Jump to content

Miljøvennlig tau/ tykk hyssing for surring

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en 13-åring og en 10-åring som har stor glede av å holde på i skogen. Kapper ned krattskog og småtrær og lager hytter etc.

Dette gjør de hjemme, og gjerne på tur. 

For å hindre plastavfall (polyester), så har jeg kjøpt tynt hamptau/ -hyssing. Den er sterk nok, og tanken min er at når de er ferdige med prosjektene sine så kan ting råtne på rot. Det blir ikke masse galvaniserte spiker eller mikroplast som blir liggende år etter år.

Men det koster jo litt når bare den ene guttungen bruker 3 slike på en dag...

https://www.biltema.no/hjem/kjokkenartikler/husholdningstilbehor/husholdningshyssing-2000036796

Så spørsmålet er: Finnes det rimeligere løsninger? 

Nå koster det ca 1,2 kr/ meter. Noen som vet om hamp eller bomullstau på ca 3-5 mm i diameter, som gjerne kommer på litt større ruller og lavere pris/ meter?

20200202_115853.jpg.6ca2ca4d4e314e22bbcbfba5d69cbbad.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hva med sisaltau - "mye brukt av speidere" https://www.norsk-fletteri.no/tau-og-liner/naturfiber-tau/sisaltau-450/3

Hva bruker dere til surringer @mons  ?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

@Rolf, Yngste gutten min går i speideren,  og der brukes sisaltau mener jeg. De selger sisaltau for surringer på nettbutikk for speidere, men fraktpris gjør det like greit foreløpig å kjøpe på Biltema. Men hører gjerne fra @mons hva de bruker og hvor de kjøper det. Jeg holder til kun en times tid fra Søgne, og kona er i Kristiansand flere ganger i uken. 

@Grønnskollingen, vi forsøker å lære gutta å ta vare på naturen. Jeg er frustrert over all plasten (og mikroplasten) som dominerer så mye nå. Alt for lite fokus på det etter min oppfatning. Så da forsøker vi i alle fall å gjøre vårt. Går mest mulig i bomull og ull selv, og handler helst ikke fleece og andre plastmaterialer. (Tenk hvor mye "lo" som vaskemaskinen skyller rett ut i havet av mikroplast. Det renses ikke ut i renseanlegget.) Det koster mer å velge naturlige ting, men er vi mange som gjør det så utgjør det en forskjell. Prøver i alle fall å feie for egen dør... ?

@index, godt tips. Skal høre med dem om de selger, eller hvor de kjøper. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Bruker store ruller med hyssing. Tror det heter sisal, men mulig det er hamp. Råtner iallefall.

Kjøpte en svær sekk for noen år siden og begynner å gå tom. Tror den ble bestilt i Coop systemet av ei trivelig mor som jobber der.

Surringer er artig og mye sterkere enn spiker og skruer hvis det gjøres rett.

Ligger endel om det på speiding.no hvis du leter litt.

Mons

Takk @mons. Billigste jeg har funnet er fra Coop ja. Hyssinger på 2,5 mm tror jeg, 33 kr for 110 meter.   Kan det stemme med 2,5 mm på de dere bruker?

Var mange flotte artikler på speiding.no ser jeg. Takk for tips!

https://speiding.no/speiderprogram/speiderbasen?sort=relevant-descend&searchWord=surring&page=1&activity_type=7302

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

En foreløpig konklusjon i saken:

Coop Bygg har det jeg vil ha:
110 meter sisal hyssing 2,5mm til 33 kr. Dvs 30 øre per meter. 
40 meter sisal hyssing 3mm til 9 kr.  Dvs 23 øre per meter.

Denne ser veldig ok ut til å lage surringer. 

Jeg var innom Sørlandsparken Coop Bygg (rett nedenfor Ikea) og plukket opp 4 av hver, så da har guttene litt å surre rundt i skogen med :giggle:

Takk for alle innspill!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...