Jump to content

Cummins Mercruiser MD 706 LB - K&N filter?!


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Ser ut til at det er installert et K&N (eller tilsvarende "cone") filter på min 2005 Mercruiser. Motoren er opprinnelig 250 HK men oppgitt til 300. Så vidt jeg vet var det 250, 270, 300 og 320 HK-versjoner av denne motoren, og alle var like bortsett fra ECU.

 

Det er saget ut en bit av motordekselet bak hvor luftfilteret er, satt på 90 graders bend og et K&N filter. 

Hva tenkes om dette?

 

Jeg har alltid vært skeptiske til disse grunnet mindre toleranse for olje etc. og mindre beskyttelse mot partikler i lufta. Med tanke på at det sitter en j***a dyr turbo bak, så kanskje det bør være lurt å ha riktig filtrering.

 

Hva tenker dere - beholde eller finne ut hvordan dette skal være originalt?

 

Har sett noen bilder hvor det er en stor, perforert sylinder med skum-filter, noen også med en slange ut fra den ene enden(?). 

 

Setter pris på innspill. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post

Man kan ikke sammenlikne en bilmotor som suger i seg alt slagg skitt, veistøv osv. med en båtmotor der luften i all hovedsak er fri for fremmedlegemer. Jeg har originale filter og bytter disse innimellom men det er såvidt man kan se en litt dypere fargenyanse i et brukt filter kontra et nytt. Og nevneverdige partikler av en slik størrelse at de er synlig med det blotte øye har jeg aldri sett. Så det er nok ikke grunn til noen stor bekymring.

Link to post
  • 3 uker senere...
pipe skrev for 8 timer siden:

Siden du neppe får bedre effekt i motoren med dette filtret hadde jeg tatt det vekk og satt på det originale.
Hvis det var min båt mulig jeg hadde tatt en full pine test med uoriginal,original og uten filter for å se hva man oppnådde av max turtall på motoren og fart
Tipper du ikke merker noen forskjell.

Ja, er nettopp det. Jeg tenker effekten er marginal eller ingen. Jeg er uansett ikke ute etter maks fart heller, den marsjer fint i området 22-27 knop, og har maks på 33-34. Den suger diesel på høyere turtall, så det er liksom ikke interessant. 
Tviler på at luftfilteret vil utgjøre en eneste knop.

 

Det er dog saget vekk en bit av motordekselet, men det gjør vel ingenting. 
 

Jeg tenker også i forhold til vedlikehold at det er lettere med originalt, filteret koster en hundrings og er lett å skaffe (såfremt den originale filterboksen er i orden)

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...