
JRK
Endehylser.
I det profesjonelle markedet er det stort sett et krav til å bruke endehylser helt uavhengig av klemmetype.
Her er fordelene
- Du får samlet alle kordellene, slik at ikke enkelkordeller spriker i alle retninger, spesielt gunstig på fjærklemmer
- Du får samlet kordellene slik at du ikke skrur skruen rett inn i kobberet slik at man må ettertrekke oftere I maritime installasjoner er det som regel brukt skruklemme med lepper som Lars viste til.
- Har du kobber i ledningen og den ikke er fortinnet vil en endehylse sørge for at overgangen mellom ledning og endehylse blir gasstett og hindrer korrrosjon. Det fleste rekkeklemmer er fortinnet innvendig. Da får du en ren tinn tinn overgang mellom ledning og klemme og derfor ingen korrosjon
- Endehylser egner seg også for å samle flere tynne ledninger til ett punkt i en rekkeklemme. (Selv om dette normalt ikke er tillatt i Maritime installasjoner
En av hovedgrunnene til at man driver og isolerer med vaselin, spray eller annen guffe er redsel for korrosjon. Korrosjon oppstår som regel pga at oksygen kommet til mellom to forskjellike matrialer. (Alle metaller har sin egen elektromotriske sopenning). Grunnen til at oksygenet slipper til er som regel varmgang på grunn av stor strøm eller vibrasjoner.. Sørg for å ha gastette overganger overalt så kan man glemme ekstra isolasjon der det normalt er tørt. I motorrom eller andre korrosive steder ville jeg selvfølgelig isolert.