Fisker02 Startet 29.Januar.2020 Del på Facebook Startet 29.Januar.2020 (redigert) Hallo, har tidligare hatt 25l vann i dubbelbunn og funderte att inbygge en bilgepump ettersom det er vanskeligt att finne lekagen. Jeg har nettopp snakket med Bever Marin som har avradet mig att göre flere hull (for pumpen) og istellet anbefallt mig att söker lekagen e gang till og pröve att tätte den. Nu er Jeg usikker hvordan man rent tekniskt finner en lekage. Jeg skall ta ut baten pa min treiler snart og en kamrad har anbefallt mig att fyller vann in nederste opningen i dubbelskrogen sa att man kanske kann se om det blir trykt op noen sted pa övre siden av dörken. Jeg er lite usikkert om det virkelig er en god Idee att saette en vannslang in i bunnen og fyller den med masser vann. Vad om det blir trappt i noen vinkler (jeg vet jo ikke hvordan det ser ut derinne) og ikke kann kommer ut igen og förbliver i bunnen? Det er i hvilket fall som helst sikker att det ikke finns skum i den Morgan 5200, det fikk Jeg besked om tidligare, direkt Frau Bever Marin. Er det noen som har tipps hvordan man kann söker en lekage? Unskylt for min darlig norsk/svensk/dansk blandning, men Jeg er tysk. Takk for alle svar Holger Redigert 29.Januar.2020 av Fisker02 skrivfel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Om det er saltvann du får i dobbel bunnen kan det funke. Er det ferskvann kan lekasjepunktet være såpass høyt oppe at du må ha båten opp/ned for og finne lekkasjen med den metoden. Tviler på det er skum under vannlinjen, og det er nok laget slik at vann skal kunne renne bak for og tappes. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Fyller du mye vann i dobbeltbunnen risikerer du at den indre bunnen presses opp. Det er lite trykk men veldig stort areal. Let etter et lite skruehull eller dårlig tetning under påmonterte ting. Kanskje du kan sette en støvsuger til å blåse inn i en åpning uten å tette noe særlig rundt slik at du får bittelitt overtrykk. Da kan du bruke zalovann til å lete etter hull. Forsiktig så det ikke blir for mye trykk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Hei Eg hadde òg brukt trykkluft, og zalovatn. Dette funkar fint på dykkedraktar. Min PolarCirkel er klargjort for trykktesting, men det har aldri vore naudsynt. Det er ein føremon å vera minst to mann, slik at ein fyller luft og den/dei andre går over utsette punkt med zalovatn. Ha klar ein tusj, tapebitar eller liknande til å merka av der du ser bobler. Det er ikkje sikkert at det berre er ein stad vatn kjem inn. Eg hadde brukt luft frå ei dykkeflaska, eller ein verktøykompressor. Lykke til Ask Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Går ut i fra at det er ferskvann det er snakk om her. Et vanlig sted som det forekommer mye lekkasje av vann inn i mellom skroget, er bak fenderlista, altså i skrog-sammenføyningen. Har selv hatt mange nye båter med vann-inntrengning her. Da må eventuelt fenderlista tas av, og det må skrapes/rengjøres i skjøten ,før ny fugemasse trykkes inn. Kan jo være lekkasje her. Ellers er det jo å sjekke alle skroggjennomføringer, så som fortøynings-pullere, rekker, pull pits , etc. for lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Fisker02 Svart 30.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Tusen takk for alle svar, en venn har varslet mig att bruke trykk-luft som kan komprimeres og han sier att det er risk for explosion eller liknende. Sa derfor er Jeg lite usikkert med trykkluft. men lite kann man vel bruke, eller? Og hvad er Zalovann? Jeg kann ickkke finner det pa internet. LM 605 Hvordan finner du ut, at de nye batene har lekkasje, er det oppenbar synlig? Jeg har faktiskt lagt maerke till at ledningerne som gar genom motorbrunnen, dvs. styrnings- og stromkabler fra motorn hadde en darlig gummipackning, som er sadan positionert att regnvatn kann rinner in ovenfra. det er en vanlig plast- gummimansjette med hul i. Nu er det spörsmal om kabelkanalen in i baten har kontakt med dobbel bunnen, sa att det kann theoretiskt rinner in i bilgen. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Zalovann er vann blandet med oppvasksåpen Zalo. Du pensler det på på utsiden, blir fine bobler om det kommer ut luft. Eksplosjonsfaren er nok ikke tilstede før du blåser inn langt mer trykk i luften enn nødvendig :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Fisker02 skrev 32 minutter siden: Tusen takk for alle svar LM 605 Hvordan finner du ut, at de nye batene har lekkasje, er det oppenbar synlig? Jeg har faktiskt lagt maerke till at ledningerne som gar genom motorbrunnen, dvs. styrnings- og stromkabler fra motorn hadde en darlig gummipackning, som er sadan positionert att regnvatn kann rinner in ovenfra. det er en vanlig plast- gummimansjette med hul i. Nu er det spörsmal om kabelkanalen in i baten har kontakt med dobbel bunnen, sa att det kann theoretiskt rinner in i bilgen. Hva mener dere? De fleste dobbelt skrog båter har jo en eller annen åpning nede i bunnen helt akter, slik at det kan sees om det samler seg vann her. Flere av mine nye Askeladden båter har det kommet vann inn i dobbelt skrog. Som du nevner der hvor kabler, bensinslange etc. i fra outboards motoren kommer inn er typisk en plass som f.eks regnvann kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Fisker02 Svart 30.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Jo, det lyder fornunftig. Jeg ska nok sjekke först hvor mye vann det virkelig finns i bunnen etter ca. 6 manader i sjön og skall deretter begynner med Zalo-vann methoden med en liten kompressor, om det er nödvendig. Hvad syns dere om att bygge in bilgepump, i alla fall. Da vet man alltid hvor mye vann det er der nedre i mellomrummet? Eller skall man hellre la mellomdyrken uantastet?? Det er ogsa spörsmal hvor precis man skall saetter in pumpen. Laengst back under baenken sitter jo den inbygde tanken pa min Morgan. Kan man saetter den in laengre frem og sjyve den akterut? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Det var for å være sikker på at det ikke blir mye trykk jeg anbefalte å blåse med støvsuger (noen kan sette slangen på utblåsningen). Løvblåser funker også. Med kompressor ol er det lite volum på lufta slik at man må tette godt. Da er det lett å få for mye trykk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.