Jump to content

Noen med erfaring på ulik hardhet på motorlabber

Morten:)

Recommended Posts

Jeg skal bytte motorlabber på en VP TMD40 med aksel. Jeg sliter med noe vibrasjoner og mener motor beveger seg litt for mye ved belastning. Har hørt litt rundt hva som kan passe i forhold til hardhet/ shore på gummi uten å bli så mye klokere og det er nok vanskelig å si. 

Hva er det mest vanlige (shore) på volvo 40/41/42?

Er det noen her som har byttet på slik motor?

Greit å se på uorginalt med hensyn til pris. I dag er det orginale labber (45shore) som er montert.

Husk at det skal være forskjellig hardhet på de to labbene på styrbord og babord side, ikke forskjell på foran og bak.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

4x serien til VP er svært fint balansert i utgangspunktet. 45 shore passer bra til disse motorene, og jeg ville ikke vurdert verken hardere eller mykere dempere. 
Jeg ville ha startet med å se på  tilstanden til vibrasjonsdemperne. Dersom de er originale og motoren har gått mer enn ca 1500 timer er det nok på tide å vurdere utbytting. 
Dersom du fremdeles reagerer på vibrasjoner etter demperbytte ville jeg ha sett på tilstanden til propellaksling, propell samt injektorer. 
Om det viser seg at alt er OK med disse komponentene ville jeg ha rettet fokus mot motorfundamentet. 
Det er betydelig enklere å gjøre feilsøking om du endrer på færrest mulig parametere i forhold til det originale (gode) utgangspunktet. 
?

Takker for bra tilbakemeldinger her? Motor har over 1500 timer på seg og som det meste annet så har nok årene også sørget for noe forfall. Og du har helt rett Index men pr i dag er det vel mye det at vibrasjonene er ganske kraftige til tider. Vurderer å gå for 55shore, de labbene jeg vuderer har da maks vekt pr labb med denne motoren.

• 10 måneder senere...

Visserligen gammal tråd, men....

...Enig med @Lars H. - titta på vad VP har i original även om det verkar "konstigt" om de inte är lika.

Jag gjorde misstaget på en Yanmar 6LPA att införskaffa Sleipner standardlabber istället för original, eftersom de fyra i original var både olika (varför, tänkte jag) och groteskt stora jämfört med vad som borde fungera från Sleipner. Men det slutade med att jag nästa år lyfte ur motorn igen och gjorde om motorbädden - för Yanmars original - eftersom jag med fyra lika standard fick vibrationer och resonans på vissa varvtal.

De stora tillverkarna har sannolikt lagt ner mycket arbete och beräkning på vad som är optimalt för just deras motor. På min (6LPA) fanns f eks mycket dokumentation om rörelser och massförflyttning i X-Y-Z för den som kunde räkna själv.

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...