Morten:) Startet 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2020 Jeg skal bytte motorlabber på en VP TMD40 med aksel. Jeg sliter med noe vibrasjoner og mener motor beveger seg litt for mye ved belastning. Har hørt litt rundt hva som kan passe i forhold til hardhet/ shore på gummi uten å bli så mye klokere og det er nok vanskelig å si. Hva er det mest vanlige (shore) på volvo 40/41/42? Er det noen her som har byttet på slik motor? Greit å se på uorginalt med hensyn til pris. I dag er det orginale labber (45shore) som er montert. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Jeg syntes akkurat det samme,men det viste seg etter mye unødig arbeid og utlegg at oppretting var problemet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 30.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Takk for svar? Brukt mye tid på oppretting, om dette har blitt helt riktig er usikkert men har ikke vært mye avvik. En annen side er jo at motor løftes noe opp i bakkant ved belastning som igjen fører til avvik? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 (redigert) Husk at det skal være forskjellig hardhet på de to labbene på styrbord og babord side, ikke forskjell på foran og bak. Redigert 30.Januar.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Lars H. skrev 14 minutter siden: Husk at det skal være forskjellig hardhet på de to labbene på styrbord og babord side, ikke forskjell på foran og bak. Pga. rotasjonsretningen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Ja, her for min motor Yanmar 4JHE. Jeg byttet labbene i høst/vinter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten:) Svart 30.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Ser yanmar (sikkert fler) gjør dette. Sleipner motor sier at man ikke skal gjøre det men at man kan hvis stor forskjell på vekt bruke ulik hardhet fram og bak Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg har lyst til å gå for en litt hardere labb. Forhåpentligvis mindre vibrasjoner men kanskje noe mer støy..? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Sannsynligheten er stor for at du får mer vibrasjoner, ikke mindre. Det er vel bedre at motoren vibrerer enn at hele båten gjør det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kdtran Svart 31.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 4x serien til VP er svært fint balansert i utgangspunktet. 45 shore passer bra til disse motorene, og jeg ville ikke vurdert verken hardere eller mykere dempere. Jeg ville ha startet med å se på tilstanden til vibrasjonsdemperne. Dersom de er originale og motoren har gått mer enn ca 1500 timer er det nok på tide å vurdere utbytting. Dersom du fremdeles reagerer på vibrasjoner etter demperbytte ville jeg ha sett på tilstanden til propellaksling, propell samt injektorer. Om det viser seg at alt er OK med disse komponentene ville jeg ha rettet fokus mot motorfundamentet. Det er betydelig enklere å gjøre feilsøking om du endrer på færrest mulig parametere i forhold til det originale (gode) utgangspunktet. ? Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 31.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2020 Takker for bra tilbakemeldinger her? Motor har over 1500 timer på seg og som det meste annet så har nok årene også sørget for noe forfall. Og du har helt rett Index men pr i dag er det vel mye det at vibrasjonene er ganske kraftige til tider. Vurderer å gå for 55shore, de labbene jeg vuderer har da maks vekt pr labb med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Albinturbo Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 @MORTEN:) Hva endte du opp med her? :) Gøy å få høre hvordan sluttresultatet ble. Sett inn bilde Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Visserligen gammal tråd, men.... ...Enig med @Lars H. - titta på vad VP har i original även om det verkar "konstigt" om de inte är lika. Jag gjorde misstaget på en Yanmar 6LPA att införskaffa Sleipner standardlabber istället för original, eftersom de fyra i original var både olika (varför, tänkte jag) och groteskt stora jämfört med vad som borde fungera från Sleipner. Men det slutade med att jag nästa år lyfte ur motorn igen och gjorde om motorbädden - för Yanmars original - eftersom jag med fyra lika standard fick vibrationer och resonans på vissa varvtal. De stora tillverkarna har sannolikt lagt ner mycket arbete och beräkning på vad som är optimalt för just deras motor. På min (6LPA) fanns f eks mycket dokumentation om rörelser och massförflyttning i X-Y-Z för den som kunde räkna själv. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.