Jump to content

Hjelp til montering av baugpropell

Dykker

Recommended Posts

Jeg er også ute etter en som gjør jobben. Hadde en proff montør i båten for å få et prisoverslag. Med 10% avslag på både propell og jobb (høstrabatt) skulle han alikevel ha 22.000,- + Moms. Litt ekstrajob på grunn av noe endring av sofa nede i salongen. Synes det var svindyrt.

Hallo karer!

Dere har jo bare småbåter, baugpropell burde vært forbeholdt båter på 100m ++

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Anonym, søk på baugpropell og du finner fort hjem til "missunelsens menighet".

Til Dykker; Prøv å finn Lotus sin oppskrift fra ett år eller mer tilbake. Veldig grei og rett fram forklaring som helt sikkert vil gi deg grunnlag for å se om du eventuelt kan gjøre jobben selv eller med hjelp av nevenyttige venner. Masse penger å spare!

Det er jo ikke dette vi spør om.

Er det noen som vet om noen i Osloområdet som tar jobben godt og rimelig. Hvis det er så enkelt å gjøre det selv, kan jeg ikke forstå at det skal koste 22.000,- + moms når propellen koster under 10.000,-. Nå er det jo til og med høstrabatter ute og går.

Nor Star, det er vel fordi det (1) er et godt stykke arbeid som tar tid og (2) må gjøres riktig og ansvares for mulige reklamasjoner og konsekvenser derav fem år inn i fremtiden.

Motsatt vei, gjør du det selv er materialkostnaden beskjeden (utenom baugpropellen) men risikoen for at alt er gjort riktig ligger da på dine egne skuldre. Klart at det blir billigere, men risikoen blir kankje også større?? Jeg ville i alle fall vært meget tilbakeholden med å kjøpe et fartøi i hvilket eieren selv hadde innmontert et gjennomborende rør med en liten elektromotor oppå.

Edit: 'dømrade tyrkerleifer

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg ville i alle fall vært meget tilbakeholden med å kjøpeet fartæi i hvilket eieren selv hadde innmontert et gjennomborende rør med en liten elektromotor oppå

Helt enig med deg Worse. Det er derfor jeg gjerne betaler en del for å få det gjort på en betryggende og proffesjonell måte.

Nei det trenger du ikke bekymre deg så mye over. Har aldri hørt noen historier hvor monteringen har gått galt. Et glassfiberrør som stikkes gjennom båten i piggen og støpes fast, forsterker konstruksjonen i betydelig grad. Ikke er det vanskelig heller. Det ser bare slik ut. Å bore hull i båten er ikke ensbetydende med å gå på skjær og gå ned med mann og mus. Her skjer det i kontrollerte former på land. Man bør bare navigere med en skjæremaskin i et svært begrenset område. Man bør kunne de mest elementære reglene innen geometri.

Ikke dumt tenkt å la proffene ta seg av slike jobber. Det er ikke så lenge siden vi hadde en som akkurat hadde kjøpt bruktbåt hvor den holdt på å synke dagen etter jomfruturen. Lekkasjen var i røret som ikke var støpt godt nok fast i skroget når båten fikk seg noen lufteturer. Forrige eier måtte da inrømme at han hadde gjort jobben selv. Ting tyder på at det ikke var skikkelig feste på den gamle polyesteren, påstøpen var ihvertfall løs på et lite område slik at vann kunne piple inn. Stakk kniven imellom og hullet ble mye større. Heldigvis for alle parter var det en slipp i nærheten slik at den ikke sank helt. Etter grundig rengjøring med avfetting, aceton og sliping støpte proffer den pånytt og etter det har det ikke kommet en dråpe inn i båten. Både selger og kjøper sover mye bedre etter dette: :cheers:

Et glassfiberrør som stikkes gjennom båten i piggen og støpes fast, forsterker konstruksjonen i betydelig grad.

I og for seg enig, men ikke helt. Det er nemlig ikke "bare begynn å bore bare bor du gamle børre". Båprodusentens anvisning mht plassering og max. skyvekraft må følges. I mangel av slike anvisninger bør man utvise en god dose forsiktighet. Ved å støpe inn det som i realiteten blir en ekstra avstivning, kan det hele bli for stivt, slik at større tilstøtende flater "knekker" mot tunnelen fordi den hindrer naturlig flexing i skrogsidene/bunnen.

Og motsatt, setter du bort jobben, så har du noen å gå løs på dersom det viser seg at monteringen er feil eller mangelfull.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

På meg virker det som at sleipner har et meget godt selvbyggerkit med sine baugpropellere. Hvis en kan se for seg alle de ettermonterte baugpropellene av sleipner og andre ymse merker de siste årene så skjer det forsvinnende få uhell av den art tidligere nevnt i denne tråden. Har aldri hørt om eller lest om båter som er gått ned p.g.a. feilmonterte baugpropellere.

Var i kontakt med Skjæret Båt og Service på Nøtterøy ved Tønsberg idag. De skulle ha kr. 18.500,- for hele jobben med tunell, motor (SP30) og strøm, dette var kampanjepris. De lagde også runde kanter ved tunellen, samt at de lagde vannaviser i og med at dette er en planende båt. Firmaet virket meget profesjonellt, samt at prisen totalt ikke virket avskrekkende.

Var også i kontakt med et firma ved Moss, de sa at de ikke lagde runde kanter ved tunellåpningen. Dette er jo viktig da man kan miste effekt ved å ha "rette" kanter, samt at det også bråker mer da det oppstår en slags turbulens. Ved å lage runde kanter, må man støpe på ut og innside. Synes derfor Mossfirmaet virket useriøst.

Som nevnt så virket Skjæret Båt og Service på Nøtterøy meget troverdige. De kunne ev. komme å gjøre jobben i Oslo, men de måtte da ha ekstra betalt pga reisevei. Eventuellt kunne jeg kjøre båten ned til dem og ha den i vinteropplag der nede.

Da jeg synes det er fordelaktig å ha den hjemme i vinterhalvåret ønsker jeg dette.

Spørsmålet er da; Er det noen som vet om firmaer, ev. privatpersoner som tar baugpropelljobber i Oslo-området?

Snakket med Nor Star fabrikken i dag. De sa at jeg måtte demontere hele inredningen i salongen nede. Deretter måtte jeg ut med septiktank for å kappe denne og deretter sveise på ny endevegg. :headbang:

Før 2000 var det bare et fåtall som ville ha baugpropell. Derfor laget de maksimal størrelse på septiken som ligger under salongen nede. Etter det har de omkonstruert septiken til å være kortere og bredere. De siste modellene leveres med tunnellen montert selv om kjøper ikke ønsker baugpropell.

Skal plukke ut noe innredning i helgen for å se på mulighetene. Vet ikke helt om jeg går på det med septiken.

:confused: Jeg pratet med Scand Boats. Der mente de at ferskvannstanken kanskje lagde problemer :headbang: , den ligger i baugen :sad: . Får titte litt inne i båten jeg også. Hvis det ikke lar seg gjøre å montere baugpropell på denne båten, får jeg heller bli flinkere med manøvreringen i vind og strøm (trene, trene og atter trene).

:smiley:

Vi brukte en proff når vi monterte vår baugpropell. Han er meget dyktig og gjøre en kjempefin jobb. Vi betalte ca 18 000 for jobben inkludert ny 4HK Sleipner baugpropell ( i . Det elektriske gjørde vi selv men husk kablene som du må bruke koster flesk (mener å huske at det var rundt 1000 lappen pr. meter kabel). Han holder til i Oslo. Send meg en IM så sender jeg navn og telefonnummer tilbake.

mvh

Charente

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...