aileenll
Får hive inn noen erfaringer jeg og.
Da jeg ble ong voksen, bytta jeg seiljolla ut med en bb11, Den var morsom og enkel å seile, men bokomforten var dårlig, så jeg byttet den ut med en knarr. Knarren seilte jeg i skagerak og kattegatt, den opplevdes som sikker var og enkel å håndtere, men vi savnet do og pentry. Traff så en dame, med maxi 68. Den hadde yanmar 7 hk! Den var ypperlig både som motorbåt og for seil. En ting jeg vil fremheve med maxi båtene, er de støpte innerlinerne, det gjør at båten holder seg fin mye lengre.Men maxien ble litt smått etterhvert som familien vokste. Så vi byttet den i en Ballad. Balladen seiler godt, går godt både i mot og medsjø, selv ved sterk vind. Jeg likte mastheadriggen. Men her var det bare motorkassen som hadde innerliner og støpt lokk. Resten av innredningen var gjort i kryssfiner. Kryssfineren blir ikke fin om den blir utsatt for fukt! Noen lekasjer i dekksgjennomføringer, vant og mast, medførte fuktskader på fineren og den gamle MD7b'n luktet diesel etterhvert. Vi byttet derfor til en Facil 35 den seiler og godt har et godt og dypt ror, som gir godt feste. Har ikke hatt problemer med broaching med den. Brodekket er imidlertid høyt å klatre over. Her kommer det og vann inn under dekk. Jeg må stadig rundt å tette ved vant og luker. Masten blir heller ikke tett. Benkene i cockpiten måtte lages nye. Innredning i kryssfiner blir her og stygg. Men båten føles trygg og god å seile og den seiler relativt fort. Jeg har lurt en kammerat til å kjøpe en Bavaria 33, vi seiler noe sammen, men han blir hengende etter. Har seilt Bavarian hans frem og tilbake over nordsjøen. Den banker, dunker å slår! Og broasher! Den har for lite ror i forhold til bredden. Innredningen i Bavarian er topp, men det er svert trangt mellom innerlineren når noe skal fikses. Vi fikk en liten diesel lekasje i den, det tok svert lang tid før vi ble kvitt lukten, 6-8 uker. Måtte bytte slanger på dass og holdintank, en trang drittjob.
Jeg seilte en Maxi 999 frem og tilbake over Skagerrak, Det er en nydelig båt, jeg likte akterlugaren. Båten seiler godt, men den har noe svakhet i roret. Rorstammen løsnet i nedre festet, inne i rorbladet. Det medførte at vi broachet stadig, frisk seilas med vinden tvers.