Torsen67
dobsen62 skrev for 12 timer siden:En Volvo 55 hk er kjent for å ha problemer med kjølingen. (Snakker også av erfaring)
Resultatet blir da at man går med for lavt turtall for å forhindre overoppheting, med det resultatet at motoren kan bli for kald.
Dette har ingenting med hvilke type propell man bruker.
Har også Gori og bruker kun overdrive dersom jeg av og til motorseiler.
Dette er også forsåvidt feil. Dette gjelder D2-55a. De ble produsert helt til "f" før det ble 60 hk. Jeg hadde "a" modellen og den slet med å få opp temperaturen på lavt turtall. Til denne så selger La-Sa i Son et lite kitt til noen hundrelapper. Easy fix. Den største utfordringen for meg vedr denne jobben, var at når varmeveksler skulle av så buttet den i dørken på siden. Men etter at det var gjort, så gikk den som en drøm i hele turtallsregisteret. Den hadde et lite oljeforbruk. Alle kalde motorer bruker mer olje når de er kalde. Dette forsvant også. Timer på motoren lå mellom 1500-2000 tenker jeg ish.. Eneste ettersyn denne motoren trenger, utover vanlig service, er eksosbendet. Men dette gjelder mange motorer.