Jump to content

Edit History

mons

mons

Finnes flere typer fett som kan sprayes inn i slike klemmer eller på kablene for å unngå korrosjon.

Evt flussmiddel fra lodding er vel ikke bra mot irr, og i en moderne og tørr båt tror jeg vibrasjon og knekking av stive ledere er like problematisk som irr?

En loddet kabel vil få relativt små kontaktflater i en slik klemme i forhold til en mangetrådet kabel som vil forme seg etter innvendig fasong på klemma. Da vil nesten alle trådene få kontakt i motsetning til en vanlig sukkerbit der noen tråder klemmes nesten i stykker under skruen når den roterer mens resten skvises ut til sidene.

Uansett kobling tror jeg det er svært viktig å feste kabelen godt slik at det ikke blir strekk eller vibrasjon på koblingspunktet.

mons

mons

Finnes flere typer fett som kan sprayes inn i slike klemmer eller på kablene for å unngå korrosjon.

Evt flussmiddel fra lodding er vel ikke bra, og i en moderne og tørr båt tror jeg vibrasjon og knekking av stive ledere like problematisk som irr?

En loddet kabel vil få relativt små kontaktflater i en slik klemme i forhold til en mangetrådet kabel som former seg etter innvendig fasong på klemma. Da vil nesten alle trådene få kontakt i motsetning til en vanlig sukkerbit der noen tråder klemmes nesten i stykker under skruen når den roterer mens resten skvises ut til sidene.

Uansett kobling tror jeg det er svært viktig å feste kabelen godt slik at det ikke blir strekk eler vibrasjon på koblingspunktet.

• Create New...