fletcherwindsor Startet 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2020 Etter snart 30 år og hopetalls med bunnstoff lag under båten var det på tide og ta jobben fatt og skrape og slipe ned til gelcoaten. Etter som jeg ser rundt under vannlinjen er det flere plasser hvor gelcoaten har begynnt og krakkelere, må alle disse plassene slipes ned til glassfibern for så og sparkle opp igjen,eller kan jeg prime rett på før bunnstoff?? Båten er foresten en 27 sunseeker Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Kallethekid Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 fletcherwindsor skrev for 1 time siden: Etter snart 30 år og hopetalls med bunnstoff lag under båten var det på tide og ta jobben fatt og skrape og slipe ned til gelcoaten. Etter som jeg ser rundt under vannlinjen er det flere plasser hvor gelcoaten har begynnt og krakkelere, må alle disse plassene slipes ned til glassfibern for så og sparkle opp igjen,eller kan jeg prime rett på før bunnstoff?? Båten er foresten en 27 sunseeker Tror bilder er viktige her for å avgjøre hvor alvorlig sprekkdannelser er. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 fletcherwindsor skrev for 1 time siden: Etter snart 30 år og hopetalls med bunnstoff lag under båten var det på tide og ta jobben fatt og skrape og slipe ned til gelcoaten. Etter som jeg ser rundt under vannlinjen er det flere plasser hvor gelcoaten har begynnt og krakkelere, må alle disse plassene slipes ned til glassfibern for så og sparkle opp igjen,eller kan jeg prime rett på før bunnstoff?? Båten er foresten en 27 sunseeker Hadde samme "problem" da jeg skrapet og pusset bort alt gammelt bunnstoff/primer på min 25 år gamle Ibiza. Flere steder var det slike tynne sprekker i gelcoat. Vurderte om jeg skulle gjøre det samme - altså reparere gelcoaten der det var sprekker. Men etter litt grubling gav jeg blaffen og smurte på med epoxyprimer etter rengjøring av bunnen. Båten har da vært på vannet i 25 år, så da klarer den sikkert 25 til tenkte jeg... Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 28.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 Skal få tatt noen bilder, men ser veldig mye likt ut som "solseng" sitt tilfelle. Vis jeg skal slipe ned til gelcoat blir det veldig mye siden det er mange plasser Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
IJssel Coatings Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 og hvis du trenger å sparkle under vannlinjen, bruk epoksy sparkel, ikke polyester. Men ulempen med epoksysparkel er at du trenger 15 grader eller mer. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Jannmar Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 IJssel Coatings skrev 19 minutter siden: og hvis du trenger å sparkle under vannlinjen, bruk epoksy sparkel, ikke polyester. Men ulempen med epoksysparkel er at du trenger 15 grader eller mer. Sikkert et dumt spørsmål, men jeg har aldri skjønt hvorfor det er bedre med epoxysparkel enn polyestersparkel (gelcoatsparkel) i et slikt tilfelle som dette, uansett om det er over eller under vannlinjen Hele båten har jo et yttersjikt av polyesterbasert gelcoat. Så hvorfor er epoxysparkel bedre enn polyestersparkel? Sitér dette innlegget Link to post
IJssel Coatings Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Ja, det er litt forvirrende når det gjelder navnet sparkel. Bruksområde for gelcoatsparkel er annerledes enn "vanlig" sparkel. Gelcoatsparkel kan fint brukes på overflaten, men brukes ikke til å sparkle ujevnheter osv. Den inneholder ikke fyllstoffer. "Vanlig" sparkel må alltid primes etterpå og blir aldri brukt på overflaten. Dette sagt, så bør du heller ikke bruke en lettvekt-epoksysparkel under vannlinjen heller. Den er heller ikke tett nok. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Jannmar Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 (redigert) IJssel Coatings skrev 25 minutter siden: Ja, det er litt forvirrende når det gjelder navnet sparkel. Bruksområde for gelcoatsparkel er annerledes enn "vanlig" sparkel. Gelcoatsparkel kan fint brukes på overflaten, men brukes ikke til å sparkle ujevnheter osv. Den inneholder ikke fyllstoffer. "Vanlig" sparkel må alltid primes etterpå og blir aldri brukt på overflaten. Dette sagt, så bør du heller ikke bruke en lettvekt-epoksysparkel under vannlinjen heller. Den er heller ikke tett nok. Det ble bare enda mer uforståelig :-( Redigert 14.Februar.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
IJssel Coatings Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Gelcoatsparkel kan brukes når du har en mindre ripe i gelcoaten, og da er du ferdig etter noe sliping og pussing. Større ujevnheter eller dype riper skal sparkles først med en polyester- eller epoksy-sparkel. Overflaten her er ikke pen som på en gelcoatsparkel, så disse skal primes og males. Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Jannmar Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 IJssel Coatings skrev for 1 time siden: Gelcoatsparkel kan brukes når du har en mindre ripe i gelcoaten, og da er du ferdig etter noe sliping og pussing. Større ujevnheter eller dype riper skal sparkles først med en polyester- eller epoksy-sparkel. Jeg går ut i fra at du med "større ujevnheter eller dype riper" mener ujevnheter og riper som går ned i og inn i laminatet. Til skader/riper som kun er i gelcoaten brukes vel kun gelcoatsparkel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.