Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Vi har 500amp AGM. Satt inn for 3 år siden. Testet med cca tester hver høst. Ikke nevneverdig nedgang i kapasitet. 
Vi drar ca 12 amp i timen ved døgnseilas. Litt mer om varmeren går. Dvs at vi lader ca en gang i døgnet, enten motor eller dieselagregat.

regnestykket på forbruk og ladetid ble gjort. 500amp er tilstrekkelig til ett døgns kontinuerlig drift. Jeg hadde i utgangspunktet en 50amp lader, men da ville det ta for mange agregattimer å lade opp hvert døgn. Satt derfor inn en 100amp i tillegg. Den store er en enkel sak, brukes kun i sjøen. Den lille har en spesialprogrammert ladesyklus med 13,3v float. Da lader vi opp på ca 2 timer, og da rekker vi å produsere ferskvann og få varmtvann samtidig. 4 kw agregat

dynamo er Hitachi 80amp. Gir på det meste 60 amp. 

en anbefaling til trådstarter. Få deg en skikkelig batterimonitor, Victron 702 feks. Da har du bra kontroll

før vi drar på langtur blir nok batteriene byttet. Blir enten agm eller lithium. Men skeptisk til sistnevnte, men det er en annen diskusjon :wink: (handler for meg om at ting funker i dag, at vi må ha et system der vi kan skaffe batterier i ganske fjerntliggende steder og at jeg  ikke liker prinsippet om at batteriene er avhengig av et printkort for å fungere.  Jeg vil helst ha KISS analoge løsninger)

Bitteliten

Bitteliten

Vi har 500amp AGM. Satt inn for 3 år siden. Testet med cca tester hver høst. Ikke nevneverdig nedgang i kapasitet. 
Vi drar ca 12 amp i timen ved døgnseilas. Litt mer om varmeren går. Dvs at vi lader ca en gang i døgnet, enten motor eller dieselagregat.

regnestykket på forbruk og ladetid ble gjort. 500amp er tilstrekkelig til ett døgns kontinuerlig drift. Jeg hadde i utgangspunktet en 50amp lader, men da ville det ta for mange agregattimer å lade opp hvert døgn. Satt derfor inn en 100amp i tillegg. Den store er en enkel sak, brukes kun i sjøen. Den lille har en spesialprogrammert ladesyklus med 13,3v float. Da lader vi opp på ca 2 timer, og da rekker vi å produsere ferskvann og få varmtvann samtidig. 4 kw agregat

dynamo er Hitachi 80amp. Gir på det meste 60 amp. 

en anbefaling til trådstarter. Få deg en skikkelig batterimonitor, Victron 702 feks. Da har du bra kontroll

før vi drar på langtur blir nok batteriene byttet. Blir enten agm eller lithium. Men skeptisk til sistnevnte, men det er en annen diskusjon :wink:

Bitteliten

Bitteliten

før vi drar på langtur blir nok batteriene byttet. Blir enten agm eller lithium. Men skeptisk til sistnevnte, men det er en annen diskusjon :wink:

Bitteliten

Bitteliten

regnestykket på forbruk og ladetid ble gjort. Jeg hadde i utgangspunktet en 50 am lader, men da ville det ta mange agregattimer å lade opp hvert døgn. Satt derfor inn en 100amp i tillegg. Den store er en enkel sak, brukes kun i sjøen. Den lille har en spesialprogrammert ladesyklus med 13,3v float. 

Bitteliten

Bitteliten

regnestykket på ladetid ble gjort. Jeg hadde i utgangspunktet en 50 am lader, men da ville det ta mange agregattimer å lade opp hvert døgn. Satt derfor inn en 100amp i tillegg. Den store er en enkel sak, brukes kun i sjøen. Den lille har en spesialprogrammert ladesyklus med 13,3v float. 

• Create New...