Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpgDet har noen steder i denne tråden blitt nevnt mitt navn og at jeg også har hatt lignende problemer. Og det stemmer. Problemene dukket opp da jeg skulle løsne eksosbendet fra eksosmanifolden for å løfte motoren litt opp for å skifte motorlabber.

 

Da jeg skulle løsne boltene som holdt bendet fast til manifolden dukket problemene opp. Der var det fullt av rust rundt bolter og flens og sveis. Og selvfølgelig satt boltene som fa . . med det resultat av at noen knakk.

 

bolt_brukket.jpg.620339b33ffa32c54fe8f340b1f8d9f2.jpg

 

 

 

Etter hvert fikk jeg trukket av bendet, og slik så pakningen på bendet ut.

 

bend_med_pakning.jpg.4c353d8d6a15f4785f3abc9c0468cae9.jpg

 

 

 

Men værre var det på anlegsflaten for manifolden. her var det ikke mye igjen med rester av de knekte boltene.

 

taering1.jpg.4a63b414bc142e6229d5a7a7fd76a186.jpg

 

 

Slik har det blitt etter 33 år og ca. 3000 timer når manifolden er av lettmetall og bendet stål! Her burde det egentlig vært tørt slik at det ikke ble problem med forskjellige materialer. Vannet inn på bendet skal normalt ledes via et indre rør nedover i bendet, men den delen var rustet bort. Dermed ble det ikke langt for dette vannet (sjøvann) bort til sammenkoblingen av to forskjellige metaller.

 

Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold.

 

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpg

 

 

 

 

Lars H.

Lars H.

Det har noen steder i denne tråden blitt nevnt mitt navn og at jeg også har hatt lignende problemer. Og det stemmer. Problemene dukket opp da jeg skulle løsne eksosbendet fra eksosmanifolden for å løfte motoren litt opp for å skifte motorlabber.

 

Da jeg skulle løsne boltene som holdt bendet fast til manifolden dukket problemene opp. Der var det fullt av rust rundt bolter og flens og sveis. Og selvfølgelig satt boltene som fa . . med det resultat av at noen knakk.

 

bolt_brukket.jpg.620339b33ffa32c54fe8f340b1f8d9f2.jpg

 

 

 

Etter hvert fikk jeg trukket av bendet, og slik så pakningen på bendet ut.

 

bend_med_pakning.jpg.4c353d8d6a15f4785f3abc9c0468cae9.jpg

 

 

 

Men værre var det på anlegsflaten for manifolden. her var det ikke mye igjen med rester av de knekte boltene.

 

taering1.jpg.4a63b414bc142e6229d5a7a7fd76a186.jpg

 

 

Slik har det blitt etter 33 år og ca. 3000 timer når manifolden er av lettmetall og bendet stål! Her burde det egentlig vært tørt slik at det ikke ble problem med forskjellige materialer. Vannet inn på bendet skal normalt ledes via et indre rør nedover i bendet, men den delen var rustet bort. Dermed ble det ikke langt for dette vannet (sjøvann) bort til sammenkoblingen av to forskjellige metaller.

 

Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold.

 

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpg

 

 

bend_gammelt.jpg

bend_nytt.jpg

Lars H.

Lars H.

Det har noen steder i denne tråden blitt nevnt mitt navn og at jeg også har hatt lignende problemer. Og det stemmer. Problemene dukket opp da jeg skulle løsne eksosbendet fra eksosmanifolden for å løfte motoren litt opp for å skifte motorlabber.

 

Da jeg skulle løsne boltene som holdt bendet fast til manifolden dukket problemene opp. Der var det fullt av rust rundt bolter og flens og sveis. Og selvfølgelig satt boltene som fa . . med det resultat av at noen knakk.

 

bolt_brukket.jpg.620339b33ffa32c54fe8f340b1f8d9f2.jpg

 

 

 

Etter hvert fikk jeg trukket av bendet, og slik så pakningen på bendet ut.

 

bend_med_pakning.jpg.4c353d8d6a15f4785f3abc9c0468cae9.jpg

 

 

 

Men værre var det på anlegsflaten for manifolden. her var det ikke mye igjen med rester av de knekte boltene.

 

taering1.jpg.4a63b414bc142e6229d5a7a7fd76a186.jpg

 

 

Slik har det blitt etter 33 år og ca. 3000 timer når manifolden er av lettmetall og bendet stål! Her burde det egentlig vært tørt slik at det ikke ble problem med forskjellige materialer. Vannet inn på bendet skal normalt ledes via et indre rør nedover i bendet, men den delen var rustet bort. Dermed ble det ikke langt for dette vannet (sjøvann) bort til sammenkoblingen av to forskjellige metaller.

 

Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold.

 

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.1d8a251e00dca18944f1dc89e992f784.jpg

bend_gammelt.jpg

bend_nytt.jpg



×
×
  • Create New...