Jump to content

Svalbard minutt for minutt.

torbi

Recommended Posts

PolarLi skrev for 18 timer siden:

Ja. Offesielt blir det vel nevnt "miljøhensyn" mtp litt lavere forbruk, men hovedgrunnen er jo selvfølgelig både det sikkerhetsmessige og praktiske ved å slippe lagring av flere hundre liter bensin.

jeg tenker også at logistikk og sikkerhet veier tungt her.   

US Navy fikk jo mercury til å utvikle diesel-optimax motorer av samme årsak etter en ulykke i 1995 
https://www.mercuryracing.com/optimax-jp/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

12 hours ago, ivar said:

jeg tenker også at logistikk og sikkerhet veier tungt her.   

US Navy fikk jo mercury til å utvikle diesel-optimax motorer av samme årsak etter en ulykke i 1995 
https://www.mercuryracing.com/optimax-jp/

Det er garantert sikkerhet det går på. I marinen hadde vi fester for Jerrykanner på akterdekket som i en nødsituasjon var vare å droppe i sjøen. Hadde bensinmotor på jolla. På MTB var det ikke noe egnet sted å oppbevare bensin.

Diesel har de jo sikkert lett tilgjengelig ombord og.  Det er OXE og Yanmar de har som påhengere.

så senere at det var grus i inntaket ja.. ikke så rart for det var veldig langrundt der de var i land i Smeerenbergfjorden. De har sikkert kartplottere ombord, men er jo ikke sikkert at de er så veldig nøyaktige der oppe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

navid skrev for 17 timer siden:

Da er vi enige @Code0 :thumbsup:. Så vi legger storpolitikken til side for denne gang.

Men hvem som vil kan flytte til Svalbard så lenge du er selvforsynt. Finnes ikke sosialkontor der. Tigge må man gjøre på fastlandet. All bruk av dopmidler inkludert cannabis fører til utestengelse. Husker ikke hvor mange nasjoner som bor der fast, men det er mange. En god del asiatere faktisk.

-morten- skrev for 4 timer siden:

så senere at det var grus i inntaket ja.. ikke så rart for det var veldig langrundt der de var i land i Smeerenbergfjorden. De har sikkert kartplottere ombord, men er jo ikke sikkert at de er så veldig nøyaktige der oppe

Ekstremt langgrunt mange steder ja.   Og ville nok stolt mer på ekkoloddet enn kartplotteren..  

Vanlig "operasjonsmodus" ved tillegging er gjerne å tilte opp motoren og bakke inntil land slik at baugen står i fjæra, og så kjøre motor i gir for å holde båten rett mot land.så ikke vinden vrir den rundt     Ikke rart om det da av og til dras inn opphvirvlet grus i kjølevannsinntakene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#
Hulda skrev On 1.2.2020 at 18.47:

Satt og så på steinrøyser i 10 minutter. Gikk ned i kjelleren og fortsatte med kjøkkenskuffene til Hulda. Kjøkkenskuffer er hakket mer interessant, for meg.

:-) Skal ikke ilegge deg samme følelser ovenfor Svalbard som meg selv... men må innrømme at jeg aldri har skjønt "greia". Ser goldt ut.

Men nå har jeg aldri vært der, har hørt folk snakke varmt om stedet. Virker å være hyggelig folk der, det hjelper jo fælt :-)

Og så er det fullt dagslys på bildene fra Svalbard nå i mørketiden der nord? He he . .:saint::giggle:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fjordgubbe skrev 45 minutter siden:

Fantastisk program som eg storkosar meg med. Men må ta det bit for bit, elles går ein lei. So får dei som likar betre svenskekysten kosa seg der, den er ikkje noko for meg. Kjedeleg. Men dei om det. Dette er sjølvsagt noko langt meir eksotisk. Synd eg ikkje har råd til ein slik tur.

som det ser ut akk nå i programmet..August på Svalbard..........så hadde jeg heller seilt Halland/Skåne-kysten i Desember/Januar.......:lol::giggle:

S/Y Gunga Din

Blir man bitt av den arktiske basillen finnes det nok ingen kur. Jeg har ikke en gang et ønske om å bli kurert. :giggle:

Men jeg tror det er litt av og på, de fleste blir skikkelig hekta når de først blir hekta. Arktis er noe helt eget, landskapet er forførerisk og forlokkende. Man blir sittende lengtende og drømmende mens man ser på i time etter time. Man blir tatt med på en fantastisk reise, sakte og rolig, med mer enn nok tid til å la tankene flyte. En herlig motpol mot tre-sekundersklippene som skjermen ellers er fylt med.

Det er rett og slett fantastisk.

Midtpinne skrev 14 minutter siden:

Blir man bitt av den arktiske basillen finnes det nok ingen kur....

har en gammel jobb-kompis, som drog med sin OE 32 fra Gøteborg opp til Svalbard........

han hadde propan-varme ombord.............og propanen tok slutt der oppe.....

kunne du fylle på ny......nei.....

hva gjorte dere da.......vi frøys.....og seilte tilbake til Tromsø......

jeg solgte min Refleks til ham, (får ikke Admiralinnen (som er norsk) til å dra nordover.......så nå drar vi mot Middelhavet....:smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Det er rett og slett fantastisk. Halland/Skåne-kysten er meir for urbane landkrabbar og ikkje eksotisk i det heile. Som å sigle rundt i bassenget heime spør du meg. Nei dette er noko anna. Noko for oss minder urbane. (Å rekna mede påfyll av propan på Svalbard er litt spesielt, so då er nok sørlegare breiddegrader tingen.)

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...