Ttor Startet 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2020 (redigert) Hadde i gang maskinene i dag, da jeg måtte måle spenning ifm nye kabler. Fikk ikke kommet meg utpå for varmkjøring. Oljetrykkmåleren på den ene motoren viser fullt utslag. La merke til dette sist sommer, men da bare ved turrallsøkning på relativt kald motor. Etterhvert som motoren ble varmere, viste måleren normale verdier på høyt turtall også. Fikk tips om at det kunne være giveren som hang. Men leser også at det skal finnes en regulator for oljetrykk på disse motorene. Noen som har erfart lignende? VP TAMD41p. Redigert 29.Januar.2020 av Ttor Spelling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Har du 2 like instrumenter og det andre virker, og du har muligheten til å flytte kablingen fra den ene til den andre, så får du i allefall eliminert om det er instrumentet eller giver. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ttor Svart 29.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Har vel egentlig tatt det for gitt at det er på giversiden. Men skal bytte om panelene på motorene bare for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 (redigert) Trolig brudd på ledning til giver. Det er slik at når instrumentet mister kontakt med giver så går det til topps. Du har også en to- polet giver som betyr at den sorte ledningen på giver må ha kontakt med batteri minus. Sett giver ledning på batteri minus. Da skal instrumentet falle til null. Hvis det gjør det , er det ikke kabelbrudd til giver. Redigert 29.Januar.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Tipper det er dårlig kontakt mellom giver og instrument. Selve ledningen eller kontaktene. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 (redigert) Det merkelige var at når dette skjedde i fjor sommer, var det bare på kald motor når jeg økte turtallet. Senket jeg turtallet litt igjen, hoppet nålen tilbake til normal. Redigert 29.Januar.2020 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Ikke noe rart i det. Instrumentet går til topps hvis det oppstår brudd på ledning enten motor er varm eller kald. Skrev feil i mitt første innlegg , men rettet det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 29.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Da tar jeg en runde på alle koblingene først. Så kan jeg eventuelt bytte om både instrument og multikabel for å eliminere noe. Er tydeligvis noe som gir bedre kontakt når motoren blir varm. Har forsåvidt ikke vært veldig engstelig, da jeg ikke virkelig tror jeg har fått 20 bar oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 (redigert) Ta ut giver i motor å blås den ren innvendig med trykkluft, kan bli problem hvis de er "inngrodd". Redigert 29.Januar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 hegra skrev for 8 timer siden: Trolig brudd på ledning til giver. Det er slik at når instrumentet mister kontakt med giver så går det til topps. Du har også en to- polet giver som betyr at den sorte ledningen på giver må ha kontakt med batteri minus. Sett giver ledning på batteri minus. Da skal instrumentet falle til null. Hvis det gjør det , er det ikke kabelbrudd til giver. Motsatt! Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag. Antagelig fukt og væske som skaper "overslag" på sensorens tilkobling. Når motoren varmes så tørker dette opp og du får normal avlesning. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 mateco skrev for 7 timer siden: Motsatt! Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag. Det gjelder tempmåler, men oljetrykkmåler mener jeg oppfører seg slik jeg beskrev. Jeg kan prøve og nappe av giverledning på min egen, og tar jeg feil så skal jeg formidle det her. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Fikk det samme problemet selv for noe tid tilbake. Skiftet giver (uorginal, og en drittjobb å komme til) - men samme problemet. Når problemet oppstod hadde jeg gått over til Valvoline motorolje kjøpt hos Maritim - og ble fortalt at dette kunne være problemet da oljegiver lettere ble "grodd" !!?? ( I starten falt måler til normal når jeg økte turtallet et kort øyeblikk - men nå hjelper ikke dette heller.) Problemet oppstår ved kald motor, men har opplevd at det også tidvis kan skje med varm motor - instrumentet peeker til topps, men da kun et lite øyeblikk. Har dobbel-installasjon av TAMD41A - og dette skjer kun på stb motor. Spennende å følge med om du finner løsningen. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 (redigert) Kan godt være feil på giveren, men greit og sjekke kablingen før man kjøper nye deler. Bildet viser giveren som på denne er to-polet, selv om anlegget sikkert er en-polet. Dermed har neppe denne originale giveren kontakt med minus via gjengene, som altså er det mest vanlige. Det betyr at giveren må ha kontakt via den sorte ledningen til batteri minus, eller blokka hvis det er en-polet anlegg, og den lysebrune må være uten brudd fra giver og opp til instrumentet. Nå viser ikke fargene på bildet, men de kommer frem om man skraper av den grønne motormalingen på ledningene. Redigert 30.Januar.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Da har jeg vært i båten. Nappet ut ledning til giver, slo på tenning , og instrumentet gikk til topps som jeg trodde. Men giverledningen var ikke lys brun som jeg påsto lenger opp. Den er lys blå. Tolket fargen feil på skjemaet første gangen. Så ved å ta av ledningen på giver og koble den til minus så skal instrumentet gå ned til null. Da er kabelen og instrumentet trolig ok, men slike av og på feil er ikke enkle og finne. Neste blir og sjekke at den sorte kabelen på giver har kontakt med minus. Hvis den også er ok må det vel nesten være selve giveren som tuller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Hvorfor ikke ta ut giver å rengjøre den før du begynner med noe mer avansert feilsøk.... Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 30.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Har malt meg litt inn i en krok nå. Har demontert begge eksosbendene for sjekk og bedre tilkomst til maling i motorrommet. Blir ikke mulig å feilsøke noe før dette er på plass igjen. Tenker jeg begynner med å gå over alle koblingene først. Deretter eventuelt rengjøre giver. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Skjønner ikke den logiske koblingen mellom ett ledningsbrudd å kald/varm motor/turtall, men merkelige ting skjer jo nå å da. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Tror også det er selve giveren som er feil, men mitt anlegg mistet minus i hytt og vær. Det var dårlig kontakt ved en kobling der alle minuskabler var samlet. Her er det jo bare giverledning som i tilfelle tuller, og enkel og sjekke eller bytte med noen meter testkabel. Men, ja holder en knapp på at det er giveren som tuller. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 mateco skrev On 30.1.2020 at 0.13: Motsatt! Hvis kabel til giver får direkte kontakt med motorgods (minus, og forutsatt 1 polet anlegg)) så vil instrumentet vise fullt utslag. Antagelig fukt og væske som skaper "overslag" på sensorens tilkobling. Når motoren varmes så tørker dette opp og du får normal avlesning. hegra skrev On 30.1.2020 at 7.51: Det gjelder tempmåler, men oljetrykkmåler mener jeg oppfører seg slik jeg beskrev. Jeg kan prøve og nappe av giverledning på min egen, og tar jeg feil så skal jeg formidle det her. Beklager så mye ! Her var jeg litt for snar med hofteskudd som endte med at jeg skaut meg selv i foten ! Mitt resonnement var at utslag på instrument var proporsjonalt med strømstyrken som gikk gjennom sensoren. Men i dette tilfellet så er det motsatt. Altså omvendt proporsjonalt med strømstyrken. Jo mindre strømgjennomgang desto større utslag på instrumentet. Mao motstanden i sensor øker med trykket. Et brudd i kretsen gir uendelig motstand og dermed spretter pilen på instrumentet helt i pigg. I et en-polet anlegg så tas minus-signalet fra blokka via sensorens forskruvning. Vanligvis NPT27 koniske gjenger som ikke trenger ekstra tetning. Er det derimot brukt gjengetape eller annen tetningsmasse, så kan den medføre at den elektriske forbindelsen brytes. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 1.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 mateco skrev for 15 timer siden: Beklager så mye ! Her var jeg litt for snar med hofteskudd som endte med at jeg skaut meg selv i foten ! Tror det må være den eneste gangen . Pleier og stole blindt på det du skriver. Jeg har nok langt flere skuddsår i foten enn deg Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 Etter en del utsjekking og gått over alle koblinger, ser det ut som feilen hos meg ligger i selve switchen. Instrumentet peeker til topps når jeg setter på spenning (uten å starte motor) Hvis jeg "lirker" litt på nøkkelen, faller instrumentet og viser normale verdier også etter oppstart. Får demontere litt og se om en rens av alle koblingene på switchen hjelper mer permanent. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 Bonita I skrev for 6 timer siden: Etter en del utsjekking og gått over alle koblinger, ser det ut som feilen hos meg ligger i selve switchen. Instrumentet peeker til topps når jeg setter på spenning (uten å starte motor) Det betviler jeg sterkt. Om det er brudd mellom nøkkel og instrument ville ikke instrumentet gå til topps selv om du ikke starter. Det ville blitt stående på null. Samme om det er brudd på instrumentets minusledning. Blir også da stående på null. (i motsetning til tempmåler) Det eneste som får instrumentet til å gå til topps er brudd på giverkabel, eller feil på selve giveren. Alle andre brudd gir null på instrumentet. Når du starter får giveren trykk og kan gå til korrekt visning, eller vibrasjoner fra motor kan gjøre at giverledning igjen får kontakt og dermed normalt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 OK - er absolutt ikke min sterkeste side dette så gode råd taes mot med takk. Får ta en ny runde på ledningene, kanskje det er et brudd og som du indikerer gir kontakt ved vibrasjonener el.l. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 Ikke glem at giveren også må ha kontakt til gods( batteri minus) via den sorte ledningen . Altså ikke bare ledningen mellom giver og instrument. Hva som skjer om det er feil i selve instrumentklokka vet jeg ikke, men sjelden den ryker. Du har trolig også to oljetrykkgivere. En til klokka, og en til alarm og varsellys. Disse to arbeider uavhengig av hverandre, men pass på at det er den rette du tar tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 10.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2020 Blir intresant å se hvor lenge du venter før du tar ut giveren for sjekk Hvis feil i selve instrumentet vil det i de fleste tilfeller føre til att viser hopper opp å ned uten mål å mening. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.