Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Som JRK skriver, les deg opp. Bruksmønsteret har stor betydning for valg av batterier, og det forteller du ingenting om. Hulda kjører vanlige korkbatterier i 10-års intervaller. Den siste banken tror jeg ble satt inn i 2015. Det går et par år mellom hver gang de etterfylles med vann. Vannet ville ved ikke å etterfylle ikke nådd celletoppene på disse årene. Ligger med landstrøm og lading hele tiden. Så langt ikke tegn til aldring på de tre batteriene vi har om bord. Et tegn på aldring er at vannforbruket øker.

 

Når vi har nattseilas, ligger forbruket vårt på mellom 10- og 15 A med radar og autopilot. Da lader vi etter 8- til 10 timer. Ved trekk 15 A har vi ved 10 timers seilas trukket 150 Ah fra en bank på 450 Ah. Det vil si ca. 30 %. Dette er akkurat regnestykket Jörg er ute etter :-) Når vi kommer så langt ned, starter vi aggregatet, koker kaffe, støvsuger, og Stirling 50 A slår inn. Vanligvis tapper vi ikke batteribanken så langt ned. Når batterimonitoren hevder at vi har 80 % kapasitet igjen, pleier vi å lade. Og så kommer vi ofte til en eller annen havn der vi plugger inn landstrømmen. Det er stort sett bruksmønsteret vårt.

Hulda

Hulda

Som JRK skriver, les deg opp. Bruksmønsteret har stor betydning for valg av batterier, og det forteller du ingenting om. Hulda kjører vanlige korkbatterier i 10-års intervaller. Den siste banken tror jeg ble satt inn i 2015. Det går et par år mellom hver gang de etterfylles med vann. Vannet ville ved ikke å etterfylle ikke nådd celletoppene på disse årene. Ligger med landstrøm og lading hele tiden. Så langt ikke tegn til aldring på de tre batteriene vi har om bord.

 

Når vi har nattseilas, ligger forbruket vårt på mellom 10- og 15 A med radar og autopilot. Da lader vi etter 8- til 10 timer. Ved trekk 15 A har vi ved 10 timers seilas trukket 150 Ah fra en bank på 450 Ah. Det vil si ca. 30 %. Dette er akkurat regnestykket Jörg er ute etter :-) Når vi kommer så langt ned, starter vi aggregatet, koker kaffe, støvsuger, og Stirling 50 A slår inn. Vanligvis tapper vi ikke batteribanken så langt ned. Når batterimonitoren hevder at vi har 80 % kapasitet igjen, pleier vi å lade. Og så kommer vi ofte til en eller annen havn der vi plugger inn landstrømmen. Det er stort sett bruksmønsteret vårt.

Hulda

Hulda

Som JRK skriver, les deg opp. Bruksmønsteret har stor betydning for valg av batterier, og det forteller du ingenting om. Hulda kjører vanlige korkbatterier i 10-års intervaller. Den siste banken tror jeg ble satt inn i 2015. Det går et par år mellom hver gang de etterfylles med vann. Vannet ville ved ikke å etterfylle nådd celletoppene på disse årene. Ligger med landstrøm og lading hele tiden. Så langt ikke tegn til aldring på de tre batteriene vi har om bord.

 

Når vi har nattseilas, ligger forbruket vårt på mellom 10- og 15 A med radar og autopilot. Da lader vi etter 8- til 10 timer. Ved trekk 15 A har vi ved 10 timers seilas trukket 150 Ah fra en bank på 450 Ah. Det vil si ca. 30 %. Dette er akkurat regnestykket Jörg er ute etter :-) Når vi kommer så langt ned, starter vi aggregatet, koker kaffe, støvsuger, og Stirling 50 A slår inn. Vanligvis tapper vi ikke batteribanken så langt ned. Når batterimonitoren hevder at vi har 80 % kapasitet igjen, pleier vi å lade. Og så kommer vi ofte til en eller annen havn der vi plugger inn landstrømmen. Det er stort sett bruksmønsteret vårt.



×
×
  • Create New...