Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Steihy skrev 30 minutter siden:

Hvorfor er det kunnskapsløst av Hulda å si at det kan rives med fingrene?

Tror ikke du må henge akkurat den uttalsen på meg :-)

Hvorom alt, det er ikke noe problem å bygge solide båter av glassfiber og polyester. Det er byggemåten som fra tid til annen blir feil. En kompis, han som seilte Albin 27 fra Danmark til Canari, bygget i sin tid en 'Randø Colin Archer' (34 fot?) fra bunnen av. Så solgte han båten. Neste eier var litt ukyndig. Han hadde båten liggende i bøye i Sonskilen. Vi fikk en skikkelig storm med springflo for mange år siden. Skøyta slet seg og drev inn på en brygge som på sjøsiden hadde råbetong og stål. Der lå den og gnagde og dundret til noen av oss, som var nede for å sjekke fortøyninger, fikk tredd noen 4''x4'' boks mellom brygga og båten. Der fortøyde vi den. Og slik lå den til været hadde bedret seg. Skaden var ikke mer enn at det lot seg fikse med litt sparkel og farge. Den båten er meget solid. Og den lever enda, et eller annet sted på kysten, trolig nordpå.

Så jeg må ikke tas til intekt for postulatet 'plastbåter er noe dritt'. Galssfiberarmert polyester er et utmerket materiale. Hadde Colin Archer levd i dag, ville han garantert ikke bygget skøytene av eik. Men smell båten til Patric Laine i fjellet, og han får garantert noe annet å tenke på enn å redigere video.

Hulda

Hulda

Steihy skrev 15 minutter siden:

Hvorfor er det kunnskapsløst av Hulda å si at det kan rives med fingrene?

Tror ikke du må henge akkurat den uttalsen på meg :-)

Hvorom alt, det er ikke noe problem å bygge solide båter av glassfiber og polyester. Det er byggemåten som fra tid til annen blir feil. En kompis, han som seilte Albin 27 fra Danmark til Canari, bygget i sin tid en 'Randø Colin Archer' (34 fot?) fra bunnen av. Så solgte han båten. Neste eier var litt ukyndig. Han hadde båten liggende i bøye i Sonskilen. Vi fikk en skikkelig storm med springflo for mange år siden. Skøyta slet seg og drev inn på en brygge som på sjøsiden hadde råbetong og stål. Der lå den og gnagde til noen av oss, som var nede for å sjekke fortøyninger, fikk tredd noen 4''x4'' boks mellom brygga og båten. Der fortøyde vi den. Og slik lå den til været hadde bedret seg. Skaden var ikke mer enn at det lot seg fikse med litt sparkel og farge. Den båten er meget solid. Og den lever enda, et eller annet sted på kysten, trolig nordpå.

Så jeg må ikke tas til intekt for postulatet 'plastbåter er noe dritt'. Galssfiberarmert polyester er et utmerket materiale. Hadde Colin Archer levd i dag, ville han garantert ikke bygget skøytene av eik. Men smell båten til Patric Laine i fjellet, og han får garantert noe annet å tenke på enn å redigere video.

• Create New...