Team Colibri
Ida Marie III skrev for 1 time siden:
Den var spennende … har aldri en gang tenkt på å bruke Down riggeren min til dette fiske...
Hvordan er oppsettet der, agn, avstand bunn, fart, antall stenger osv..?
Utgangspunktet er at "agnet" skal gå rundt 2-5 meter over bunnen, så ved kupert bunn blir det endel justering opp og ned løpende. Her er det en kjempefordel å være to, en som håndterer båt og en som håndterer fiskeutstyr. Ekkolodd er et must, kartplotter en stor fordel.
Utstyret er det samme jeg bruker til vanlig vertikalfiske etter kveite, passelig stang og snelle, multifilament/ braid rundt 0,28-0,32, solid svirvel mellom multifilament og fortommen som består av 0,8-1,2mm fluorcarbon. (Fortommen er noen kortere enn stanglengden, rett og slett fordi at lengre fortom gjør det vanskelig å sikre kveita ved båtsiden.)
Om man fester multien i utløserklypa eller fortommen er det delte meninger om. Jeg fester multien, men har "modifisert" klypa jeg bruker litt for bedre grep ved å skjære inn noen riller i den så multien sitter hardt nok. En annen vri er å tre på en bit gummislange på multien før man knyter svirvelen til fortommen, og så bruke gummirøret inn i klypa.
Hva man har i enden av snøret varierer jeg med farten. Er jeg i "søkemodus" hvor jeg skal dekke større områder er det typisk en Rapala Magnum av modellen med stålskje. Er jeg i "finkjemmingsmodus" er det en shadjigg. (Jeg har ikke testet med agnfisk, men det fungerer sikkert også.) Farten varierer jeg som alltid etter hva som er i enden på snøret så hva det nå enn er går pent.
NB! Som alltid ved fiske med rigg bør loddet opp lenge før fisken nærmer seg båten. Samtidig er dette en fisk som du ikke driller med båten i fart, så det er ikke her man klinker til med ti stenger. :) En til to holder i lange baner, er jeg alene er det bare en stang i arbeid.
En artig bieffekt av å ha "agnet" så nære båten er at kombinert med en ekkoloddgiver med passelig vid konevinkel så ser du kveita stige og ta.