Ludde30 Startet 19.September.2005 Link til dette innlegget Startet 19.September.2005 I min gamle Fram har jeg for tiden teppe på dørken. Det er i og for seg ok i kabinen, men ute syns jeg det er en evig samler av sand, stein, smuler og annen drit og lort. Under teppe (som ligger løst oppå) er det en finérdørk av et slag, som er malt med en trist og slitt gråfarge. Jeg kunne tenke meg å male oppå dette. Om løsningen skal være permanent eller midlertidig avhenger av hvor fornøyd jeg blir med resultatet. Flott om de på forumet som føler seg kallet til å mene noe om malingstype, farge som er duganes, evt. annen forbehandling enn normalt ved maling, etc. etc. kan komme med innspill. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 I min gamle Fram har jeg for tiden teppe på dørken. Det er i og for seg ok i kabinen, men ute syns jeg det er en evig samler av sand, stein, smuler og annen drit og lort. Under teppe (som ligger løst oppå) er det en finérdørk av et slag, som er malt med en trist og slitt gråfarge. Jeg kunne tenke meg å male oppå dette. Om løsningen skal være permanent eller midlertidig avhenger av hvor fornøyd jeg blir med resultatet. Flott om de på forumet som føler seg kallet til å mene noe om malingstype, farge som er duganes, evt. annen forbehandling enn normalt ved maling, etc. etc. kan komme med innspill. <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke jeg ville malt! Med fare for flassing ville jeg vurdert og lime ett belegg i stedet. Tror du vil bli mere fornøyd med det! Men dette var kanskje ikke til noen god hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Jo det var til hjelp. Jeg har såvidt liten erfaring mer dørkarbeid, at alle tips er velkomne. Grunnen til malingsforslaget var vel kanskje minste motstands vei tankegang for å bli kvitt teppet som er der nå. Å lime et belegg er vel kanskje vel så raskt? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Jo det var til hjelp. Jeg har såvidt liten erfaring mer dørkarbeid, at alle tips er velkomne. Grunnen til malingsforslaget var vel kanskje minste motstands vei tankegang for å bli kvitt teppet som er der nå. Å lime et belegg er vel kanskje vel så raskt? <{POST_SNAPBACK}> Ja, jeg ville tro det! Og så kan du kante flaten med messinglist etterpå for og få en fin finish! Se tråden til Enter4u Jeg har nå ny dørk Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Ser ut Som Bastard har fått deg på glid fra maling til belegg. Blir sikkert bra det...men det blir liksom enda ett lite hakk bedre med treverk i dørken!!!! Framen fortjener det! Jeg røsker ut siste lille rest med nålfilt i vinter og erstatter med heltre dørk. Trenger du ideer så er det bare å stikke innom om du ser det er liv borte hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Ser ut Som Bastard har fått deg på glid fra maling til belegg. Blir sikkert bra det...men det blir liksom enda ett lite hakk bedre med treverk i dørken!!!! Framen fortjener det! Jeg røsker ut siste lille rest med nålfilt i vinter og erstatter med heltre dørk. Trenger du ideer så er det bare å stikke innom om du ser det er liv borte hos oss. <{POST_SNAPBACK}> Enig med Sigurd selvsagt, men det hele kommer vel ann på hvor mye eller lite arbeid du vil legge i det. Skal du legge teak dørk så har du jo ett fint vinter prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Ser ut Som Bastard har fått deg på glid fra maling til belegg. Blir sikkert bra det...men det blir liksom enda ett lite hakk bedre med treverk i dørken!!!! Framen fortjener det! Jeg røsker ut siste lille rest med nålfilt i vinter og erstatter med heltre dørk. Trenger du ideer så er det bare å stikke innom om du ser det er liv borte hos oss. <{POST_SNAPBACK}> Sigurd, kommer du til å lage en egen tråd om dette? Skulle gjerne sett det gjort og behørig illustrert. Quindebestet har store -- jeg mener STORE -- tanker om min fingerferdighet og uavlatelige ønsker om gedigen teak-dørk i Hangarskibet i stedet for det nuværende teppet. Men å gå i gang med et slikt prosjekt uten ide om hvor begynne ... se, det er en utfordring som selv Gamle Worse (foreløpig) viker tilbake fra. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Slagskibet Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Tror det var Oxan gulvmaling jeg brukte i batteri rommet på Slagskipet. Den sitter som et skudd. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Å lime et belegg er vel kanskje vel så raskt? <{POST_SNAPBACK}> Sorry for å ha spora av tråden din litt!Jeg tror nok at det er som du sier vel så raskt å legge belegg. Vil anta at det heller ikke nødvendigvis må bli dyrere. En ting er sikkert; du vet omtrent resultatet før du begynner. Maler du har du en masse usikkerhetsmomenter. Hva tåler det? Hvor mye grunnarbeid kreves? hvor godt sitter det osv. osv. Til Skipper Worse; tror neppe det blir noen tråd av det. Dørken er mer enn 90% ferdig. Gjennstår bare noen små kvm i gang akter og AC. Skal se om jeg får skrangla smmen noen bilder på CD og sende deg i neste måned. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 (redigert) Hei, la nautolex dørkbelegg, farge hvit.. og angrer som en hund Dette belegget er håpløst å holde rent, er masse spor i belegget som skitten samler seg i, da må man skrubbe skikkelig med børste for å få det vekk. Hvem som har funnet på disse sporene vet jeg ikke, men bortsett fra det er nautolex'en et greit og slitesterkt belegg... Jeg brukte Casco gulvlim og kontaktlim på enkelte steder (kanter osv som trenger "øyeblikkelig" heft), sitter som bare det.. Bare husk å lufte ut gassene på kontaktlimet først, ellers får du et snodig belegg JOH Redigert 19.September.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Nautolex!! Eneste saliggjørende - men velg en mørkere farge enn Janoho ( ) - lysebrun f. eks. Grå teak (som ikke er grå men lysebrun) fra Maritim: Det blir renslig og ser bra ut. "FLUKT" fikk nytt belegg i sommer. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ludde30 Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Ser ut Som Bastard har fått deg på glid fra maling til belegg. Blir sikkert bra det...men det blir liksom enda ett lite hakk bedre med treverk i dørken!!!! Framen fortjener det! Jeg røsker ut siste lille rest med nålfilt i vinter og erstatter med heltre dørk. Trenger du ideer så er det bare å stikke innom om du ser det er liv borte hos oss. <{POST_SNAPBACK}> Takker for det Sigurd. Skal en tur ned imorgen eller onsdag regner jeg med, så hvis det er liv i leieren din så kikker jeg kanskje innom en tur. Er helt enig at Fram'en fortjener heltre dørk, men det som holder meg igjen litt er alle de andre vinterprosjektene. Finner jeg et ok trevirke (ikke nødvendigvis teak), og får lest meg opp litt på legging av dørk i båt, så kanskje. Har lagt en god del gulv på land, men det blir liksom ikke helt det samme... Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ludde30 Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Walter_S, jeg syns jo det ser ut som du har gjort en meget god jobb med belegget ditt. Belegg er veldig ok det når det er pent gjort. Syns dessverre altfor ofte at jeg ser luftlommer og at belegget slipper i hjørner og langs kanter. Antar det i hovedsak skyldes slett arbeid, men hvordan er erfaringene rundt dette? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Tror ofte problemet er at man har for dårlig tid! Skal man få ett belegg til og sitte skikkelig så bør man gjøre det ordentlig! Slik gjør jeg det! Kapp bellegget ferdig først, gjerne med litt overmål. Dra ut lim med en tannsparkel. Smitt over lim på belegget ved og legge belegget ut for så og ta det av igjen! (nå har du lim på begge flater) Vent til limet har tørket litt før du legger det på igjen. Dra ut belegget med en fuktig fille når du legger det på. Omtrent det samme som tapetsering. Unngå og bruk for mye lim! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Syntes selv at belegg er en uting i en båt, hadde dette selv når båten ble kjøpt, erstattet dette med teakfiner plater som var ferdig natet. Lakket dette med 6- 8 strøk med 3 stjenes lakk. Først nå etter 9 år bør jeg gjøre noe. Ungene har dradd med seg mye rart uder skoenen når de kommer ombord opp igjennom årene.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ludde30 Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Hvor mange millimeter tannsparkel bruker du? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
M/S Bastard Svart 19.September.2005 Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Hvor mange millimeter tannsparkel bruker du? <{POST_SNAPBACK}> Godt spørsmål, for det er jeg ikke kar om og huske! Men du får jo den du trenger når du skal ha til belegg! Jeg har ikke lagt belegg i båt, men i hus! Fremgangsmåten er den samme Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 19.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2005 Ja jeg regner jo med at jeg får all hjelp jeg trenger hos forhandleren, men store deler av studietiden min tilbrakte jeg i flisavdelingen til en lokal byggsjappe, og jeg opparbeidet meg der et unaturlig forhold til slikt som tannsparkler, fugebrett etc. Måtte derfor bare spørre Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.