Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Hvis du har sett på Oksenøya marina som et alternativ, så bør det også være mulig å ankre opp i Holtekilen.  Det har jeg aldri prøvd Holtekilen, men generelt sett kan man ankre opp omtrent hvor som helst i "Bærumsbassenget" (bortsett fra der det er kabler og rør på sjøbunnen), det største problemet er at isen kommer tidlig og forsvinner sent.  Favorittstedet mitt er på innsiden av Saraholmen.

Dessverre er det blitt litt en trend (bl.a. i Saraholmen) at folk ankrer opp for flere måneder av gangen, samt kaster fra seg båter som ikke er i bruk.  Det er så vidt jeg vet ingen lover mot slik oppankring, men det er svært lite populært, det ødelegger jo litt for oss alle.

Skjærgårdstjenesten følger litt med, men det er jo begrenset hva de kan gjøre.  Ankervinsjen min har gått i stykker, tror det var i forfjor jeg ankret opp for to uker (hvis jeg husker riktig) med tung kjetting ved Saraholmen - å få kjettingen opp innebar jo ganske mye arbeid, så da ble jeg liggende der.  Jeg hadde et ærend, lot ankeret ligge og hektet på en fender på kjettingen og slengte ut.  Noen minutter senere kom Skjærgårdstjenesten og var i ferd med å fiske opp ankerkjettingen min - heldigvis var jeg ikke kommet lengre vekk enn at jeg kunne snu og be dem om å la den ligge.  Permanente fortøyninger var ikke tillatt fikk jeg vite, så jeg fikk en frist på meg for å dra opp ankeret.  

tobixen

tobixen

Hvis du har sett på Oksenøya marina som et alternativ, så bør det også være mulig å ankre opp i Holtekilen.  Det har jeg aldri prøvd Holtekilen, men generelt sett kan man ankre opp omtrent hvor som helst i "Bærumsbassenget" (bortsett fra der det er kabler og rør på sjøbunnen), det største problemet er at isen kommer tidlig og forsvinner sent.  Favorittstedet mitt er på innsiden av Saraholmen.

Dessverre er det blitt litt en trend (bl.a. i Saraholmen) at folk ankrer opp for flere måneder av gangen, samt kaster fra seg båter som ikke er i bruk.  Det er så vidt jeg vet ingen lover mot slik oppankring, men det er svært lite populært, det ødelegger jo litt for oss alle.

Skjærgårdstjenesten følger litt med, men det er jo begrenset hva de kan gjøre.  Ankervinsjen min har gått i stykker, tror det var i fjor jeg ankret opp for to uker (hvis jeg husker riktig) med tung kjetting ved Saraholmen - å få kjettingen opp innebar jo ganske mye arbeid, så da ble jeg liggende der.  Jeg hadde et ærend, lot ankeret ligge og hektet på en fender på kjettingen og slengte ut.  Noen minutter senere kom Skjærgårdstjenesten og var i ferd med å fiske opp ankerkjettingen min - heldigvis var jeg ikke kommet lengre vekk enn at jeg kunne snu og be dem om å la den ligge.  Permanente fortøyninger var ikke tillatt fikk jeg vite, så jeg fikk en frist på meg for å dra opp ankeret.  

• Create New...