Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Ved fint vær i juni er det en fin tur, og med litt erfaring og utstyret i orden ville jeg ikke ha sagt det var en direkte uforsvarlig tur. Ville ha seilt med venner så mye du kan fram til du selv skal ta turen, jo mer erfaring du opparbeider deg jo lettere er det å ta riktige avgjørelser om det skulle blåse opp litt (solgangsbris, til dels kraftig, oppstår ofte sommerstid, selv om det er meldt mindre vind).

Ville ha anskaffet gode kart (kartplotter, evt. nettbrett/telefon med Navionics kartapp eller lignende, helst i vanntett etui), VHF, god redningsvest og medlemskap i Redningsselskapet. I tillegg ville jeg ha hatt med kikkert, god lykt og hodelykt, kniv, nødvendig verktøy (fastnøkler og skrujern passende til alle dimensjoner du finner ombord, skiftenøkkel, avbitertang, nebbtang, baufil (i tilfelle vant og stag må kappes), vannpumpetang og hammer), drivanker, eventuelt treplugger som passer til gjennomføringene i tilfelle en av disse skulle ryke, en kveil med egnet tau, ståltråd og gaffateip (i tilfelle du trenger nødreparasjon underveis), egnede klær og mat/drikke + dopapir for flere dager (i tilfelle du ikke får lagt til der du ønsker i nærheten av butikker underveis). Slikt som håndsprit er også greit å ha med som tillegg til håndvask etter toalettbesøk, så slipper du dårlig stemning i magen underveis. Er selvfølgelig mulig å ta med enda mer, men det var dette jeg kom på i farten.

Til motoren: fordel med nylig oljeskift (ta gjerne med en ekstra flaske med olje), ekstra tennplugg og fersk bensin på ren tank.

Før avreise ville jeg ha sjekket at alt fungerer som det skal, lanterner (og annen belysning), gjerne skiftet til LED for å spare strøm, hvis du ikke får lademuligheter underveis. Sjekk at riggen er stram og at fall og skjøter løper lett.

Og som nevnt tidligere; øv. Tren på seiling, snakk med seilervante venner og lær deg så mye du kan før du drar avgårde. Så skal det nok gå bra? Håper du kjører en egen hentetråd for turen, alltid kjekt å følge med på?

Hakkannen

Hakkannen

Ved fint vær i juni er det en fin tur, og med litt erfaring og utstyret i orden ville jeg ikke ha sagt det var en direkte uforsvarlig tur. Ville ha seilt med venner så mye du kan fram til du selv skal ta turen, jo mer erfaring du opparbeider deg jo lettere er det å ta riktige avgjørelser om det skulle blåse opp litt (solgangsbris, til dels kraftig, oppstår ofte sommerstid, selv om det er meldt mindre vind).

Ville ha anskaffet gode kart (kartplotter, evt. nettbrett/telefon med Navionics kartapp eller lignende, helst i vanntett etui), VHF, god redningsvest og medlemskap i Redningsselskapet. I tillegg ville jeg ha hatt med kikkert, god lykt og hodelykt, kniv, nødvendig verktøy (fastnøkler og skrujern passende til alle dimensjoner du finner ombord, skiftenøkkel, avbitertang, nebbtang, baufil (i tilfelle vant og stag må kappes), vannpumpetang og hammer), drivanker, eventuelt treplugger som passer til gjennomføringene i tilfelle en av disse skulle ryke, en kveil med egnet tau, ståltråd og gaffateip (i tilfelle du trenger nødreparasjon underveis), egnede klær og mat/drikke + dopapir for flere dager (i tilfelle du ikke får lagt til der du ønsker i nærheten av butikker underveis). Slikt som håndsprit er også greit å ha med som tillegg til håndvask etter toalettbesøk, så slipper du dårlig stemning i magen underveis. Er selvfølgelig mulig å ra med enda mer, men det var dette jeg kom på i farten.

Til motoren: fordel med nylig oljeskift (ta gjerne med en ekstra flaske med olje), ekstra tennplugg og fersk bensin på ren tank.

Før avreise ville jeg ha sjekket at alt fungerer som det skal, lanterner (og annen belysning), gjerne skiftet til LED for å spare strøm, hvis du ikke får lademuligheter underveis. Sjekk at riggen er stram og at fall og skjøter løper lett.

Og som nevnt tidligere; øv. Tren på seiling, snakk med seilervante venner og lær deg så mye du kan før du drar avgårde. Så skal det nok gå bra? Håper du kjører en egen hentetråd for turen, alltid kjekt å følge med på?

• Create New...