
VegJoh
dieselfan skrev On 22.1.2020 at 23.12:Når det gjelder likeretteren så er jeg ikke en fagperson, dessverre.
Nei, fagperson er ikke jeg heller.
Men jeg følte ikke for å slippe dette problemet helt, så jeg har forsket litt på det siden sist jeg skrev på denne posten.
Jeg søkte på diverse utenlandske forum og fant ut at disse motorene ikke kommer med en regulator som standard, kun en likeretter. Tanken er at med slike små motorer, så skal "motstanden" i et ikke fulladet batteri som den er tilkoblet, regulerer ned spenningen slik at den er innenfor "normale" verdier. Dog virker det som om nye gel og vedlikeholdsfrie batterier ikke klarer å regulerer på samme måte som gamle tradisjonelle batterier (I følge ekspertisen på disse forumene).
Det at det ikke er noen regulator installert, støttes også av koblingskjemaet fra service-manualen (Linjene fra coilen er markert med gul og rød, før det rettes til sort(jord) og til blå/grå(+)
Som erstatningsdel til den likeretteren som stod montert, så fant jeg en såkalt "regulator" som skulle være tilpasset Suzuki 15-40hk. Pris 411,- så tenkte det var vært et forsøk.
Før jeg monterte den, så demonterte jeg den gamle og kontrollmålt den.
Diodenes retning var angitt i manualen
Jeg fant at både den nye og den originale viste akkurat samme verdier over diodebroen. Det fortalte meg allerede før montering, at den nye delen mest sannsynlig ikke ville bidra med noe annet enn å likerette strømmen fra coilen. Det som det imidlertid viste seg, var at koblingen på den nye (både farger og selve kabelskoene) ikke stemte overens med slik manualen sa. Nå kjenner jeg ikke til nyere Suzuki motorer og hvordan fargene på kablingen er der, men hvis noen kjøper denne delen som jeg gjorde, så vær imidlertid oppmerksom på følgende.
Den nye: bildet øverst: Der går vekselstrøm fra hvit ledning og gul ledning, til likestrøm sort - og til rød +
På den gamle nederst: Der går vekselstrøm fra rød og gul ledning til likestrøm hvit + og sort -
Og her er verdiene etter måling (verdiene er målt i kilo-ohm). Spenningstap over diodene er ca. 0,6 volt.
Verdiene I sort I siste rad fra original likeretter, verdiene skrevet i rødt er fra den nye likeretteren.
Den nye likeretteren/regulatoren ble for sikkerhetsskyld testet på motoren, men med samme resultat som den "gamle". Det vil si, ingen regulering av spenningen.
Planen er nå å installere en slik fra Kjell.com for å regulerer spenningen, primært til kartplotteren: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/variabel-spenningsregulator-switchet-p87049
Videre, så så jeg at det elektriske anlegget i jolla, var koblet på en slik måte at det ikke er slik jeg ønsker å ha det i båten. Jeg legger derfor opp helt nytt. Jeg hadde en jordingsskinne liggende, men ønsket å ha en tilsvarende "skinne" tilgjengelig for + strømmen også.
Denne ble av bekvemlighetsshensyn produsert i syrefast selv:
Litt TIG
Siden guttungen ønsket seg 3D printer til jul, har far også fått gleden av å få manifestert noen plastprosjekter fra Fusion360.
Så da er en (+) og en (-) bro epoxyplastet inn i konsollet på jolla.
Satser derfor på at dette avslutter denne tråden, og at den enkle regulatoren fra Kjell.com skal løse mine problemer, og at jeg med denne avslutningen av tråden kan ha gitt noen svar til andre som kommer opp i samme utfordring som jeg gjorde, hva gjelder høy spenning fra mindre påhengene.