Jump to content

Bytte av pakninger i pakkboks.....


Kathja

Recommended Posts

Har endelig fått meg båt med aksling, ferdig med drev. Lurte litt på erfaringer med å bytte "simmering" i pakkboks. Etter forrige eier er det er en liten lekkasje der og siden jeg hater vann i kjølen vil jeg gjerne fikse dette. Har faktisk ikke peiling på hvordan dette gjøres, så hadde vært veldig glad for råd. Vet ikke om det er talg eller simmering i hylsa, men er en Summer Family fra 85,og motoren en 155 hk tb av samme årstall. Veldig takknemlig for råd, 

 

 

Link to post

Kjenner ikke båten spesifikt, men stort sett slik:

Båten på land

Om roret hindrer deg i å få prop aksel langt nok ut til å få ut pakkboks, sørg for at den står høyt nok til å ta ned roret. 

Løsne flens på aksel ved utgang gir, og trekk aksel bakover. 

Løsne slangeklemmer på gummislange mellom hylserør og pakkboks. 

Trekk pakkboks fremover aksel og av. 

Pass på att det ikke er grader og hakk i aksel som kan ødelegge nye tetninger, når pakkboks tres på igjen. 

Monter sammen igjen. 

Link to post
blueline skrev 24 minutter siden:

Et bilde av pakkboksen vil si mye.

 

Ja, og er det talgpakning SKAL det dryppe litt. Med simmerringer skal det være helt tørt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 13 timer siden:

 

Ja, og er det talgpakning SKAL det dryppe litt. Med simmerringer skal det være helt tørt.

Korrekt, vannet er der for å kjøle og smøre. På pumper spesifiserer de fleste produsenter ett drypp i minuttet, sånn omtrent. Resultatet av ikke å følge prodsentens anvisning er at pakningen kan gå varm og brenne, eller at akslingen (eller sleeve) slites unødig mye. Dette er ren friskjonslære, betinget av naturlovene.

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Korrekt, vannet er der for å kjøle og smøre. På pumper spesifiserer de fleste produsenter ett drypp i minuttet, sånn omtrent. Resultatet av ikke å følge prodsentens anvisning er at pakningen kan gå varm og brenne, eller at akslingen (eller sleeve) slites unødig mye. Dette er ren friskjonslære, betinget av naturlovene.

 

Nåja, der er nok forskjellige typer talgpakning løsninger...som sagt de jeg har skal IKKE dryppe...

De får kjøling fra returvannet fra motoren som kjøler/smører...

Finnes vel også noen med oljereservoar som kjøler/smører om jeg husker rett... De skal vel heller ikke dryppe...

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Flott, legg ut en tegning og beskrivelse!

Tror uansett jeg ikke gir det generelle rådet 'stram til det slutter å dryppe'. 

Det har vært diverse aksialtetninger opp gjennom årene. Da jeg sluttet i 2013 hadde de stort sett det til felles at de hadde blitt lagt på hylla. 

 

Kan ta bilde av det når jeg er hjemme igjen til påske.. er helt vanlig på både amerikanske og engelske båter med aksling...

Mine er forøvrig kjørt snart 2000 timer....?

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...