det blotte øye har jeg aldri sett. Så det er nok ikke grunn til noen stor bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Ok takk! Men hvordan blir det da med skifte av filter, er det like hyppig? Er det i det hele tatt vits med dette filteret i forhold til det originale? det originale tar jo faktisk mindre plass, da dette står med et 90 graders bend på seg Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 (redigert) Siden du neppe får bedre effekt i motoren med dette filtret hadde jeg tatt det vekk og satt på det originale. Hvis det var min båt mulig jeg hadde tatt en full pine test med uoriginal,original og uten filter for å se hva man oppnådde av max turtall på motoren og fart Tipper du ikke merker noen forskjell. Redigert 6.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2020 pipe skrev for 8 timer siden: Siden du neppe får bedre effekt i motoren med dette filtret hadde jeg tatt det vekk og satt på det originale. Hvis det var min båt mulig jeg hadde tatt en full pine test med uoriginal,original og uten filter for å se hva man oppnådde av max turtall på motoren og fart Tipper du ikke merker noen forskjell. Ja, er nettopp det. Jeg tenker effekten er marginal eller ingen. Jeg er uansett ikke ute etter maks fart heller, den marsjer fint i området 22-27 knop, og har maks på 33-34. Den suger diesel på høyere turtall, så det er liksom ikke interessant. Tviler på at luftfilteret vil utgjøre en eneste knop. Det er dog saget vekk en bit av motordekselet, men det gjør vel ingenting. Jeg tenker også i forhold til vedlikehold at det er lettere med originalt, filteret koster en hundrings og er lett å skaffe (såfremt den originale filterboksen er i orden) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Den originale filterboksen er ikke i orden, og koster flere tusen... Skal disse cone-filtrene også skiftes årlig? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Nei.. Dei kan vaskes og gjennbrukes. Trenger neppe å vaskes hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Hvis det er et K&N filter skal det etter boken vaskes med et løsningsmiddel, tørkes, og settes inn med et annet middel, en slags olje, som bidrar til å fange opp partikler : Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.