Jump to content

Oljetrykkmåler viser MAX. Tamd 41p


Ttor

Recommended Posts

Hadde i gang maskinene i dag, da jeg måtte måle spenning ifm nye kabler. Fikk ikke kommet meg utpå for varmkjøring. Oljetrykkmåleren på den ene motoren viser fullt utslag. La merke til dette sist sommer, men da bare ved turrallsøkning på relativt kald motor. Etterhvert som motoren ble varmere, viste måleren normale verdier på høyt turtall også. Fikk tips om at det kunne være giveren som hang. Men leser også at det skal finnes en regulator for oljetrykk på disse motorene. Noen som har erfart lignende? VP TAMD41p. 
6C41E828-CA39-4322-A60C-9B0F3A20AEDE.jpeg.9084f3d967ebc685a84e9816bcc716ea.jpeg2FF5E630-5D59-4071-9F30-E9B2B93E205C.jpeg.5fa18da1ddebc96293993f86f0e0d230.jpeg

Redigert av Ttor
Spelling (see edit history)
Link to post

Trolig brudd på ledning til giver. Det er slik at når instrumentet mister kontakt med giver så går det til topps. Du har også en to- polet giver som betyr at den sorte ledningen på giver må ha kontakt med batteri minus. Sett giver ledning på batteri minus. Da skal instrumentet falle til null. Hvis det gjør det , er det ikke kabelbrudd til giver. 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
hegra skrev for 8 timer siden:

Trolig brudd på ledning til giver. Det er slik at når instrumentet mister kontakt med giver så går det til topps. Du har også en to- polet giver som betyr at den sorte ledningen på giver må ha kontakt med batteri minus. Sett giver ledning på batteri minus. Da skal instrumentet falle til null. Hvis det gjør det , er det ikke kabelbrudd til giver. 

 

Motsatt!

Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag.

Antagelig fukt og væske som skaper "overslag" på sensorens tilkobling. Når motoren varmes så tørker dette opp og du får normal avlesning.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev for 7 timer siden:

 

Motsatt!

Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag.

 

Det gjelder tempmåler, men oljetrykkmåler mener jeg oppfører seg slik jeg beskrev. Jeg kan prøve og nappe av giverledning på min egen, og tar jeg feil så skal jeg formidle det her. :pray:

Link to post

Fikk det samme problemet selv for noe tid tilbake.  Skiftet giver (uorginal, og en drittjobb å komme til) - men samme problemet.  Når problemet oppstod hadde jeg gått over til Valvoline motorolje kjøpt hos Maritim - og ble fortalt at dette kunne være problemet da oljegiver lettere ble "grodd" !!?? ( I starten falt måler til normal når jeg økte turtallet et kort øyeblikk - men nå hjelper ikke dette heller.)  Problemet oppstår ved kald motor,  men har opplevd at det også tidvis kan skje med varm motor - instrumentet peeker til topps, men da kun et lite øyeblikk.  Har dobbel-installasjon av TAMD41A - og dette skjer kun på stb motor.

Spennende å følge med om du finner løsningen.

BONITA I

Link to post

Kan godt være feil på giveren, men greit og sjekke kablingen før man kjøper nye deler. Bildet viser giveren som på denne er to-polet, selv om anlegget sikkert er en-polet. Dermed har neppe denne originale giveren  kontakt med minus via gjengene, som altså er det mest vanlige. Det betyr at giveren må ha kontakt via den sorte ledningen til batteri minus, eller blokka hvis det er en-polet anlegg, og den lysebrune må være uten brudd fra giver og opp til instrumentet. Nå viser ikke fargene på bildet, men de kommer frem om man skraper av den grønne motormalingen på ledningene.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Da har jeg vært i båten. Nappet ut ledning til giver, slo på tenning , og instrumentet gikk til topps som jeg trodde. Men giverledningen var ikke lys brun som jeg påsto lenger opp. Den er lys blå. Tolket fargen feil på skjemaet første gangen.                        Så ved å ta av ledningen på giver og koble den til  minus så skal instrumentet gå ned til null. Da er kabelen og instrumentet trolig ok, men slike av og på feil er ikke enkle og finne. Neste blir og sjekke at den sorte kabelen på giver har kontakt med minus. Hvis den også er ok må det vel nesten være selve giveren som tuller.

Link to post
mateco skrev On 30.1.2020 at 0.13:

 

Motsatt!

Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag.

Antagelig fukt og væske som skaper "overslag" på sensorens tilkobling. Når motoren varmes så tørker dette opp og du får normal avlesning.

 

 

hegra skrev On 30.1.2020 at 7.51:

Det gjelder tempmåler, men oljetrykkmåler mener jeg oppfører seg slik jeg beskrev. Jeg kan prøve og nappe av giverledning på min egen, og tar jeg feil så skal jeg formidle det her. :pray:

 

Beklager så mye ! 

Her var jeg litt for snar med hofteskudd som endte med at jeg skaut meg selv i foten !

 

Mitt resonnement var at utslag på instrument var proporsjonalt med strømstyrken som gikk gjennom sensoren. Men i dette tilfellet så er det motsatt. Altså omvendt proporsjonalt med strømstyrken. Jo mindre strømgjennomgang desto større utslag på instrumentet.

Mao motstanden i sensor øker med trykket. Et brudd i kretsen gir uendelig motstand og dermed spretter pilen på instrumentet helt i pigg.

 

I et en-polet anlegg så tas minus-signalet fra blokka via sensorens forskruvning. Vanligvis NPT27 koniske gjenger som ikke trenger ekstra tetning. Er det derimot brukt gjengetape eller annen tetningsmasse, så kan den medføre at den elektriske forbindelsen brytes.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter en del utsjekking og gått over alle koblinger, ser det ut som feilen hos meg ligger i selve switchen.  Instrumentet peeker til topps når jeg setter på spenning (uten å starte motor)  Hvis jeg "lirker" litt på nøkkelen, faller instrumentet og viser normale verdier også etter oppstart.  Får demontere litt og se om en rens av alle koblingene på switchen hjelper mer permanent.

BONITA I

Link to post
Bonita I skrev for 6 timer siden:

Etter en del utsjekking og gått over alle koblinger, ser det ut som feilen hos meg ligger i selve switchen.  Instrumentet peeker til topps når jeg setter på spenning (uten å starte motor)  

Det betviler jeg sterkt. Om det er brudd mellom nøkkel og instrument ville ikke instrumentet gå til topps selv om du ikke starter. Det ville blitt stående på null. Samme om det er brudd på instrumentets minusledning. Blir også da stående på null. (i motsetning til tempmåler) Det eneste som får instrumentet til å gå til topps er brudd på giverkabel, eller feil på selve giveren. Alle andre brudd gir null på instrumentet. Når du starter får giveren trykk og kan gå til korrekt visning, eller vibrasjoner fra motor kan gjøre at giverledning igjen får kontakt og dermed normalt trykk. 

 

Link to post

Ikke glem at giveren også må ha kontakt til gods( batteri minus) via den sorte ledningen . Altså ikke bare ledningen mellom giver og instrument. Hva som skjer om det er feil i selve instrumentklokka vet jeg ikke, men sjelden den ryker. Du har trolig også to oljetrykkgivere. En til klokka, og en til alarm og varsellys. Disse to arbeider uavhengig av hverandre, men pass på at det er den rette du tar tak i.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...