Jump to content

Alternativ til fast båtplass Østfold for loffing i Sverige - Danmark.

Shore

Recommended Posts

Det nærmer seg vår og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvor jeg vil ha båten denne sesongen. Har hittil ligget i Østfold, som jo er en fin plass for turer både i Norge og nedover svenskekysten m.m., men er nå pensjonist og vurderer muligheten for lengre opphold i Svensk skjærgård og kanskje Danmark. Tanken om loffing videre sydover er heller ikke helt fjern, men familieforhold tilsier at det ikke blir denne sesongen.

Prisen for båtplassen denne sesongen vil være ca kr. 11.000,- og jeg kvier meg litt for en slik pris når jeg forhåpentlig får lite behov for den. Jeg håper selvsagt, som sikkert de fleste, at sesongen blir mer lik den vi hadde i 2018, enn den vi hadde i fjor, da vil livet for en båtloffer bli ganske godt. Problemet vil melde seg når jeg med forskjellige mellomrom må reise hjem for noen dager, det vil fort bli høye kostnader forbundet med å legge til i tradisjonelle gjestehavner med mange hundre kroner i døgnleie. Med hastighetsområde 5-6 knop, er heller ikke en base i Østfold det mest praktiske. 

Et alternativ vil kanskje være å søke om båtplass lengre syd i Sverige og bruke denne som base, håper å kunne få noen tips til gode og helst noenlunde rimelige alternativer. Jeg er ikke avhengig av strøm eller andre fasiliteter, liker meg i uthavn. Bøyeplass i rolige omgivelser hadde vært helt knall.  Ser med lengsel på alle de bryggene og bøyene i skjærgården, som står ledig store deler av året og hvor man f.eks. kunne fått til en avtale om bruk mot litt vakttjeneste og vedlikehold, som hadde gavnet begge parter, men som selvsagt er vanskelig å få formidlet. Litt som når naboen tar inn posten og lar det se bebodd ut mens eieren er på ferie.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Om sommeren? Finner du noe, så del den informasjonen :-)

Forholdet er blant annet for de på svenskekysten som ikke eier, men leier båtplass, risikerer å miste den om de 'låner den bort'. Slik er det i Strömstads kommun. Og alle andre plasser i Strömstad. Veldig få i det området som eier båtplassen. Videre sydover, man må vel forbi Tanums kommun, før det kan bli snakk om noe. Tror det er noen båtforeninger nedover, der er vel muligheten større.

Akkurat denne epistelen hjelper deg ikke noe særlig, skjønner det.

@Hulda  Det er jo forsåvidt et skudd i blinde, men prøver man ikke, så vil man uansett ikke finne noe :smiley:

Trenger som sagt ikke brygge eller strøm, en bøye som tåler en 3,5 tonns båt, som stikker 1,7 m hadde vært fint.

@Faxen  Ja, prisen høres forlokkende ut og området er sikkert fint, men jeg synes avstanden til det området jeg tenker å oppholde meg i denne sesongen blir vel drøy. Takker uansett for tipset, jeg skal ha det i bakhodet. :thumbsup:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ja, det skulle jeg nok klare, selv om det også gjelder halve august, men jeg har prøvd der før, uten hell. Prøvde også vinterplass sist sesong, fikk ikke svar før jeg hadde henvendt meg til "halve Sverige", tyvärr ingen plats ledigt. Antagelig alt for populært. Har sendt mail, kanskje jeg blir overrasket. Takk for tips og dermed påminnelse, du skal belønnes med en flaske vin hvis jeg får napp. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...