Hulda
Jau, du kan lure du.
Det er en annen YouTuber, AB Sea Sailing, ta en titt på siste videoen der. Jeannau et-eller-annet, og det er lekkasjer rundt lensebrønnen og diverse. Så vidt jeg har forstått dunket de selv på grunn for et par år siden. 'Heldigvis uten noen form for skade', ifølge dem selv. Generelt er en del båter beregnet på å ligge i sjøen, og bli løftet på land, parkert med delvis last på kjølen og delvis last på støtter som er plasert der skottene er plastret inn. Glassfiber, på linje med andre kompositter, er langt sterkere i strekk enn i kompresjon. Mulig at kjøler som er boltet rett inn i skroget trenger mer forsterkninger for å kompensere for trykkrefter enn båter der kjølen er bakt inn eller er boltet inn i en kjølbrønn med 'bunnstokker'. Poenget er, for å være konkurransedyktig på pris, må produksjonen går hurtig og materialforbruket må være 'ikke mer enn tilstrekkelig'. Jeg skulle på land med Hulda på Engelsviken Slipp for noen år siden. Der stresset man med om båten hadde finnekjøl, og i såfall om den tålte å stå på skrå og lene seg mot støttene. Der var man redd for disse båtene. Når det gjelder båten du referer til, så er den 'maken' til AB Sea. Det som forbauser meg med denne båten på land, er hvordan i all verden har den greid å komme opp på land og holde masten i lodd. Mens hele bånn av båten er revet ut, med kjølen parkert ved siden av. Det er ikke normalt at slikt kan skje. Trolig ligger det mer i historien enn hva som fremkommer i videoen. Mannen som sjekket båten, han kommenterer vel også på at han ikke er helt fornøyd med kvaliteten på produsjonsprosessen. Uansett, går man på grunn med disse båtene, bør man regne med at det vil oppstå følgeskader. Det er mye å sjekke opp i når man kjøper seg båt. Noen svensker (Hilma Sailing, mener jeg) fikk seg en ekstra måned en eller annen plass i Indiske hav fordi roret ramlet av. Slikt er ikke normalt, men i dette tilfellet landet man på at det var en elektrisk feil som tæret av rorakslingen som var i aluminium. Ikke at det er vesentlig i dette tilfellet, men det kan virke som om verftskvaliteten er variabel. Vedligkeholdskvaliteten er også variabel. Slik sett spiller vel båtens alder ikke avgjørende betydning. Selv om en gammel båt er og blir en gammel båt. Tror allikevel jeg heller ville hatt en eldre Oyster enn en ny Jeanneau. Skulle jeg kjøpt meg en eldre båt, tror jeg at jeg ville valgt en som tåler å gå på grunn såpass at det vises på kjølen ved visuell inspeksjon. Blant annet. Disse skjulte senskadene rundt omkring er kostbare å fikse. Det er lettere å rive ut gammelt navigasjonssystem og sett inn noe nytt. Eller at en motor er på livets slutt, og man kan trekke en motor fra i kjøpesummen. En annen ulempe er at du er så lang :-) Hulda er skreddersydd 1,82 meter på strømpelesten, for at jeg skal kunne se greit ut av vinduene i dekssalongen. Måtte heve dørken 6 cm. Det var litt lite. Jeg ble to centimeter kortere for noen år siden da jeg ramlet ned fra aktern på Hulda da hun var på land. Nå er uansett ikke Hulda tilsalgs.
Så du må vel selv velge hva du vil ha. En annen YouTuber, RAN Sailing, kjøpte seg en eldre Najad 440 rett før jul, skrog nr. 8 i denne byggeserien. Båten ble tatt på land, eneste bemerkninge var fukt i laminatet under den ene skrogventilen (sidevindu). Båten er vel 30- til 40 år gammel. Meget velholdt og oppgradert, seilt i Middelhavet. Pris SEK 1,3 mill (etter husken). Det blir en snau mill over budsjett.
Uansett, jeg er redd du får det du betaler for. Noen blir naturligvis lurt. Men en smule skepsis er greit å ha i ballasten.