_Bliss_ Startet 26.Januar.2020 Del på Facebook Startet 26.Januar.2020 Vurderer å kjøpe inn Eberspacher monteringssett for å bruke på kinavarmer. Jeg må ha eksosslange/demper og gjennomføring, virker som det svarer seg å kjøpe ett sett. Slangene er 225cm, kan disse kortes inn? Jeg trenger ca 1m. Har plass til å legge en svanehals, men er i tvil om jeg får plass til 1m ekstra. De har to forskjellige sett på Maritim. Forstår ikke helt hvorfor det er 1000kr i prisforskjell på disse. Den med 45 grader gjennomføring er en 1000 lapp billigere. https://www.maritim.no/eberspacher-monteringssett-d2-d4-d5 Isolert eksosslange med lyddemper (225cm) Eksosgjennomføring 28mm Eksosstuss (fra 24-28mm) Forbrenningsluftdemper 28mm Festestrips 4 stk slangeklemmer https://www.maritim.no/monteringssett-dieselvarmer Isolert eksosslange 28mm med lyddemper (225 cm) Eksosgjennomføring 28 mm, 45º vinkel Eksosbend 90º Forbrenningsluftdemper 28 mm Festestrips 4 stk slangeklemmer Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Antar at isolert eksosslange er vanlig eksosslange kledd med dette(eller tilsvarende) https://www.billigvvs.no/Varmesystemer-Isolering-PE-roerisolering--Roerskaal-med-tape-t-35mm-roer-Isolering-20mm-Lengde-1000-mm-192307.html?gclid=CjwKCAiAjrXxBRAPEiwAiM3DQqS51nFgHR0YOx0IQ68wuAXfaWAhSwvhAI8VdpXBaQeHQLLAmiT9VRoCBWUQAvD_BwE Ved å korte ned på slangen vil eksosen være varmere når den går gjennom skutesiden og lyddempingen mindre. Tidligere ble det levert uisolert eksosslange og metall lydpotte når man monterte varmere i båt. Klamres dette i "lukket" rom er det sikkert greit. Det er uansett viktig å sjekke montasjen jevnlig(særlig etter noen år) da eksosslangen ikke varer evig. Selv om den er rustfri er den utsatt for tæring og vibrasjon som kan gi eksoslekkasje. Velger du en uisolert løsning med metall lyddemper vil eksosen som går ut av båten ha lavere temperatur. Du kan forøvrig bruke en bit med over nevnte rørskåler for å lage en lyddemper for forbrenningsluften. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Legg slangen med en grisehale. Kjøp slange med lyddemper for ca 1500kr på Maritim, gjennomføring for 800 på Maritim , slangeklemmer og eksospasta på biltema. Hvis du ikke skal lage til noe selv så mener jeg dette er den rimeligste løsningen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Er ikke 28mm alt for stort for disse kinavarmerne? Trodde eksosen var 22 eller 24mm? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Arne Henriksen skrev 1 minutt siden: Er ikke 28mm alt for stort for disse kinavarmerne? Trodde eksosen var 22 eller 24mm? Potte tett her i hvertfall, med 2 slangeklammer og eksospasta Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 27.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Arne Henriksen skrev 1 minutt siden: Er ikke 28mm alt for stort for disse kinavarmerne? Trodde eksosen var 22 eller 24mm? Eksosen på den jeg har ljøpt er 24mm, men bruker overgang til 28mm. Det samme er vel løsningen på noen av eber sine Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.