Eureka Svart 2.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2020 Sand i systemet, sto det Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2020 PolarLi skrev for 18 timer siden: Ja. Offesielt blir det vel nevnt "miljøhensyn" mtp litt lavere forbruk, men hovedgrunnen er jo selvfølgelig både det sikkerhetsmessige og praktiske ved å slippe lagring av flere hundre liter bensin. jeg tenker også at logistikk og sikkerhet veier tungt her. US Navy fikk jo mercury til å utvikle diesel-optimax motorer av samme årsak etter en ulykke i 1995 https://www.mercuryracing.com/optimax-jp/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
torbi Svart 2.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2020 En av mannskapet nyte ved å fiske etter torsk. ? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
-morten- Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 12 hours ago, ivar said: jeg tenker også at logistikk og sikkerhet veier tungt her. US Navy fikk jo mercury til å utvikle diesel-optimax motorer av samme årsak etter en ulykke i 1995 https://www.mercuryracing.com/optimax-jp/ Det er garantert sikkerhet det går på. I marinen hadde vi fester for Jerrykanner på akterdekket som i en nødsituasjon var vare å droppe i sjøen. Hadde bensinmotor på jolla. På MTB var det ikke noe egnet sted å oppbevare bensin. Diesel har de jo sikkert lett tilgjengelig ombord og. Det er OXE og Yanmar de har som påhengere. så senere at det var grus i inntaket ja.. ikke så rart for det var veldig langrundt der de var i land i Smeerenbergfjorden. De har sikkert kartplottere ombord, men er jo ikke sikkert at de er så veldig nøyaktige der oppe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Torsen67 Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 navid skrev for 17 timer siden: Da er vi enige @Code0 . Så vi legger storpolitikken til side for denne gang. Men hvem som vil kan flytte til Svalbard så lenge du er selvforsynt. Finnes ikke sosialkontor der. Tigge må man gjøre på fastlandet. All bruk av dopmidler inkludert cannabis fører til utestengelse. Husker ikke hvor mange nasjoner som bor der fast, men det er mange. En god del asiatere faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 -morten- skrev for 4 timer siden: så senere at det var grus i inntaket ja.. ikke så rart for det var veldig langrundt der de var i land i Smeerenbergfjorden. De har sikkert kartplottere ombord, men er jo ikke sikkert at de er så veldig nøyaktige der oppe Ekstremt langgrunt mange steder ja. Og ville nok stolt mer på ekkoloddet enn kartplotteren.. Vanlig "operasjonsmodus" ved tillegging er gjerne å tilte opp motoren og bakke inntil land slik at baugen står i fjæra, og så kjøre motor i gir for å holde båten rett mot land.så ikke vinden vrir den rundt Ikke rart om det da av og til dras inn opphvirvlet grus i kjølevannsinntakene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Det ble en del oppstyr etter det cruiset. Maskinistforbundet gjorde SD oppmerksom på at skipet seilte med bekvemmelighetsflagg mellom norske havner. Og det er ikke lov. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 3.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Ja noe med NOR og NIS flagg.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 3 hours ago, Mulligan said: Det ble en del oppstyr etter det cruiset. Maskinistforbundet gjorde SD oppmerksom på at skipet seilte med bekvemmelighetsflagg mellom norske havner. Og det er ikke lov. Hvilket skip? Ikke MS Spitsbergen vel, den tilhører jo Hurtigruten? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bellen Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Arne Henriksen skrev 13 minutter siden: Hvilket skip? Ikke MS Spitsbergen vel, den tilhører jo Hurtigruten? Ja, men Hurtigruten seiler med NIS-flagg på sine ekspedisjonscruise. Noe som betyr at flesteparten av besetningen er utenlandsk og går på en del lavere lønn enn nordmenn som seiler på NOR-skip. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 1 hour ago, bellen said: Ja, men Hurtigruten seiler med NIS-flagg på sine ekspedisjonscruise. Noe som betyr at flesteparten av besetningen er utenlandsk og går på en del lavere lønn enn nordmenn som seiler på NOR-skip. Eh? Flagger de om båten for enkelt-turer? Er det så enkelt? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bellen Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Arne Henriksen skrev 46 minutter siden: Eh? Flagger de om båten for enkelt-turer? Er det så enkelt? Jepp.. Det er kun formaliteter og gjøres ved å logge seg inn på Sjøfartsdirektoratets hjemmeside og fylle ut noen skjema. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2020 Hulda skrev On 1.2.2020 at 18.47: Satt og så på steinrøyser i 10 minutter. Gikk ned i kjelleren og fortsatte med kjøkkenskuffene til Hulda. Kjøkkenskuffer er hakket mer interessant, for meg. :-) Skal ikke ilegge deg samme følelser ovenfor Svalbard som meg selv... men må innrømme at jeg aldri har skjønt "greia". Ser goldt ut. Men nå har jeg aldri vært der, har hørt folk snakke varmt om stedet. Virker å være hyggelig folk der, det hjelper jo fælt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Sitter og ser på hurtigruta Spitsbergen på sin tur på Svalbard. Akkurat nå ser jeg samme skip passere i Trondheimsfjorden på nordgående. Noe som ikke stemmer her...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 (redigert) Og så er det fullt dagslys på bildene fra Svalbard nå i mørketiden der nord? He he . . Redigert 4.Februar.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 anbefaler dere 2 å ta en titt på side 1 i denne tråden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Jeg har lest hele tråden, og sitter og koser meg med bildene på TV'n nå fra den flotte turen i august! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Må vel ha vert mye skog på svalbard tidligere,når?siden det var/er så mye kull der... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
PolarLi Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Mons Olav skrev 1 time siden: Må vel ha vert mye skog på svalbard tidligere,når?siden det var/er så mye kull der... Var vel rimelig frodig der når Svalbard lå ved ekvator. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Og dinosaurene (som det er funnet fossiler fra) vandret rundt der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Fantastisk program som eg storkosar meg med. Men må ta det bit for bit, elles går ein lei. So får dei som likar betre svenskekysten kosa seg der, den er ikkje noko for meg. Kjedeleg. Men dei om det. Dette er sjølvsagt noko langt meir eksotisk. Synd eg ikkje har råd til ein slik tur. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Fjordgubbe skrev 45 minutter siden: Fantastisk program som eg storkosar meg med. Men må ta det bit for bit, elles går ein lei. So får dei som likar betre svenskekysten kosa seg der, den er ikkje noko for meg. Kjedeleg. Men dei om det. Dette er sjølvsagt noko langt meir eksotisk. Synd eg ikkje har råd til ein slik tur. som det ser ut akk nå i programmet..August på Svalbard..........så hadde jeg heller seilt Halland/Skåne-kysten i Desember/Januar....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Midtpinne Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Blir man bitt av den arktiske basillen finnes det nok ingen kur. Jeg har ikke en gang et ønske om å bli kurert. Men jeg tror det er litt av og på, de fleste blir skikkelig hekta når de først blir hekta. Arktis er noe helt eget, landskapet er forførerisk og forlokkende. Man blir sittende lengtende og drømmende mens man ser på i time etter time. Man blir tatt med på en fantastisk reise, sakte og rolig, med mer enn nok tid til å la tankene flyte. En herlig motpol mot tre-sekundersklippene som skjermen ellers er fylt med. Det er rett og slett fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Midtpinne skrev 14 minutter siden: Blir man bitt av den arktiske basillen finnes det nok ingen kur.... har en gammel jobb-kompis, som drog med sin OE 32 fra Gøteborg opp til Svalbard........ han hadde propan-varme ombord.............og propanen tok slutt der oppe..... kunne du fylle på ny......nei..... hva gjorte dere da.......vi frøys.....og seilte tilbake til Tromsø...... jeg solgte min Refleks til ham, (får ikke Admiralinnen (som er norsk) til å dra nordover.......så nå drar vi mot Middelhavet.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 (redigert) Det er rett og slett fantastisk. Halland/Skåne-kysten er meir for urbane landkrabbar og ikkje eksotisk i det heile. Som å sigle rundt i bassenget heime spør du meg. Nei dette er noko anna. Noko for oss minder urbane. (Å rekna mede påfyll av propan på Svalbard er litt spesielt, so då er nok sørlegare breiddegrader tingen.) Redigert 5.Februar.2020 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.