hegra Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Balder.. skrev for 6 timer siden: Blir intresant å se hvor lenge du venter før du tar ut giveren for sjekk Forsåvidt enig, men dette gjelder Bonita I, og han har nylig byttet giver for og eliminere giverfeil. Feilen vedvarte uten endring. Riktignok uoriginal giver , og det kan være en feilkilde om instrument og giver ikke snakker samme språk. Bonita I : Er du sikker på du byttet rett giver? Kan du ha forvekslet giver med den som er til alarm/oljetrykklys? Den du byttet skal se ut som en liten boks og ha lys blå ledning opp til instrumentklokka. Hadde den nye giveren ett eller to kontaktpunkter? I stedet for og lete etter brudd kan du enkelt teste med noen meter ledning. Ta av lys blå ledning på giver og instrumentklokke. Erstatt denne med testkabel som går direkte mellom giver og klokka. Forsvinner feilen da så er det brudd på originalkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 (redigert) Ja helt sikker på at det er giver som er byttet. Den har to kontaktpunkt, blå og sort ledning. Alarm fungerer ok - uler et par sekund etter oppstart. Skal forsøke midlertidig byttet av senseledning som beskrevet (er bare et lite helv... å demontere salong for å komme til stb side av motor, men får ta jobben en av de nærmeste dagene) PS: Var ikke meningen å stjele tråden men ante at kanskje problemet var likt som hos Ttor Redigert 11.Februar.2020 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Kom på en ting som kan være verdt og sjekke. Du skriver at den nye giveren er uoriginal. Mener det finnes givere og instrument som arbeider motsatt. Da vil instrumentet ditt gå til topps når bare tenning er på, og falle nedover når motor startes. Kan det være en slik giver du har fått? I så fall passer ikke giver og instrument sammen. Men både VP og andre motorer jeg har byttet på har i hvert fall vært slik jeg beskrev. Mer usikker på amerikanske modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 (redigert) Usikker på type giver - men den har fungert i et par år uten at instrument har gått til topps hverken i den ene eller andre sammenheng - så det tyder vel på at giver og instrument fungerer sammen. Er ikke usannsynlig at det er giver som har tatt kvelden... Det som er underlig er at ved å lirke litt på nøkkel (uten å starte motor) faller instrumentet til null. Ved oppstart da fungerer alt normalt ???? Så forresten i dag at lys for oljetrykk og alarm ikke fungerte - så om der er en sammenheng her med dårlige kontakter er ikke usannsynlig (selv om det er to forskjellige givere). Kan jo være brudd/delvis brudd i de store koblingene i dashbordet, og at når jeg har fiklet litt med ledningene har kontakt for oljetrykk "ordnet" seg, men alarm falt ut.... Er nok en total gjennomgang og utsjekk av alle koblinger og ledninger + eventuelt givere som må til tenker jeg. Redigert 12.Februar.2020 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ttor Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Har ikke søkt mer etter feilen ennå. Fikk montert på igjen eksos på begge motorene i dag. Startet opp for å sjekke at alt var tett. Babord motor oppfører seg som tidligere. Oljetrykkmåler hopper til maks når jeg øker turtallet. Etterhvert som motoren blir varmere kan jeg øke turtallet mer og mer uten at den hopper til maks. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Kjenner absolutt ikke denne motoren, har den overtrykksventil for høyt oljetrykk ? Er det på noe vis mulig att trykket faktisk er for høyt mens oljen er kald ? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 12.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Det var det jeg lurte litt på innledningsvis også. Men ville vært litt rart også om trykket var reelt. Ved å regulere turtallet innenfor noen få omdreininger, hopper trykket mellom normalt og maks. Viser aldri verdier mellom 5 og 10 bar. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Bonita I skrev for 6 timer siden: Usikker på type giver - men den har fungert i et par år uten at instrument har gått til topps hverken i den ene eller andre sammenheng - så det tyder vel på at giver og instrument fungerer sammen. Er ikke usannsynlig at det er giver som har tatt kvelden... Da misforsto jeg litt. Trodde den nye giveren hadde tullet fra dag en. Som jeg nevnte tidligere i tråden koblet jeg fra giverledning i min egen båt og som forventet gikk den til topps når tenning ble slått på. Bare for og sjekke koblet jeg fra minus til instrumentet, men da med giverledning på plass igjen. Slo på tenning igjen og instrumentet viste null også som forventet. Derfor er det merkelig at instrumentet ditt hopper frem og tilbake når du riksler med nøkkelen. Etter mitt hode burde det stått på null hele tiden om + signalet ble brutt eller ikke og samme gjelder minus. Under her ser du hva jeg tror. Bonita I skrev for 7 timer siden: Kan jo være brudd/delvis brudd i de store koblingene i dashbordet, og at når jeg har fiklet litt med ledningene har kontakt for oljetrykk "ordnet" seg, men alarm falt ut.... Akkurat der tror jeg nøkkelen mistet kontakten ja. Oljetrykk ordnet seg ikke, det mistet strømmen fra nøkkel og faller til null samtidig som varsellamper og alarm mistet sin felles strøm fra nøkkel. Så du har en litt dårlig nøkkel samtidig som du har giverfeil eller brudd på giverledning. Mao trolig to feil som ikke direkte henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Da var problemet konstantert på problemet i Bonita - og oljetrykksmåleren var synderen som mange har antydet. Det som var underlig, var at også oljetrykkslys & alarm også sluttet å lyse/virke.... Målte og summet alle ledninger og sjekket kontakter og alt var ok - så da var det bare å sjekke med den lokale VP-pusheren: Ca kr 2400,- for hver av giverne (VDO) !!!! Rene landeveisrøveriet - så tok en runde, og hos Marinesenteret i Sandviken hadde de en Wema-giver til litt i overkant av kr 400,- - Siden motoren er jordet kunne jeg bruke den som både hadde oljetrykk og alarm på samme giver og jordes i gjengefestet i blokken. En liten forlenger på ledning fra alarm-giver - koblet og testet: Alt fungerer utmerket Takker for alle tips og råd - litt klokere - og kanskje dette også er Ttor sitt problem Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
hegra Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Bra det ordnet seg, ikke minst til overkommelig pris Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Da har jeg omsider vært hos Marinesenteret og handlet ny giver. Hvordan i all verden klarte du å bytte den @Bonita I? Måtte du ha av dynamoen? Ikke mulig å få lurt inn noen fastnøkkel der. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Trangt ja :) jeg brukte en liten rørtang og herpet den gml måleren. Skrudde på ny for hånd og strammet med en mini oljefiltertang -type med tre "klør". Holder antageligvis kun å trekke til for hånd. Alternativet er demontering av dynamo +++ Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ttor Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Det var et helvete. Fikk strammet den igjen ved hjelp av en liten sveisetang og en fastnøkkel. Ca 1:48 dels runde per verktøy. Virket uten å koble svart til jord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.