Jump to content

Yanmar 184 (Hvit røyk)

Miranda II

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Viknes 880 2002mod med en Yanmar 184hk og i den forbindelse synes jeg den ryker en del hvit (grå) røyk ved marsjfart på 3100 omd (topp turtall 3500omd) som er anbefalt av de fra Yanmar Norge. Temperaturen øker ikke på motoren om jeg marsjer noen timer, holder seg rett under 80 grader hele tiden. Jeg synes viftrremen kan være noe slakk, kan det være en mulig årsak siden den da gjerne ikke får nok kjølevann gjennom pumpa?

Den starter lett og går veldig fint og jevnt også. Men skal den ryke hvit(grå) røyk når en passerer 2900/3000omd??

- er det rett og slett bare varm vanndamp som kommer ut?

- er det noe alvorlig, eller er det bare slik at Yanmar motorene ryker litt?

- kan det være toppakning?

- det kan virke som været(temperaturen) ute har noe å si?

Hvis alt er helt normalt med trykk, temperaturer, farge på olje og du mister ikke kjølevann har jeg på følesen at du kan slappe av med at det kan være vanndamp. Det er jo en enorm luftfuktighet over hele landet for tiden. Føler du likevel at det kan være noe galt ville jeg ha oppsøkt et Yanmar verksted med båten for å få de til å ta en vurdering. Kan være så enkelt som litt rusk i første kjøleren etter sjøvannspumpen. Ellers er det viktig å ha drivreimen for ferskvannspumpe og dynamo så stram som instruksjonsboken sier. Vannpumpen har ikke så stor motstand som dynamoen, det er nok den som slurer først, men uansett reimen skal være stram. Regner og med at kanskje impelleren skal inspiseres evt. byttes etter 3 års drift! Dette er detaljer som står omtalt i papirene som fulgte med motoren(?).

Kanskje det er på tide med en full service på motoren, ihht. instruksjonsboken?

Det store spørsmålet er vel om det er en endring fra tidligere. Mange motorer damper nokså kraftig til tider (f.eks. noen av redningsskøytene). I tillegg er dampingen ganske væravhengig. Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om det så lenge motoren ellers oppfører seg greit.

Har hørt om enkelte båteiere som ser på dampen når impelleren begynner å bli slitt men det kan like godt være at det damper mer om høsten (og impelleren egentlig er god som ny).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ok, siden du nylig har hatt den på service og du har sjøvannsfilter ville jeg bare slappet av når jeg var på fjorden og brukt båten til det den er beregnet for: Rekreasjon!.

Kok deg kaffe og nyt den mens yanmaren maler under dørken.

Mindre båter er det på sjøen nå utpå høsten og fisken "biter kanskje litt bedre" nå enn midt på sommeren........

Dette har iallefall jeg slått meg til ro med. Min 222 hk er nøyaktig lik. Ingen synlig damp før jeg passerer 2900/3000. Da kommer det litt og på fult er det ganske mye ja (topper på ca 3450). Tror dette er helt normalt, det skyldes nok at temperaturen øker i eksosen, men det er jo ikke noe feil av den grunn...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Da jeg sjøsatte båten i våres, var det regn og småkjølig. Båten spydde hvit røyk...og jeg ble bekymret ...akkurat som en del andre tidligere har skrevet om på forumet.

Det ble sommer og varme i været. Røyken forsvant.

Så var det tid for opplag. Regn og småkjølig på turen til opplagsplassen. Hvit røyk....men ingen bekymring. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...