Jump to content

Edit History

Team Colibri

Team Colibri

Jeg har dessverre aldri trollet skikkelig etter laks i Østersjøen, kun etter sjøørret nærmere land. Jeg har prøvd flere ganger, men været har ikke klaffet de gangene jeg har vært der og enklere dorging nære land har derfor blitt et plaster på såret. (Sist gang ga jeg helt opp og dro til Silen i stedet, alt annet blåste bort.) 

Basert på det, og det andre forteller meg, er makrell og kanskje spesielt horngjel plagsom utover i sesongen. Horngjel krokes kanskje bare en av ti ganger den slår på slepet, men det er ofte nok til at det løser ut selv om fisken ikke krokes, så en bøtte med utløserklyper er en nødvendighet slik at man bare flytter alt utover på planerboardlinen etterhvert som det løser ut. Annen bifangst er uvanlig. Det samme gjelder her på "hjemmebane" i Oslofjorden og Drammensfjorden, står det makrell i områdene jeg skal kjøre på er det bare å finne seg en annen plass å fiske. 

Som en bisetning testet jeg trolling med dyprigg i mørket her i Oslofjorden en stund. Da var små hvitting en plage, selv om total dybde var 50-100 meter og riggen gikk på 10-15 så gikk det stadig på små hvitting. Ekstra irriterende siden de var for små til å løse ut, så jeg måtte stadig opp med riggen for å sjekke. Persen min på hvitting er en drøy kilo, og den var bifangst ved slik trolling, men de aller fleste var et par hundre gram.

Team Colibri

Team Colibri

Jeg har dessverre aldri trollet skikkelig etter laks i Østersjøen, kun etter sjøørret nærmere land. Jeg har prøvd flere ganger, men været har ikke klaffet de gangene jeg har vært der og enklere dorging nære land har derfor blitt et plaster på såret. (Sist gang ga jeg helt opp og dro til Silen i stedet, alt annet blåste bort.) 

Basert på det, og det andre forteller meg, er makrell og kanskje spesielt horngjel plagsom utover i sesongen. Horngjel krokes kanskje bare en av ti ganger den slår på slepet, men det er ofte nok til at det løser ut selv om fisken ikke krokes, så en bøtte med utløserklyper er en nødvendighet slik at man bare flytter alt utover på planerboardlinen etterhvert som det løser ut. Annen bifangst er uvanlig. Det samme gjelder her på "hjemmebane" i Oslofjorden og Drammensfjorden, står det makrell i områdene jeg skal kjøre på er det bare å finne seg en annen plass å fiske. 

Som en bisetning testet jeg trolling med dyprigg i mørket her i Oslofjorden en stund. Da var små hvitting en plage, selv om total dybde var 50-100 meter og riggen gikk på 10-15 så gikk det stadig på små hvitting. Ekstra irrterende siden de var for små til å løse ut, så jeg måtte stadig opp med riggen for å sjekke. Persen min på hvitting er en drøy kilo, og den var bifangst ved slik trolling, men de aller fleste var et par hundre gram.

• Create New...