nik0lai Startet 2.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2020 God søndags kveld! Jeg holder på å gjøre båten klar for ny sesong, og fjerner en gammel vannvarmer, og skal inn med en ny luftvarmer. Og lurer på rekkefølgen jeg bør koble det i. Av enkelhet, og for å sikre med at det sikrulerer gjennom både defroster og vvb, vurderer jeg å seriekoble disse, selv om jeg ser at de flest har parallellkoblet disse. De er i dag seriekoblet, samme med både motor og vannvarmer, og ei sirkuasjonspumpe, og det fungerer iallfall ikke, da den elektriske sirk.pumpa kun går når vannvarmeren sviver. Ang. luftstrømmen, så vurderer jeg muligheten for å bare la luftevarmeren mate defrosteren med varmluft, da defrosteren allerede er tilkoblet luftslanger som går rundt i båten der jeg ønsker varm luft. - Vil det fungere? Både vist jeg kjører defroster/varmer alene hver for seg, og sammen vil vel gi dobbel effekt? Har lagd meg ei skisse, på hvordan jeg er vurdert å løse det. Og vist det viser jeg at jeg får gang på varnnvarmeren igjen, kan jeg bare parralellkoble den med vvb, evnt. vvb og defroster? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Sjøfnugg Svart 2.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2020 Jeg har seriekoblet bereder og defroster på en Kad43. Det gir selv på tomgang nok sirkulasjon til at det blir varmt. På marsj tipper jeg det er full motortem på defroster. Eller kjøp en sirk.pump for et par båtlapper! Har desverre ikke dieselvannvarmer, men trodde ikke disse bremset så mye på sirkulasjonen når de var steng? Om du skal kjøre kun den mot vvb og defroster trenger du nok en ekspansjonstank også. Kjenner en som har det slik. Hos meg var wallasen koblet inn etter defroster, og det ble bare tull og dårlig blås. Delte det i to seperate opplegg, og fornøy med det, selv om det ble litt mer slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.