Steihy
Jeg var i samme situasjon som du. Kjøpte "læringsbåt" - Junker 22, 1976, med 8 hk Yamaha - i Lærdal, og seilte til Haugesund. Uten autopilot, så akkurat det kan jeg skrive under på. Sjekk kartet. Har siden seilt den strekningen du skal, 6 ganger. Enig med Nero II i at du ikke skal gjøre dette for vanskelig, men trykke på. Folk seiler jorda rundt i sånne båter, og selv om det kan være strengt rundt der, er det ikke allverden i godt vær i juni. Med værvindu menes kun at Yr og Storm (Pent.no) er enige om at det ikke blir uvær, så går det bra. Det er tross alt snakk om en dag. Du kan jo tenke på båten din som motorbåt med seilmuligheter om du vil. Noen av rådene her kan leses som at du må lære å seile først, det mener jeg er i overkant konservativt. Du har vist, bare gjennom denne forberedende forespørselen, at du tenker kritisk og forsiktig. Kjør på, stol på deg selv, og lær.
Det du imidlertid bør ta helt bokstavelig, er at du trenger autopilot. Du klarer saktens å putre og seile deg rundt til Grimstad uten, men du skal vel bruke båten lenge etter det? En ting er lange strekk, som folk har helt rett i er veldig ubehagelig, men om du ikke er god til å seile trenger du autopilot bare for å holde båten opp i vinden for å heise eller stryke seil om du er alene. Tro meg (og de andre som har sagt det), du trenger autopilot for å få glede av båten, og kan like godt kjøpe den før langturen.
På den båten trenger du en Raymarine ST 1000 rorkultpilot som Erik og Sun Flyer sier. Finnes nok andre merker, men jeg har ikke funnet noen som importerer. Båtsentrene har ikke på lager. Etter at jeg skjønte tegningen etter en 16 timers økt, ringte jeg framover nedover hele kysten fra Trondheim til Stord, men fikk ikke tak i. Mange visste faktisk ikke hva det var. Bestill på forhånd. Jeg har montert og kalibrert et par, og kan hjelpe deg dersom vi er i Haugesund samtidig før du drar. Send pm i så fall.