Steihy
Etter å ha solgt Comfortina 32, er jeg på jakt etter neste båt. Budsjett 450K nøkkelferdig og turklar. Seiler alene, og er 194 lang. Bor i båten ukevis i slengen hele året. Det er vanskelig å finne ståhøyde i båter under 36-38 fot, og jeg er lei av å sove i et skap. Å kunne sette seg på køya hadde vært fint. Ellers er jeg ute etter best mulig sjø/seilegenskaper. Alt for de samme pengene, selvsagt.
I hovedsak består valget mellom gammelt og "nyere". Jeg vet at dette har vært diskutert i det uendelige, og at meningene er delte. Etter utallige timer på langseilerfora sitter jeg igjen med et inntrykk - ikke en statistikk - av at de fleste på budsjett velger gammelt. Tunge, solide, med linjer som gir behageligere gange i grov sjø enn moderne skrog. Utviklingen forklares med at moderne båter designes mer for å utnytte interiør, og at kompromisser går ut over optimal skrogdesign.
Den andre faktoren er byggekvalitet og teknisk tilstand. Det er ingen som hevder at alle gamle båter var velbygde og at det bare bygges skrot i dag, men det virker å være enighet om at økt fokus på økonomi og vekt har gått på bekostning av byggekvalitet, og at det i hovedsak var bedre før. Et argument mot å kjøpe gammelt, er at alt fra motor til elektrisk anlegg er gammelt og lappet på. Motargumentet er at på mange båter er dette byttet og på stell. Det man ikke kan bytte er et dårlig konstruert skrog. Her er et eksempel på et dårlig bygget skrog, uten at jeg dermed mener at dette er representativt for alle produsenter:
https://www.youtube.com/watch?v=2CilPa6OJj4
Så, i diskusjonen nyere/gammelt til den prisen, er det mitt inntrykk at det er flere argumenter for gammelt (eksempelvis 80 talls svensk) enn "moderne" (eksempelvis 2000 - 2010 talls tysk/fransk). Dersom det enda er noen på forumet som ikke er lei denne diskusjonen - velkommen til ny runde med meninger.