Jump to content

Ankring indre oslofjord


MD2030

Recommended Posts

Jeg jobber på Lysaker og jobber med å få en seilbåt til å ha på oslofjorden.

Nå tenker jeg det er gunstigs å ha båtplass i drøbaksområdet pga. pris og kortere vei til typiske destinasjoner.

Men samtidig så vil jeg jo gjerne bo i båten spesielt på sommerstid og da er jo nærhet til jobb viktig så typ oksenøya marina er også et alternativt om enn veldig dyrt.

 

Så spørsmålet er om det er det noen gode ankringsplasser i nærheten av lysaker hvor man kan ta jolla til land og gå derfra til jobb?

Kan man ankre fritt i henhold til allemannsretten eller er det tidsbegrensning på dette?

Det kan jo fort bli at båten vil være der i en arbeidsuke om gangen så med døgnprisen i gjestehavnene i området så vil ikke det være en mulighet.

 

Og er det i det hele tatt gjennomførbart?

Link to post

Jeg har ankret en del ganger i Bestumkilen, det er jo kort vei fra Lysaker - men nå er det blitt svært vanskelig å finne seg en god ankringsplass, plassen er mer eller mindre oppbrukt av marinaer, båter som ligger på svai rundt bøyer, samt oppmerkede robaner (... og før robanene ble godt oppmerket fikk jeg kjeft fordi jeg visstnok lå midt i robanen).

 

Sist jeg forsøkte gikk det bra helt til vinden snudde - da havnet jeg i konflikt med en av båtene som lå ved bøye, jeg måtte rett og slett fortøye langsiden min mot båten som lå der for ikke å skumpe borti den.  Det var en gammel båt tildekt med presenning, trodde den var forlatt, men plutselig kom det en kar opp av båten for å pisse. :-)

 

Det er sikkert mulig å få til noe i Bestumkilen dersom man greier seg med kort ankringstau, avtaler at man kan ligge sammen med en annen båt, ankrer opp mot land eller ankrer opp med både hekkanker og bauanker.

 

Dersom vinden kommer sørfra, så kan man fint ankre opp på utsiden av Bestumkilen - det har jeg også gjort noen ganger.  Avhengig av hvor man legger seg kan det skvalpe litt i rushtiden når ferga til Nesoddtangen går (samt evt redningsskøyta og andre båter som lager mye hekksjø).

 

Det er jo også mulig å fortøye på Lysaker, enten på Lysaker brygge eller i elva, på vestsiden - men dersom vinden kommer nordfra må man fendre svært godt, samt bruke lange fortøyningstau, helst med demping (og det skvalper også når ferga går).  Dessverre ble brygga etterhvert noe plaget av permanent fortøyde båter, så nå er det skiltet med "privat, fortøyning forbudt".  Jeg er såpass frekk at jeg fortsatt benytter brygga til korttidsfortøyning ved behov.

 

For ankomst med lettbåt til Lysaker har man flere valg, bl.a. finnes det en flytebrygge "henslengt" utfor Lysaker Brygge.  Det er mulig å legge båten der, men igjen, det skvalper mye.  Det andre er å komme seg inn i elva (pass på, det er et avkappet rør på vestsiden av elva som stikker opp, ved lav vannstand stikker det opp i dagen) og fortøye langs elvebredden, evt trekke båten opp på land - men det er visstnok ikke noe sted man kan la båten ligge over tid (jeg vurderte dette, men ble sterkt advart av en annen i lettbåt, båten kom til å bli utsatt for hærverk kunne han fortelle).

 

Hvis man tenker på å ta tog, så er jo Sandvika ganske greit.  Massevis av plasser å ankre opp i Bærum, og har man motor på lettbåten kommer man seg raskt inn til Sandvika.  Uten motor på lettbåten, så har jeg pleid å fortøye utenfor Kjørbo, ref bl.a. denne tidligere tråden ... 

 

Ulempen med Sandvika er at det er isen kommer tidlig og forsvinner sent.

 

Aksepterer man lengre reisevei til Lysaker, så har man massevis av muligheter.

 

Jeg har hørt rykter om at oppankring i Oslo Havnedistrikt ikke er tillatt uten tillatelse, men jeg har i allefall aldri hatt noe problemer med dette.  Skjønt, man bør vel være litt selektiv med hvor man legger seg ... ankrer man opp utenfor Operaen så ber man vel om trøbbel ... :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvis du har sett på Oksenøya marina som et alternativ, så bør det også være mulig å ankre opp i Holtekilen.  Det har jeg aldri prøvd Holtekilen, men generelt sett kan man ankre opp omtrent hvor som helst i "Bærumsbassenget" (bortsett fra der det er kabler og rør på sjøbunnen), det største problemet er at isen kommer tidlig og forsvinner sent.  Favorittstedet mitt er på innsiden av Saraholmen.

 

Dessverre er det blitt litt en trend (bl.a. i Saraholmen) at folk ankrer opp for flere måneder av gangen, samt kaster fra seg båter som ikke er i bruk.  Det er så vidt jeg vet ingen lover mot slik oppankring, men det er svært lite populært, det ødelegger jo litt for oss alle.

 

Skjærgårdstjenesten følger litt med, men det er jo begrenset hva de kan gjøre.  Ankervinsjen min har gått i stykker, tror det var i forfjor jeg ankret opp for to uker (hvis jeg husker riktig) med tung kjetting ved Saraholmen - å få kjettingen opp innebar jo ganske mye arbeid, så da ble jeg liggende der.  Jeg hadde et ærend, lot ankeret ligge og hektet på en fender på kjettingen og slengte ut.  Noen minutter senere kom Skjærgårdstjenesten og var i ferd med å fiske opp ankerkjettingen min - heldigvis var jeg ikke kommet lengre vekk enn at jeg kunne snu og be dem om å la den ligge.  Permanente fortøyninger var ikke tillatt fikk jeg vite, så jeg fikk en frist på meg for å dra opp ankeret.  

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

Dessverre er det blitt litt en trend (bl.a. i Saraholmen) at folk ankrer opp for flere måneder av gangen, samt kaster fra seg båter som ikke er i bruk.  Det er så vidt jeg vet ingen lover mot slik oppankring, men det er svært lite populært, det ødelegger jo litt for oss alle.

 

Var ein artikkel i seilmagasinet om båtar som vart forlatte til ankers, og der vart det opplyst at man i følge Friluftsloven kun har lov å ligge til ankers i to døgn på same stad. Asker og Bærum hadde visstnok fjerna forlatte skuter (både til kai, ankers og på land) med hjemmel i Friluftsloven, Forurensningsloven og loven om havner og farvann. 

Link to post

Er det ikke lov å ankre hvor som helst innenfor marebakken?

Det sa i hvertfal grunneieren på hytta! der har vi en trebåt som ligger på utlegg i bukta der vi har brygge og naust. Han kunne ikke nekte han å ha båten der fordi den ligger innenfor marebakken, selv om han eier grunnen.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Hulda skrev 29 minutter siden:

Blant annet bedriver Kambo Marina destruksjon av båtvrak fra indre Oslofjord.

 

Ja, destruksjon har de i min kommune også, men kan kommunen gjøre det, uten eiers samtykke ?

Ikke at jeg betviler dette, men er dette tilfelle, ville jeg brukte det argumentet mot mine egne kommune, som sier de ikke kan foreta seg noe med akkurat samme problemstillingen...båter som eierne bare slenger fra seg over alt...

 

Link to post
2 hours ago, -morten- said:

Er det ikke lov å ankre hvor som helst innenfor marebakken?

Det sa i hvertfal grunneieren på hytta! der har vi en trebåt som ligger på utlegg i bukta der vi har brygge og naust. Han kunne ikke nekte han å ha båten der fordi den ligger innenfor marebakken, selv om han eier grunnen.

 

Jeg trodde det var omtrent motsatt, at det er helt fritt utenfor marebakken.

 

Ved ankring på grunt vann eller ankring med en taustump festet i land, så er kanskje begrensingene i friluftsloven relevant (2 dager, minimumsavstand til bebyggelse).

 

Jeg mener å huske at det faktisk finnes en dom hvor det ble slått fast at friluftsloven ikke gjalds i en gitt situasjon (jeg hadde selvfølgelig en referanse til dette på båtwiki'en, men gidder ikke lete det frem fra backup), men så vidt jeg husker var det snakk om en liten holme eller øy, "ingenmannsland", og retten kom visst frem til at det derfor ikke var å regne som "utmark" ... hm.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
3 minutes ago, tobixen said:

 

Jeg trodde det var omtrent motsatt, at det er helt fritt utenfor marebakken.

 

Ved ankring på grunt vann eller ankring med en taustump festet i land, så er kanskje begrensingene i friluftsloven relevant (2 dager, minimumsavstand til bebyggelse).

 

Jeg mener å huske at det faktisk finnes en dom hvor det ble slått fast at friluftsloven ikke gjalds i en gitt situasjon (jeg hadde selvfølgelig en referanse til dette på båtwiki'en, men gidder ikke lete det frem fra backup), men så vidt jeg husker var det snakk om en liten holme eller øy, "ingenmannsland", og retten kom visst frem til at det derfor ikke var å regne som "utmark" ... hm.

mente selfølgelig utenfor Marebakken!  dette gjelder vel uten landtau vil jeg tro..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Det er en sommerferge, og den egner seg ikke for daglig pending, dessuten ender den vel på Aker Brygge.  Det går en ferge fra Slemmestad via Vollen som kan brukes, men jeg tror den ender opp på Aker Brygge, ikke Lysaker.  Det går ferge fra Nesoddtangen til Lysaker, men dårlig med muligheter til å fortøye eller forlate lettbåt der.  Nærmeste marina er på Oksval, men det tar ca 15-25 minutter i gangtid fra båten til Nesoddtangen (rekorden min er 12 minutter fra porten, går raskere på sykkel selvfølgelig).

 

Har man rask lettbåt og synes det er greit med en halvtime på jolla inn til Lysaker, så har man et relativt stort utvalg av steder man kan ankre opp.  Dog bør man vel ha en reserveplan for de dagene det er skikkelig ruskete vær.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Ida Marie III skrev for 22 timer siden:

Hvor oppbevart kommunen disse båtene etter fjerningen..?

 

Trur ikkje det stod noko om i artikkelen. 

 

tobixen skrev for 18 timer siden:

Såvidt meg bekjent er dette feil.  Friluftsloven er i beste fall relevant for båter som er fortøyd mot land. 

 

Sjekket opp i det, og eg er enig med deg. Artikkelen i Seilmagasinet ga meg inntrykk av at man ikkje kan ligge til ankers i meir enn to dagar, men då er ein ivrig i tolkinga av loven... 

Friluftsloven § 9. (Rasting og telting.) "Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe."

Link to post

"Allemannsretten" i friluftsloven balanserer rettigheter mellom de som praktiserer friluftsliv og grunneier, den balanserer ikke rettigheter mellom ulike utøvere av friluftsliv, eller setter vilkårlige grenser på utøvelsen av friluftsliv. "Uten eierens eller brukerens samtykke" innebærer at det må finnes en eier, og det er også eksplisitt unntak for "høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse".  Dermed gjelder loven ikke for oppankring når både båt og anker ligger utenfor marabakken (for grunneiers eiendomsrett strekker seg bare dit, eller "så dypt som en hest kan vade"), og den gjelder heller ikke for opphold på/mot eierløse øyer i skjærgården, eller opphold på øyer som er fjernt fra bebyggelse.  Jeg mener å huske at det finnes en dom som stadfester at det ikke finnes noen øvre grense for opphold på en slik øy, og jeg mener å huske at årsaken var at det ikke fantes noe eiendomsforhold.  Hvem som saksøkte aner jeg ikke, tipper det var en kommune elns.

 

Havneloven derimot, den kan være relevant.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

For å "zoome litt ut" i perspektiv så burde det være enklere og billigere for offentlige instanser å legge til rette for et ankringsområde nær Oslo, evt også med bøyer om det er mye kabling/rør, enn kaiplasser og gjestehavn stor nok.

 

Og vi fritidsbåtbrukere burde kanskje presse på litt? Det bør være mulig å komme seg til Oslo med båt og ankre opp eller hekte i ei bøye. 

Link to post

Helt generelt (ikke bare Oslo) er det kanskje ikke noe stort politisk ønske med for mye tilrettelegging, da det går på bekostning av gjestehavnsinntekter etc, samt at man risikerer at arealer beslaglegges av langtidsfortøyde båter.  Men generelt (ikke bare mtp ankring og bøyefortøyning), man kunne vært mye bedre på tilrettelegging for båtfolk og båtturister i Oslo.

 

Det jeg kunne tenke meg, var bl.a. ...

 

* Oppmerking av steder hvor man kan forlate en lettbåt, evt mot et rimelig vederlag.  Det kan være greit å betale noe for fortøying av lettbåt på sentralt sted eller over lengre tid, men det er ikke ønskelig å betale for en dedikert plass i bås, og heller ikke ønskelig å betale for døgnleie av palss når man skal fortøye for noen timer.  Min løsning har som hovedregel bare vært å ta meg til rette, det har stort sett gått bra.

 

* Flere fritt tilgjengelige havneplasser markert med "kun korttidsfortøyning maks 15 minutter".  Det har vært noen slike, bl.a. ved Salt og Sukkerbiten, men sist jeg avtalte å møte noen ved Salt var det ommarkert med at man måtte ha tillatelse fra Havnevesenet.  Det kom en oppsynsbåt og spurte hvor lenge jeg hadde tenkt å ligge der, da jeg svarte "15 minutter" fikk jeg bare tommel opp.  (riktignok kan havnevesenet kontaktes både på telefon og VHF, men jeg tenker at "kostnaden" på begge sider med å (få) forklart hvor man er og hva man skal kanskje er litt vel høy dersom man bare skal plukke opp mannskap eller gjester.  Samtidig kan selv slike korte opphold være noe kritisk, om man greier å legge seg til akkurat på feil sted og feil tidspunkt (f.eks. at en ferge som har det travelt har planlagt et anløp akkurat der og da ...).

 

* Ved ytre elveleiet i Lysaker er det en flott kai som dessverre har blitt mye misbrukt av langtidsfortøyde vrak.  Nå står det "fortøyning forbudt, privat".  Jeg synes det er dumt at ikke denne kaiplassen er bedre utnyttet, eksempelvis kunne man krevd inn havneavgift.

 

* Gjestehavnstilbudet i Oslo er dårlig, eneste offisielle gjestehavna vi har er på Aker Brygge.  En ting er at prisen der er veldig stiv, men det er også vanskelig å få betalt og vanskelig å få tilgang på fasiliteter dersom man kommer helgestid utenom sesong - og det hender jo også at havna er full, eller utilgjengelig ("båter i sjøen" f.eks.).  De aller fleste båtforeningene tar i mot gjester, men det er ikke enkelt (særlig utenfor sesong) å få kontakt eller informasjon om hvor man kan ligge og hvordan man kan betale.  Her er det stort forbedringspotensial.

 

* Gjestehavna i Sandvika er ganske fin, kort vei til Oslo S via toget.  Her har jeg møtt langveisreisende turister, men dessverre har havna blitt mer og mer dysfunksjonell, særlig fordi det ikke gjøres ikke nok innsats i å få jagd vekk langtidsfortøyde ikke-betalende "gjester".  Når havna er full og man ikke får plass, er det ikke helt greit at over halvparten av båtene ikke har betalt avgift.  Ombyggingsarbeidet der har også medført at kapasiteten har blitt mindre, samtidig med at gjestehavna fylles opp av lettbåter (som normalt ville fortøyd lengre opp i elva).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...