Jump to content

Innseiling til fredagshølet

Rookie_332

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Rookie_332 skrev for 1 time siden:

Lest mye om at folk går på skjer/grunne når de kommer inn til fredagshølet men det er vel bare følge kartplotteren ......?

Men når/om du følger plotteren inn så er det mange som får kjenning med grunna nordøst for øya midt i "dammen". Den ligger lengre ut mot øst en hva en skulle tro.

Ta å sammenlign flyfoto med utsnittet fra plotteren din så er det lett å se hvorfor det går galt av og til. 

------

Helt greit å gå inn via Papperhavn om en kommer sørfra. 

Den 0,1 grunna i nordlige utseilinga tok splinten på propellen på jolla mi :-D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Geir Kåre S skrev for 7 timer siden:

Men når/om du følger plotteren inn så er det mange som får kjenning med grunna nordøst for øya midt i "dammen". Den ligger lengre ut mot øst en hva en skulle tro.

Ta å sammenlign flyfoto med utsnittet fra plotteren din så er det lett å se hvorfor det går galt av og til. 

------

Helt greit å gå inn via Papperhavn om en kommer sørfra. 

Den 0,1 grunna i nordlige utseilinga tok splinten på propellen på jolla mi :-D

Jepp er vel den de fleste går på som jeg forstår og som du sier hvis den ligger lenger mot øst en det du tror er det lett og feilbedømme uff?

Hva er den enkleste og sikreste veien inn ?

Guest Avmønstret#
Rookie_332 skrev for 2 timer siden:

Hva er den enkleste og sikreste veien inn ?

Det ser verre ut på kart enn i virkeligheten. Tror nok de som går på grunna når de kommer inn fra nord går uten kart/plotter for de går inn feil åpning. En skal være lommekjent og ha båt som ikke stikker noe særlig for å gå slalom mellom grunnene i ene åpningen. Helt unødvendig risiko å ta om man er ny i området. 

Går en etter merkinga i bildene så er det helt trygt å gå inn både fra sør via Papperhavn, og fra Nord. Men inn fra sør er enklere. Men blir jo veldig omvei om en skal velge det fremfor å gå inn fra nord hvis en kommer fra nordsiden av Hvaler, så det er egentlig ikke noen opsjon :-)

Geir Kåre S skrev for 5 timer siden:

Det ser verre ut på kart enn i virkeligheten. Tror nok de som går på grunna når de kommer inn fra nord går uten kart/plotter for de går inn feil åpning. En skal være lommekjent og ha båt som ikke stikker noe særlig for å gå slalom mellom grunnene i ene åpningen. Helt unødvendig risiko å ta om man er ny i området. 

Går en etter merkinga i bildene så er det helt trygt å gå inn både fra sør via Papperhavn, og fra Nord. Men inn fra sør er enklere. Men blir jo veldig omvei om en skal velge det fremfor å gå inn fra nord hvis en kommer fra nordsiden av Hvaler, så det er egentlig ikke noen opsjon :-)

Supert Geir da føler jeg meg trygg ??

innseilinga min som vist  på kartet jeg la med over er at jeg der kommer inn fra nord ergo jeg seiler inn sør ? så termologien ikke blir surr ?? stemmer det ??

Geir Kåre S skrev for 3 timer siden:

En skal ikke ha tatt mange styrepils samme dag, eller dagen før, hvis man velger innløpet lengst nord som er fullt av grunner. I følge sikre kilder er nivået på antall styrepils i perioder temmelig høyt i området ;-)

He he tror jeg må dra opp større kart finne ut Nord og Sør her hmmmm skremmende ? ergo på kartet jeg la ved vil si at jeg kommer Nord for kartet men seiler inn Sør  i fredagshølet ?? ergo vil da gå Nord igjen ut samme vei som jeg kom ? blir det riktig og det er den veien som er enklest og jeg kommer absolutt kjøre på kartplotteren ?

Guest Avmønstret#
Rookie_332 skrev 2 minutter siden:

He he tror jeg må dra opp større kart finne ut Nord og Sør her hmmmm skremmende ? ergo på kartet jeg la ved vil si at jeg kommer Nord for kartet men seiler inn Sør  i fredagshølet ?? ergo vil da gå Nord igjen ut samme vei som jeg kom ? blir det riktig og det er den veien som er enklest og jeg kommer absolutt kjøre på kartplotteren ?

Opp med større kart ja :-). Når jeg skriver "seile inn fra sør" så mener jeg via Papperhavn. "Løypa" er vist på det ene bildet. 

Men inn og ut samme veien med sporing på plotteren er også en god strategi.

Husker jeg var litt skjelven i knærna første gang jeg skulle inn i Fredagshølet, eller forsåvidt inn i alle litt kronglete plasser første gang. Men det ser alltid værre ut på kart osv enn i virkeligheten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...